Noramasen Noramasen skrev:
ett ank-arsle
Den här enheten känner jag inte till. Har du en översättning till typ ”waterproof 30 meters” som kan stå på Kinatillverkade klockor. Brukar betyda att de inte får vara närmare vatten än 30 meter.
Mvh Findus

• Haha
  • Gilla
erikgöteborg och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Den här enheten känner jag inte till. Har du en översättning till typ ”waterproof 30 meters” som kan stå på Kinatillverkade klockor. Brukar betyda att de inte får vara närmare vatten än 30 meter.
Mvh Findus
Naej. Tyvärr, men jag kan bara nämna att det är nya förordningar från EU på gång angående nya standarder gällande belastningar på den svagaste punkten för olika produkter under vattenytor. Det de är lite osäkra på är ifall de ska välja Anka, Kricka eller Ejder som referensstandard.

• Haha
useless och 3 till
  • Laddar…
Våra scouter gjorde det klassiska misstaget med att missa med slägghuvudet för att istället träffa med skaftet, varvid de två släggdelarna med framgå separerades från varandra. Då det var grannkårens slägga så fick det bli till att tillverka ett nytt skaft. Men när man är på läger har man ju inte direkt med hela arsenalen, så man får man ta vad man har. Yxa, kniv och såg, thats it.
Hittade en mindre ask som hade självdött, men fortfarande stod upp. Klöv den på längden med träkilar och fick ut något som kunde bli ett bra skaftämne där jag kunde undvika kärnan:
Klöv av en askbit ligger på en gräsmatta, redo att bearbetas vidare till ett nytt släggskaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det bara att gå loss med yxa och kniv
Handgjort släggskaft av trä bredvid yxa och träflisor, omgiven av stockar utomhus.
Skapa konto

En uppsättning verktyg inklusive ett nykluvet trästycke, en yxa och en såg ligger på marken bland träspån och ett avbrutet släggskaft.
Skapa konto

En yxa bredvid ett träskaft infogat i en slägga, omgiven av träspån på marken.
Skapa konto

Så småningom:
Nytt handgjort släggskaft av trä ligger på en bädd av träflisor och löv på gräs.
Skapa konto

Behandling blev Milda Culiness, senaste inom träbehandling har jag hört...
En flaska Milda Culinesse står i en blå behållare med gräs i bakgrunden. En träbit ligger med en gul kräm utspridd på ytan.
Skapa konto

Alla nöjda och glada, jag fick en ursäkt för att jobba med trä, grannkåren fick tillbaka en slägga i diskuterbart bättre skick 😊

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 24 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Våra scouter gjorde det klassiska misstaget med att missa med slägghuvudet för att istället träffa med skaftet, varvid de två släggdelarna med framgå separerades från varandra. Då det var grannkårens slägga så fick det bli till att tillverka ett nytt skaft. Men när man är på läger har man ju inte direkt med hela arsenalen, så man får man ta vad man har. Yxa, kniv och såg, thats it.
Hittade en mindre ask som hade självdött, men fortfarande stod upp. Klöv den på längden med träkilar och fick ut något som kunde bli ett bra skaftämne där jag kunde undvika kärnan:
[bild]
Sen var det bara att gå loss med yxa och kniv
[bild]
[bild]
[bild]
Så småningom:
[bild]
Behandling blev Milda Culiness, senaste inom träbehandling har jag hört...
[bild]
Alla nöjda och glada, jag fick en ursäkt för att jobba med trä, grannkåren fick tillbaka en slägga i diskuterbart bättre skick 😊
Härligt att du lär dem konsekvenser av sina handlingar. Och infernaliskt att grannkåren får en finare slägga tillbaka men att den senare stinker av härsket smör 😇😆

nanowire nanowire skrev:
Och infernaliskt att grannkåren får en finare slägga tillbaka men att den senare stinker av härsket smör 😇😆
Nått smör verkar det ju inte vara frågan om, bara vegetabilisk "olja"

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Härligt att du lär dem konsekvenser av sina handlingar. Och infernaliskt att grannkåren får en finare slägga tillbaka men att den senare stinker av härsket smör 😇😆
Nja, kan väl erkänna viss avsaknad av ett pedagogiskt element, snarare "om jag tar sönder något så fixar någon annan det", vilket kanske inte är optimalt. Men å andra sidan så har de lärt sig misstaget med att missa och träffa skaftet. Sen kan man väl säga att där fanns förmildrande omständigheter då ursprungliga skaftet inte var det bästa och inte hade raka fiber rakt genom skaftet, utan det sprack diagonalt.

F fribygg skrev:
Nått smör verkar det ju inte vara frågan om, bara vegetabilisk "olja"
Precis, är i princip bara rapsolja och salt (lite solrosolja och stabiliserare).

Men, det viktigaste av allt var att jag fick ett projekt, lägerskruven var ju klar sedan läng: Träskruv eller lägerstift med spiralformad design liggande på gräs.
Skapa konto

• Gilla
Johan? och 4 till
  • Laddar…
Dekorer
Började förstås med att rita upp en idé och tillverkat lämplig list utan att ta bilder. Sedan slog det mig att projektet kan ha allmänintresse.

