3 941 557 läst ·
20 126 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Naej. Tyvärr, men jag kan bara nämna att det är nya förordningar från EU på gång angående nya standarder gällande belastningar på den svagaste punkten för olika produkter under vattenytor. Det de är lite osäkra på är ifall de ska välja Anka, Kricka eller Ejder som referensstandard.findus42 skrev:
Våra scouter gjorde det klassiska misstaget med att missa med slägghuvudet för att istället träffa med skaftet, varvid de två släggdelarna med framgå separerades från varandra. Då det var grannkårens slägga så fick det bli till att tillverka ett nytt skaft. Men när man är på läger har man ju inte direkt med hela arsenalen, så man får man ta vad man har. Yxa, kniv och såg, thats it.
Hittade en mindre ask som hade självdött, men fortfarande stod upp. Klöv den på längden med träkilar och fick ut något som kunde bli ett bra skaftämne där jag kunde undvika kärnan:
Sen var det bara att gå loss med yxa och kniv
Så småningom:
Behandling blev Milda Culiness, senaste inom träbehandling har jag hört...
Alla nöjda och glada, jag fick en ursäkt för att jobba med trä, grannkåren fick tillbaka en slägga i diskuterbart bättre skick 😊
Hittade en mindre ask som hade självdött, men fortfarande stod upp. Klöv den på längden med träkilar och fick ut något som kunde bli ett bra skaftämne där jag kunde undvika kärnan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så småningom:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla nöjda och glada, jag fick en ursäkt för att jobba med trä, grannkåren fick tillbaka en slägga i diskuterbart bättre skick 😊
Härligt att du lär dem konsekvenser av sina handlingar. Och infernaliskt att grannkåren får en finare slägga tillbaka men att den senare stinker av härsket smör 😇😆J JSten skrev:Våra scouter gjorde det klassiska misstaget med att missa med slägghuvudet för att istället träffa med skaftet, varvid de två släggdelarna med framgå separerades från varandra. Då det var grannkårens slägga så fick det bli till att tillverka ett nytt skaft. Men när man är på läger har man ju inte direkt med hela arsenalen, så man får man ta vad man har. Yxa, kniv och såg, thats it.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Så småningom:
[bild]
[bild]
Nja, kan väl erkänna viss avsaknad av ett pedagogiskt element, snarare "om jag tar sönder något så fixar någon annan det", vilket kanske inte är optimalt. Men å andra sidan så har de lärt sig misstaget med att missa och träffa skaftet. Sen kan man väl säga att där fanns förmildrande omständigheter då ursprungliga skaftet inte var det bästa och inte hade raka fiber rakt genom skaftet, utan det sprack diagonalt.nanowire skrev:
Precis, är i princip bara rapsolja och salt (lite solrosolja och stabiliserare).F fribygg skrev:
Men, det viktigaste av allt var att jag fick ett projekt, lägerskruven var ju klar sedan läng:
Logga in
Skapa konto
Dekorer
Började förstås med att rita upp en idé och tillverkat lämplig list utan att ta bilder. Sedan slog det mig att projektet kan ha allmänintresse.
Väldigt många väldigt små bitar.
Steg ett är att limma alla yttergeringar. Förberedelser är halva jobbet. Lagt fram bitarna och rivit av lämpliga längder tejp. På det här stadiet är inget putsat.
Innelimmet är så snabbt att det räcker med att trycka ihop bitarna en liten stund. Tejpar för att hålla det i spänn.
Repetera tills alla är klara.
Under tiden som limmet blir klart passade jag på att putsa alla invändiga profiler. Sedan ta bort tejpen och putsa yttergeringarna. Därefter dags att pussla ihop listerna.
Hade sågat fram bottenplattan i, för en gångs skull, helt rak plyfa. Bredd sågad så att listerna kan sättas kant i kant så att jag vet vad jag gör.
Följer med hela vägen med vinkelhake för att inte driva av.
Hela vägen med täta geringar. Inte bara tur denna gång. Försiktigt glidande där sågningarna inte varit perfekta. Det betyder att en och annan list inte sitter helt rakt. Får hoppas att det inte går att se när det är klart.
Rensågat och försett med tak och gavlar.
Nu kan det vara dags att säga vad det är.
Dekorerna skall täcka dörrautomatiker som är ett nödvändigt ont när en samlingslokal renoveras. Har hämtat inspiration från formspråket på plats. Mätte upp i morse. Monterar nästa tisdag. Kommer färdigställas av dekormålare. Har vi lyckats kommer ingen ihåg att vi varit där om tre veckor…
Mvh Findus
Började förstås med att rita upp en idé och tillverkat lämplig list utan att ta bilder. Sedan slog det mig att projektet kan ha allmänintresse.
