MFT-mall

Någon i stockholmsområdet som funderar på att göra ett MFT-bord så finns det en CNC-fräst mall att låna på Värmdö.

Dag

CNC-fräst MFT-bordsmall i slittåligt material med borrhål och markeringar, lämplig för byggprojekt, sedd ovanifrån på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Mange_64 och 20 till
  • Laddar…
Den gamla björkkubben är mest jord så jag provar en onaturlig.
En träkub i ett garage, under torkning, med borrade hål för handtag eller däckhållare, stående på en gammal björkkubb.
Skapa konto

Handtag/bildäckshållare ska på då snart den torkat lite...

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Lite såg, mycket yxa. Sakta tar det form.

• Trästycke med konturer av ett handtag, hålls i hand; processen verkar handgjord med enkel verktygsanvändning.
    Skapa konto
  • Gilla
K snickarn och 7 till
  • Laddar…
Man får smyga upp till linjerna med yxan men närmare än såhär vågar jag inte. Nu blir det kniv. Råhuggen träbit formad som en sked, med markerade konturlinjer för fortsatt bearbetning med kniv.
Skapa konto

• Gilla
Erik Gustafson och 7 till
  • Laddar…
👌
Trästockar staplade i ett däck ovanpå en stubbe med en yxa ovanpå, utomhusmiljö med staket och buskar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
👌
[bild]
Perfekta bitar för skedar!

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En hand håller en handgjord träsked över en diskbänk i rostfritt stål, med flytande handtvål i bakgrunden.
Skapa konto

Tar sig

• Gilla
K snickarn och 10 till
  • Laddar…
Limmat och sedan pluggat samt limmat en trästol. Saknar tillräckligt långa vändbara tvingar som kan pressa isär och ville inte krångla med domkrafter så det blev fullagat. Det ör de avdankade stolarna som står i uterummet så i värsta fall köper jag nya begagnade för en hundring styck.

Skruvat fast handtag på cyklonlådan så betydligt lättare att konka ut den för att tömma. Möblerade också om lite då nu går en hyveln, kanske, eventuellt, möjligen, in.

Av någon oklar anledning ska jag också lista ut hur vi kan få hem ett piano ca 100 m (inkluderar plattgångar mm). Skottkärra?

ullberg
Z z_bumbi skrev:
Av någon oklar anledning ska jag också lista ut hur vi kan få hem ett piano ca 100 m (inkluderar plattgångar mm). Skottkärra?
Såhär gjorde jag en gång:
Upright piano på skidliknande medar i ett snöigt landskap.
Skapa konto

Fast det var bara 15 meter, kräver snö, och i ärlighetens namn var det på den sträckan lättare att lägga ut plywood och rulla vilket jag redan rapporterat om för många år sedan https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-1669260

Får du upp den på en skottkärra? Funderar på om pirra kanske är lättare, kan man få tag på två kanske balansen blir bättre…

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Rejäla bärselar och en dolly eller två om underlaget är plant nog.

Z z_bumbi skrev:
Limmat och sedan pluggat samt limmat en trästol. Saknar tillräckligt långa vändbara tvingar som kan pressa isär och ville inte krångla med domkrafter så det blev fullagat. Det ör de avdankade stolarna som står i uterummet så i värsta fall köper jag nya begagnade för en hundring styck.

Skruvat fast handtag på cyklonlådan så betydligt lättare att konka ut den för att tömma. Möblerade också om lite då nu går en hyveln, kanske, eventuellt, möjligen, in.

Är plattgången någorlunda jämn bör ett flak fungera (misstänker att de har andra namn också, en skiva med fyra hjul).

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Såhär gjorde jag en gång:
[bild]
Fast det var bara 15 meter, kräver snö, och i ärlighetens namn var det på den sträckan lättare att lägga ut plywood och rulla vilket jag redan rapporterat om för många år sedan [länk]

Får du upp den på en skottkärra? Funderar på om pirra kanske är lättare, kan man få tag på två kanske balansen blir bättre…
Farsan byggde en släde som drogs in i vardagsrummet men då var det tre kvarter och rejält med snö. Det pianot är som tur är sålt och en flyttfirma bar ut det

Jag har inte provlyft det aktuella pianot men jag gissar att en rejäl pirra klarar det då det är av den modernare typen. Annars får vi anlita en grävare och slinga det. :)

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Jag gjorde mig en ring i wenge och björk. Riktigt kul litet pyssel.
Ytbehandlad med superlim 🙂

• Arbetsbänk i träverkstad med spån, träbitar i wenge och björk samt verktyg.
    Skapa konto
  • Ring av wenge och björk för DIY-projekt, ytbehandlad med superlim.
    Skapa konto
  • Ring av wenge och björk, ytbehandlad med superlim, syns på ett finger i närbild.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
K snickarn och 10 till
  • Laddar…
K kristel skrev:
Jag gjorde mig en ring i wenge och björk. Riktigt kul litet pyssel.
Ytbehandlad med superlim 🙂
Tjusigt! Hoppas ytbehandlingen gjordes och torkade, innan ringen applicerades på fingret.

• Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.