Har konstsntströmsladdat MC-batteriet med 50mA I tolv timmar för att försöka fräscha upp det. Står i manualen att man kan göra så, hoppas det hjälper så jag slipper byta. Tråkigt att behöva byta varje vår.

FredrikR FredrikR skrev:
Snyggt, något liknande skulle jag behöva producera åt yngsta sonen som har fler spön nu än vad jag haft i hela mitt liv. 😇
Varför skaffar man fler spön?

Immobil Immobil skrev:
Olika spön för olika slags fiske.
1 spö för flugfiske efter lax..
1 för mindre spö för flugfiske i bäck
Metspön med olika längd.
1 grovt spö för gäddfiske
1 mindre spö för abborrfiske

Precis som verktyg, ju mer insatt dessto fler specialverktyg finns där, även om man teoretiskt skulle klara sig på ett spö/hammare.. :)

• Gilla
  • Älska
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Ungefär samma fråga som varför man skaffar flera verktyg så jag tycker vi släpper detta 😎

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Norrtull och 5 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Säg det, säger jag som har dubbelt av många elverktyg.. 🫣

Kastspö, metspö mm. 😇

• Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
För att man kan är det enkla svaret. :)

• Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Verkstaden pajade kupéfläkten när de bytte filter vid servicen. Jag noterade det veckan efter när jag märkte att fläkten/acc:n var avstängd. När jag påpekade att bilen inte lät som en skördetröska innan jag lämnat in den erbjöd de sig generöst att byta ut hela fläktpaketet, inkl arbetstid, på min bekostnad då diagnosen var att ”lagren gått” 😑

Utrustad med mobilkameran, lampa och 5-åringens barnhänder (som komplement till mina egna lite för stora) lyckades vi ”laga” den ”trasiga” fläkten 😅 Interiör av en bilkupé där en bilfläkt är synlig, med detaljer som etiketter och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kupéfläktens insida med ett främmande objekt synligt mellan bladen, tagen med hjälp av belysning och mobilkamera.
Skapa konto
En hand håller trasiga lager från en bilfläkt med en bakgrund av en arbetsplats och verktygslåda.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Frogmaster och 14 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Verkstaden pajade kupéfläkten när de bytte filter vid servicen. Jag noterade det veckan efter när jag märkte att fläkten/acc:n var avstängd. När jag påpekade att bilen inte lät som en skördetröska innan jag lämnat in den erbjöd de sig generöst att byta ut hela fläktpaketet, inkl arbetstid, på min bekostnad då diagnosen var att ”lagren gått” 😑

Utrustad med mobilkameran, lampa och 5-åringens barnhänder (som komplement till mina egna lite för stora) lyckades vi ”laga” den ”trasiga” fläkten 😅[bild][bild][bild]
En verkstad mindre att besöka! 🤓

Den här tiden på året igen..
Vit bil i garage med domkraft, hjul borttaget för däckbyte till sommardäck. Skruvar, borste och elkraftverktyg på golvet.
Skapa konto

Sommardäck på.

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Igår blev det byte av Miniboxlåset (till Grindlås) från Biltema på ena grinden, det kärvade ihop under vintern + 6-åringen tycker det är för bökigt att öppna själv, samt även montering av lås på skjutgrinden, då sonen blev stark nog att dra loss grinden från magneten själv för några veckor sen (1 år och 10 månader ca).

Blev dock inte optimalt då han verkar kunna skaka loss denna grindklycka, så får nog bli en vanlig hasp eller liknande om ingen annan har en bättre idé?

Grind med monterat metallås och grindklyka, del av säkerhetsåtgärd för att förhindra att barn öppnar den själva.
Skapa konto
Trälåda monterad på en grind med ett metalldragspärr, visar en lösning för att säkra en trägrind.
Skapa konto

/Jocce

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Svarvat nya knoppar/grepp till pinolspaken på Arbogan då mina 3d-printade gick sönder efter lång och trogen tjänst, dessa bör jag slippa göra om.