Väldigt många väldigt små bitar.
Logga in
Skapa konto
Steg ett är att limma alla yttergeringar. Förberedelser är halva jobbet. Lagt fram bitarna och rivit av lämpliga längder tejp. På det här stadiet är inget putsat.
Logga in
Skapa konto
Innelimmet är så snabbt att det räcker med att trycka ihop bitarna en liten stund. Tejpar för att hålla det i spänn.
Logga in
Skapa konto
Repetera tills alla är klara.
Logga in
Skapa konto
Under tiden som limmet blir klart passade jag på att putsa alla invändiga profiler. Sedan ta bort tejpen och putsa yttergeringarna. Därefter dags att pussla ihop listerna.
Hade sågat fram bottenplattan i, för en gångs skull, helt rak plyfa. Bredd sågad så att listerna kan sättas kant i kant så att jag vet vad jag gör.
Följer med hela vägen med vinkelhake för att inte driva av.
Logga in
Skapa konto
Hela vägen med täta geringar. Inte bara tur denna gång. Försiktigt glidande där sågningarna inte varit perfekta. Det betyder att en och annan list inte sitter helt rakt. Får hoppas att det inte går att se när det är klart.
Logga in
Skapa konto
Rensågat och försett med tak och gavlar.
Logga in
Skapa konto
Nu kan det vara dags att säga vad det är.
Dekorerna skall täcka dörrautomatiker som är ett nödvändigt ont när en samlingslokal renoveras. Har hämtat inspiration från formspråket på plats. Mätte upp i morse. Monterar nästa tisdag. Kommer färdigställas av dekormålare. Har vi lyckats kommer ingen ihåg att vi varit där om tre veckor…
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 414 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 414 inlägg
snyggt blir det.
Missa inte insatsgängor eller liknande för montering, för det där med automatik är långt ifrån lika hållbart som snickerierna. De kommer säkert att behöva komma åt innehållet både nu och då (om de inte har tur så klart, då kommer det bara att funka läänge).
/från en som inte riktigt klarar av att hålla reda på vilka av de automatiska dörrarna på jobbet som fungerar sämre.... /
Missa inte insatsgängor eller liknande för montering, för det där med automatik är långt ifrån lika hållbart som snickerierna. De kommer säkert att behöva komma åt innehållet både nu och då (om de inte har tur så klart, då kommer det bara att funka läänge).
/från en som inte riktigt klarar av att hålla reda på vilka av de automatiska dörrarna på jobbet som fungerar sämre.... /
De nya dörrautomatikerna är av ondo. Komplicerade och känsliga, men på pappret uppfyller de alla krav. Sen kommer verkligheten på besök och drar, puttar, sliter, ställer upp och drar ut sladdar och klagar sen när det känsliga rymdskeppet inte funkar. Fy fan.
Men stiligt av Findus! (Som vanligt
)
Men stiligt av Findus! (Som vanligt
Kommer vara superenkel och pedagogisk denna gång. De är inte synliga uppifrån. Krok och hasp kommer duga. Eventuell servicetekniker kommer se direkt hur det fungerar.T trycklös skrev:
Nja… både och. Automatiker är snälla mot dörrar. Rätt inställda är de som robotar. Bokstavligen. Är mer tveksam till motorlåsen i den här kombinationen. Elslutbleck är i mitt tycke enklare. Det var något med tryckesfunktion som krånglade till det.H Hans G2 skrev:
Mvh Findus
Inte idag men hade tydligen inte lagt upp "efter"-bilderna för rengöringen av luftvärmepumpen som har använts flitigt sista dagarna! 🙂😅 Trumman som jag redan hade tvättat en gång var visst inte ren...
Lite skydd för tapet och vägg.
Före:
Efter en rengöring med Julas värmepumpsrengöring och pensel (med försiktigt handlag). Nästan helt rent.
Efter ytterligare en så är elementet som nytt!
Logga in
Skapa konto
Lite skydd för tapet och vägg.
Logga in
Skapa konto
Före:
Efter en rengöring med Julas värmepumpsrengöring och pensel (med försiktigt handlag). Nästan helt rent.
Logga in
Skapa konto
Efter ytterligare en så är elementet som nytt!
Logga in
Skapa konto
Stal mig lite tid monterade nya CMT 7E-fräsen i bordssågen. Återanvänd en bit täckskiva från gamla köksinredningLätt att montera i och ur vilket kändes viktigt för att kunna flytta/fälla ihop sågen. Återstår att bygga ett anhåll med utsug som kan fästas på sågens klyvanhåll.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto