Panikbyggde en cyklon igår, haft delarna i flera år men inte fått tummen ur. Men ska slipa betonggolv idag och ska se om det minskar åtgången på dammsugarpåsar lite.

Genade lite i kurvorna med spännband och silvertejp, men den verkar göra sitt jobb 😊

Svart cyklonfilter uppsatt på en tunna med lock, fastsatt med spännband och silvertejp. Står på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Panikbyggde en cyklon igår, haft delarna i flera år men inte fått tummen ur. Men ska slipa betonggolv idag och ska se om det minskar åtgången på dammsugarpåsar lite.
Ja
Genade lite i kurvorna med spännband och silvertejp, men den verkar göra sitt jobb 😊

[bild]
Vart fick du tag på själva "cyklonen"?
Jag behöver nått liknande själv i garaget. Jag har sett att det finns på kina sidor, men är osäker på kvaliteten.

Den är köpt på amazon. Verkar vara bra kvalitet på plasten. Sen om det finns andra som är mer effektiva har jag inte en aning om. Det märks ju helt klart att det är mindre sug efter cyklonen, jämfört med bara dammsugaren (jag tror tunnan är hyfsat tät 😂)

Edit: Jag tror denna är både bättre och billigare än att bygga själv:

https://www.amazon.se/DEWALT-Separator-Dammuppsamlare-pulverdammsugare-dammbehållare/dp/B0CBK29559/ref=asc_df_B0CBK29559?mcid=8632a4e3641d3c61bec1a1f1b95ba09a&tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=719604633039&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=17962640482528604381&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9197457&hvtargid=pla-2200652932795&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1

Dewalt cyklon dammseparator och dammsugare, 23L kapacitet med hjul, i gul och svart design.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Var ju flera här som köpte från Kina?, jag har kvar min och man fick en extra hink

• Gilla
Totem
  • Laddar…

[bild]
Ser ut att vara exakt samma delar jag köpte för ett par år sedan och sedan inte fått tummen ur att göra klart. Dust commander cyklon? Ikea plåthink? Önskar jag köpte en färdig, men ville spara några hundralappar 😅

Rickard.
Alltgår Alltgår skrev:
Bilat lite. Funderar seriöst på hyra en Hilti TE2000 till resten.

[bild]
Om du kör med lillen där på bild så tycker jag absolut det, absolut minst en te1000 med långt sprett så du får bra arbetsställning.

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Dust commander cyklon? Ikea plåthink? Önskar jag köpte en färdig, men ville spara några hundralappar 😅
Stämmer, men besparningen är nog minimal.

Plåthink:200
Hjul: 160
Cyklon:285
Dammsugarslang: 200 (minst)

Summa minst 845…

• Gilla
Trafikverket1 och 1 till
  • Laddar…
K
Stämmer, men besparningen är nog minimal.

Plåthink:200
Hjul: 160
Cyklon:285
Dammsugarslang: 200 (minst)

Summa minst 845…
Vevor har ett färdigt kit, som sannolikt är den förbättrade produktversionen av din ”prototyp”. Slående likt ändå.
Brukar gå för dryga tusenlappen, lite billigare nu när jag kollade

https://www.amazon.com/VEVOR-Separator-Retrofit-Collectors-Connector/dp/B0DBYZH4VL/

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Om du kör med lillen där på bild så tycker jag absolut det, absolut minst en te1000 med långt sprett så du får bra arbetsställning.
Det är värt varenda krona 👍

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
tommib
Inte bara idag, men det blev klart nu.

En måttanpassad sittpuff i blått tyg för förvaring av hantlar, placerad på ett parkettgolv i ett vardagsrum.
Skapa konto

Varför ska man då bygga en sittpuff? Flera i min närhet har påtalat att sådana går att köpa. Betydligt billigare än vad bara materialet till denna gick på. Jo, det är ju sant men då är de inte måttanpassade efter hantlar.

Blå sittpuff med avtagbart lock visar förvaring av hantlar och vikter på ett trägolv.
Skapa konto

Hela syftet är att få "någon" att plocka undan hantlarna efter sig när det tränats med dem i vardagsrummet. Min hypotes är att oddsen blir bättre om de bara behöver flyttas ner i en låda istället för att bäras iväg två rum bort.

Dessutom var det roligt.

• Gilla
Peter_Bromma och 19 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
100%. Det på bilden tog en timme. Och då får jag ändå påstå att jag är i riktigt bra form och körde på hårt.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
Vart fick du tag på själva "cyklonen"?
Jag behöver nått liknande själv i garaget. Jag har sett att det finns på kina sidor, men är osäker på kvaliteten.
Jag har köpt DustCommander via amazon.se Mycket bra kvalitet och det följer med massa adapters så det passar med det mesta. Haft

• Gilla
Totem
  • Laddar…
Kantat, mätt och märkt virke. Och lärt mig namn på ett par nya sorters mahogny.
Kantat virke i olika sorter, inklusive mahogny, står ordnat mot en vägg, varje bräda märkt med nummeretikett.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
cpalm och 23 till
  • Laddar…
Prydligt! Jag sorterar bara mitt i två högar; ”bra att ha” samt ”synd att slänga”

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Alexander HB och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.