Väldigt många väldigt små bitar.
Träbitar i olika storlekar och former ligger utlagda på en skiva, som en del av ett dekorprojekt för att täcka dörrmaskiner i en samlingslokal.
Skapa konto

Steg ett är att limma alla yttergeringar. Förberedelser är halva jobbet. Lagt fram bitarna och rivit av lämpliga längder tejp. På det här stadiet är inget putsat.
Små träbitar i olika former och storlekar ligger utlagda på en arbetsbänk, med bitar av tejp arrangerade bredvid dem.
Skapa konto

Innelimmet är så snabbt att det räcker med att trycka ihop bitarna en liten stund. Tejpar för att hålla det i spänn.
En hand håller i en liten listbit med yttergering på en arbetsbänk, för renovering och dekoration av dörröppning.
Skapa konto

Repetera tills alla är klara.
Trälistbitar tejpade tillsammans längs ytterkanter, placerade på en större träplatta. Förberedelse för monteringsprojekt.
Skapa konto

Under tiden som limmet blir klart passade jag på att putsa alla invändiga profiler. Sedan ta bort tejpen och putsa yttergeringarna. Därefter dags att pussla ihop listerna.
Hade sågat fram bottenplattan i, för en gångs skull, helt rak plyfa. Bredd sågad så att listerna kan sättas kant i kant så att jag vet vad jag gör.
Följer med hela vägen med vinkelhake för att inte driva av.
Arbetsbänk med trädekorer, limtub, mejsel, sandpapper, måttstock och skruvmejsel för dörrdekoration-projekt.
Skapa konto

Hela vägen med täta geringar. Inte bara tur denna gång. Försiktigt glidande där sågningarna inte varit perfekta. Det betyder att en och annan list inte sitter helt rakt. Får hoppas att det inte går att se när det är klart.
Trälist med dekorer på arbetsbänk, omgiven av verktyg och material i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Rensågat och försett med tak och gavlar.
Träpanel med dekorativ profil på golvet i en verkstad, omgiven av verktyg och andra material.
Skapa konto

Nu kan det vara dags att säga vad det är.
Dekorerna skall täcka dörrautomatiker som är ett nödvändigt ont när en samlingslokal renoveras. Har hämtat inspiration från formspråket på plats. Mätte upp i morse. Monterar nästa tisdag. Kommer färdigställas av dekormålare. Har vi lyckats kommer ingen ihåg att vi varit där om tre veckor…
Dörr med träramar och monterad dörautomatik, kablar synliga.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Rickard.lj och 37 till
  • Laddar…
T
snyggt blir det.

Missa inte insatsgängor eller liknande för montering, för det där med automatik är långt ifrån lika hållbart som snickerierna. De kommer säkert att behöva komma åt innehållet både nu och då (om de inte har tur så klart, då kommer det bara att funka läänge).

/från en som inte riktigt klarar av att hålla reda på vilka av de automatiska dörrarna på jobbet som fungerar sämre.... /

De nya dörrautomatikerna är av ondo. Komplicerade och känsliga, men på pappret uppfyller de alla krav. Sen kommer verkligheten på besök och drar, puttar, sliter, ställer upp och drar ut sladdar och klagar sen när det känsliga rymdskeppet inte funkar. Fy fan.

Men stiligt av Findus! (Som vanligt :) )

T trycklös skrev:
insatsgängor eller liknande för montering,
Kommer vara superenkel och pedagogisk denna gång. De är inte synliga uppifrån. Krok och hasp kommer duga. Eventuell servicetekniker kommer se direkt hur det fungerar.
H Hans G2 skrev:
De nya dörrautomatikerna är av ondo
Nja… både och. Automatiker är snälla mot dörrar. Rätt inställda är de som robotar. Bokstavligen. Är mer tveksam till motorlåsen i den här kombinationen. Elslutbleck är i mitt tycke enklare. Det var något med tryckesfunktion som krånglade till det.
Mvh Findus

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Det regnar så jag gjorde ett notställ av spillvirke.

• Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
Sågat bort ”utsmyckningen” på garaget.

Vit garage med två portar, nummer 29, utan dekorativa detaljer. Finns målburkar och redskap framför i grusuppfart.
Skapa konto

//AA

• Vit garagefasad där dekorativa detaljer tagits bort, med två stegar och några målarburkar framför.
    Skapa konto
  • Garage med borttagen utsmyckning, omgiven av gröna buskar och staket. Soligt väder och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Frogmaster och 18 till
  • Laddar…
Inte idag men hade tydligen inte lagt upp "efter"-bilderna för rengöringen av luftvärmepumpen som har använts flitigt sista dagarna! 🙂😅 Trumman som jag redan hade tvättat en gång var visst inte ren...
Rengjord trumma från en luftvärmepump med smutsrester på vit yta, en pensel och en slang syns i bild.
Skapa konto

Lite skydd för tapet och vägg.
Rengjord luftvärmepump med tygskydd över vägg och tapet, visar "efter"-steg av rengöringsprocessen med Julas värmepumpsrengöring.
Skapa konto

Före:
Närbild av en renad luftvärmepumpens komponent efter rengöring med Julas värmepumpsrengöring och pensel.
Efter en rengöring med Julas värmepumpsrengöring och pensel (med försiktigt handlag). Nästan helt rent.
Ren luftvärmepumpstrumma efter rengöring, med synliga metallribbor i närbild. Nästan helt ren efter användning av Julas rengöringsprodukt.
Skapa konto

Efter ytterligare en så är elementet som nytt!
Rengjord trumma på luftvärmepump som visar vågformade metallfins efter rengöring med Julas värmepumpsrengöring och pensel, nästan helt rent.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Stal mig lite tid monterade nya CMT 7E-fräsen i bordssågen. Återanvänd en bit täckskiva från gamla köksinredningLätt att montera i och ur vilket kändes viktigt för att kunna flytta/fälla ihop sågen. Återstår att bygga ett anhåll med utsug som kan fästas på sågens klyvanhåll. Handhållen maskin monterad på arbetsbänk med en platta, en del av ett träprojekt i en verkstad.
Skapa konto
Monterad Bosch CMT 7E-fräs på bordssåg med återanvänd täckskiva och omgivande verktyg på arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.