4 094 544 läst ·
20 945 svar
4095k läst
20,9k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Börjat sätta igen ett dörrhål med spontat 45x135 från lokala sågen. Verktyg: sänksåg, bordssåg, stämjärn
Kan konstatera att slätspont är på god väg att förpassas till historieböckerna och numera är ekvivalent med golvplank i många byggvaruhus. 45 fanns bara i fantasin, och 21 får jag åka en bra bit för att få tag på.
Kunde också konstatera att 5 brädor är typ den magiska gränsen för att lyckas klämma in spontat i ett befintligt hål med "dragspelsmetoden". Blev lite svordomar 😆
Kan konstatera att slätspont är på god väg att förpassas till historieböckerna och numera är ekvivalent med golvplank i många byggvaruhus. 45 fanns bara i fantasin, och 21 får jag åka en bra bit för att få tag på.
Kunde också konstatera att 5 brädor är typ den magiska gränsen för att lyckas klämma in spontat i ett befintligt hål med "dragspelsmetoden". Blev lite svordomar 😆
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stänger du inte bara ventilen på påsen eller slangen?Hep skrev:
Fanérat "på riktigt" för första gången. Dvs hemma med vakuum och egensågat fanér. Får hålla tummarna för att det blir bra också. Jag trodde pumpen skulle slå av när det var tomt i påsen, men den bara fortsätter. Kanske ska vara så med enklaste pumpen och jag får väl skaffa något som låter den köra lite då och då för att slita lite mindre.
[bild]
Dragspelsmetoden...?C cpalm skrev:Börjat sätta igen ett dörrhål med spontat 45x135 från lokala sågen. Verktyg: sänksåg, bordssåg, stämjärn
[bild]
Snyggt!Hep skrev:
Fanérat "på riktigt" för första gången. Dvs hemma med vakuum och egensågat fanér. Får hålla tummarna för att det blir bra också. Jag trodde pumpen skulle slå av när det var tomt i påsen, men den bara fortsätter. Kanske ska vara så med enklaste pumpen och jag får väl skaffa något som låter den köra lite då och då för att slita lite mindre.
[bild]
Var har du köpt påsen?
Jag hänger inte riktigt med. Menar du att jag stänger en ventil när det är tillräckligt med undertryck? Så tätt är det kanske nu när påsen är helt ny, men om ett tag vet jag inte om det funkar.Z z_bumbi skrev:
På den jag använt på skolan behöver pumpen köra en liten stund med någon minuts mellanrum. Jag trodde det skulle vara så. Men håller jag påsen hel borde det ju funka som du skriver. Om det var så du menade.
Nu får jag ut och leta ventil och testa.
Vi har vaccumpåsar till kläder/textil och de håller undertryck i några år. Så en limning som tar 24 h (?) borde gå att lösa med rätt påse med inbyggd ventil.Hep skrev:
Jag hänger inte riktigt med. Menar du att jag stänger en ventil när det är tillräckligt med undertryck? Så tätt är det kanske nu när påsen är helt ny, men om ett tag vet jag inte om det funkar.
På den jag använt på skolan behöver pumpen köra en liten stund med någon minuts mellanrum. Jag trodde det skulle vara så. Men håller jag påsen hel borde det ju funka som du skriver. Om det var så du menade.
Nu får jag ut och leta ventil och testa.
På jobbet löder vi påsarna fast det är inte lika lågt tryck. Vad närmare eftertanke så löder en vaccumpackare för mat också och de påsarna håller längre än vad jag vill äta maten.
Fast jag har inte limmat med vaccum så jag har ingen aning om vad som funkar i praktiken.
Första steget för mig blir troligen att betsa med hjälp av vaccum.
Jag tänkte blaska på vattenbaserad bets och sedan stoppa i vaccum för att betsen ska in djupare (I min värld bör det funka). Sen troligen skiva på bandsågen för att se vad som händer. Vissa objekt formar jag klart efter betsen.
Sen ev på med spritbets.
Att ställa något i ett betsbad och sen vaccum är en annan variant.
Testar jag inte kommer jag fortsätta undra hur det blir.
Sen ev på med spritbets.
Att ställa något i ett betsbad och sen vaccum är en annan variant.
Testar jag inte kommer jag fortsätta undra hur det blir.
BengtH skrev:
Börjat bygga nåt. Blir väl ett sorts öppet trädgårds-/trävaru skydd på fastigheten. Dvs för diverse grejer som egentligen klarar sig utomhus och onödiga att bära in i förråd, men som gärna kunde ha ett tak över sig. Kanske spadar, kubbar på tork och ohuggen ved, trädgårdsslangar, brädstumpar och annat som ligger här och där - får se. Bygger 100% av återvunnet "bra att ha" och "för bra att kasta" material - som nån uttryckte sig här på forumet.
Spik, hammare, handsåg och yxa använda, blir kanske senare nån återvunnen skruv också. 😊
[bild]
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och jodå, det blev klart i sinom tid.
Materiallista:
Några naturstenar och en bergklack, plus några små bitar överbliven takpapp.
2 st reglar 45 x 95 ex en riven altan
5 st lastpallar 100 x 120 (fick byta ut en till 80 x 120 för att takplåten skulle räcka till)
1 st propellerskev 45 x 200 - borde hålla för en rejäl snölast 😀
4 st takreglar 45 x 75 (kluvna 45 × 150) ex riven altan
4 st 20 x 95 som bärläkt (överblivna takfotsbräder från huset, legat 15 år på vinden)
Några stock-ytbrädbitar från "bra att ha" -högen till hörn och vindskivor - för att höja estetiken 🙈.
Återanvänd takplåt som tidigare ägare lämnade kvar, inkl ett förtiotiotal gamla spikhål, nu tätade med en dutt Sika sanitetsilikon (bäst före 7/2021 🙄).
Bakvägg av återanvänd takplåt (ur svärfars brorsas "bra att ha" -hög, legat där ca 30 år) skruvad med undersidan utåt pga rost och otaliga lager diverse färg. Styvar också upp konstruktionen.
Överblivna takplåtskruvar (svarta, röda och blanka).
Grå terassolja (2 burkbotten, lite olika nyanser ihopblandade) för att lugna ner en skrikig ljus sprittny lastpall 😡 , medan bakväggen fick ett lager grå plåttakfärg som blev över från "systerombygget" vedtak -> vedbod. Glömde jag har en rulle kondensväv på vinden, får försöka fixa den på plats senare - om det behövs.
Total kostnad: 0€