Hyvlat och slipat mycket mer jag hade tänkt. Jag fick frågan om jag kunde hyvla ”ett par bitar ask jag tänkte ha som charkbricka”. Klart jag svarade ja, när det var min kiropraktor som frågade. Såna ska man hålla sig väl med. Vi har olika syn på vad en ”bit ask” är
IMG_8320.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
karlmb och 9 till
  • Laddar…
Klyvt ( med Biltema hydralklyv ) och staplat en del ved.......
20260503_121628.jpg
Skapa konto

• Gilla
karlmb och 12 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
IMG_3958.jpeg
Skapa konto

Köpte ny dyr färgskrapa för att skrapa bort tapet från en vägg

IMG_3982.jpeg
Skapa konto

1 kvadratmeter senare så går bladet av inne i skrapan. Jäkla skräp till skrapa..

• Ledsen
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

[bild]

1 kvadratmeter senare så går bladet av inne i skrapan. Jäkla skräp till skrapa..
Spackelspatel alla dagar i veckan :)

Eller en ordentlig tapetskrapa.

IMG_5577.png
Skapa konto

Ossian K Olsson
IMG_3990.jpeg
Skapa konto

Jodå jag har hela kittet från Anza. Tapeten sitter som satan(i alla fall de två sista lagerna) så den vätas också med spruta (även den har gått sönder en gång dock, kanske inte ska köpa målerigrejer från samma firma som säljer sill och ketchup (Orkla)..)

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Fick dit sista fönstret idag och det sista jag gjorde var att pensla på sista färgen. Men innan dess så var jag tvungen att hitta på en liten kompromiss med fastsättningen av bågen. Inget ska vara öppningsbart, men likväl lätt att demontera. Med rampamuffar ( Ett smått sjukt namn. Kan man inte säga inskruvningsmutter istället?) samt skruv och en variant av spännarmar så trycks bågen mot karmen vad gäller just detta fönster.

IMG_3333.jpeg
Skapa konto

Inter riktigt samma konstruktion på fastsättning av de två andra fönstren, utan där sitter de med enbart galvade inskruvningsmuttrar och rostfria skruv.

IMG_3332.jpeg
Skapa konto

Inte mycket som återstår nu men det känns som en milstolpe passerat nu när fönstren är på plats. Tänkte återkoppla framöver hela projektet som egentligen har härkomst från den egna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/atgardsforslag-pa-uppriktning-av-takstolar.
Med vänlig hälsning, Noramasen

• Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Använde borrmaskinsslangpaket från farsan, säkert inte använd sedan 80-talet

1777837598408.png
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
K
[bild]

Jodå jag har hela kittet från Anza. Tapeten sitter som satan(i alla fall de två sista lagerna) så den vätas också med spruta (även den har gått sönder en gång dock, kanske inte ska köpa målerigrejer från samma firma som säljer sill och ketchup (Orkla)..)
Provat med tapetångare? Aldrig provat själv men bekanta som kört vid renovering

K kniv skrev:
Provat med tapetångare? Aldrig provat själv men bekanta som kört vid renovering
Tapetångare tycker jag funkar jättebra om man ska avlägsna tapet över en målad yta.
När jag sen provade med två lager tapet som är direkt tapetserade på gipset, utan något lager färg, gick det inte alls. Blev bara att man rev sönder kartongen på gipset till slut...

C
T Testarn skrev:
Dragspelsmetoden...?
Ha ha, ja den benämningen kom jag på själv. Alltså passa in ett antal spontade brädor mellan befintlig not och fjäder utan att behöva såga bort ena sidan av noten, genom att rigga brädorna i en båge och sedan försiktigt (nåja) tvinga ihop alltsammans så att sponten hoppar på plats utan att nåt spricker. Var precis på håret att det gick.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Renoverat nedre stötfämparfästet på pickisen.

• IMG_4355.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4357.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4361.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
[bild]

[bild]

Rotex med P24 Safirpapper löser det mesta i tapetväg 👍

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Nu hade jag samlat mod tillräckligt länge så idag skred jag till handling…

Bestämde mig för länge sedan att kapa ner min 1400 Festoolskena till ett mer lätthanterligt format och velat bland annat om hur jag skulle gå tillväga så som vanligt hände inget.
Men idag fick jag nog av mig själv och la skenan i kap/geren och gjorde ett kvickt snitt innan jag ångrade mig.

IMG_4659.jpeg

Längden var en detalj jag velat runt men jag tog till mig rådet @Ola C gav för evigheter sedan och lät den långa biten bli 900 millimeter lång vilket faktiskt känns perfekt. Det ger ok stöd för sågen både före och efter snittet i ämnen runt 600 millimeters bredd.
Den korta biten blev ju knappt 500 lång och nu tänker jag att jag ska göra en kapmojäng av den för sänksågen.

Äntligen!!!
//Ronnie

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.