• Svart svarvad knopp monterad på pinolspaken till en Arboga-maskin.
    Skapa konto
  • Gilla
13th Marine och 14 till
  • Laddar…
S
Svängda, lötade fönsterbågar.

Lite mer CNC-körning åt en annan arbetskamrat. Nu verkar det kanske som om jag är stationerad vid CNCn men vi är hälften som använder maskinen så de andra ber om hjälp ibland.

Ett lötat ämne.
Svängda fönsterbågar och trästycken i olika storlekar på en arbetsbänk, omgiven av verktyg och material.
Skapa konto

Höger/ vänster. Har man väl programmerat och testat en så är det snabbt gjort att spegla körningen.

Svängd träbit med CNC-bearbetade fönsterdelar på arbetsbänk, bredvid en skjutmått.
Skapa konto

Svängd fönsterbåge i trä på en CNC-maskin, med sågspån runtom. Fönsterbågen är lötad och inpassad med slitsad tapp och gering för spröjs.
Skapa konto

Slitsad tapp.
Slitsad och lötad träbit på arbetsbänk, del av fönsterbåge från CNC-projekt.
Skapa konto
Svängd trälisthållare med slitsad tapp på en CNC-maskin, använd för fönsterbågar. Träspån syns runt arbetsområdet.
Skapa konto

Gering för spröjs. Det blir lite renskärning med stämjärn efteråt.
Svängd fönsterbåge av trä under bearbetning i CNC-maskin, visar slitsad tapp och gering för spröjs.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
U
S sinuslinus skrev:
Svängda, lötade fönsterbågar.

Lite mer CNC-körning åt en annan arbetskamrat. Nu verkar det kanske som om jag är stationerad vid CNCn men vi är hälften som använder maskinen så de andra ber om hjälp ibland.

Ett lötat ämne.
[bild]

Höger/ vänster. Har man väl programmerat och testat en så är det snabbt gjort att spegla körningen.

[bild]
[bild]

Slitsad tapp.
[bild][bild]

Gering för spröjs. Det blir lite renskärning med stämjärn efteråt.
[bild]
Är det ISO G-kod på en sån maskin eller vilket språk kör ni? Gissar att ni bereder det mesta i nått form av CAM-program?

S
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det ISO G-kod på en sån maskin eller vilket språk kör ni? Gissar att ni bereder det mesta i nått form av CAM-program?
Det är G-kod i grunden med hjälpmedel i form av makron och så.
Maskinen är 13 år gammal tror jag så till nya maskiner är det modernare program. Maskinen klarar det mesta förutom femaxliga friformskörningar för då behöver man köpa till dyr programvara.

Vi programmerar direkt i maskinen, väldigt lite Cam men det är mest för att programmet är rätt begränsat. Caddar vid behov i ett annat program och sen till cam.

Så här ser gränssnittet ut.
Det blir några rader…

Skärmbild av gammalt CNC-maskinprogram med G-kod och makrofunktioner. Interaktiva fält och dialogrutor för inställningar visas.
Skapa konto
Skärmbild av ett gammalt CNC-programmeringsgränssnitt som visar G-kod, makron och en 3D-modell av ett arbete på maskinen.
Skapa konto
Skärmdump av CNC-maskinens programmeringsgränssnitt med inställningar för horisontell borrning inklusive X, Y, Z koordinater och borrdjup.
Skapa konto

• Skärm med CNC-maskinens användargränssnitt och inställningar för sågning i Y-riktning, inklusive skärdjup och skärvinkel.
    Skapa konto
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Kapat en utsugsslang mitt itu med en sidavbitare och sen kommer jag på varför jag köpte den längden från början.

Sen brände jag curryn så det enda jag gör mer idag med verktyg är att efter att oljan fått verka göra rent en gryta.

• Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.