S
idag hjälpte jag en arbetskamrat med genomgående tapphål i en dörr. Han hade fräst och gerat innan.

Träbräda med genomgående tapphål placerad i en CNC-maskin, omgiven av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycken med genomgående hål för tappar, del av dörrprojekt, visande fräsning och geringar.
Skapa konto
Tresektioner med genomgående tapphål för dörrkonstruktion, frästa och förberedda för montering. Går på äldre byggnad från 1700-talet.
Skapa konto

För ett tag sen gjorde jag något liknande när jag byggde en dörr med kilade genomgående tappar till en byggnad från mitten av 1700-talet.

Tapparna är 10 mm tjocka Första gången jag gjorde en dörr på det sättet.

Gammal dörr.
En gammal dörr med små dörrpaneler och flagnande färg, placerad mot en träskiva i en verkstad.
Skapa konto

Då gjorde jag geringarna i cnc:n också.

CNC-maskin gör tapphål i en träplanka för dörrbyggnation, med frästa och gerade kanter, omgiven av sågspån.
Skapa konto
Trästycke med genomgående tapphål på arbetsbänk, omgiven av träspån och verktygsmaskiner.
Skapa konto
Trästycke hålls på plats i en CNC-maskin för fräsning av tapphål, omgivet av träspån. Maskinen används för precision i möbelsnickeri.
Skapa konto
Träram till dörr med genomgående tapphål, liggande på arbetsbänk i verkstad.
Skapa konto
Träpaneler med urfrästa hål och kilade genomgående tappar, del av dörrkonstruktion på ett arbetsbord.
Skapa konto
Närbild på en trädörrs tapphål och kilad genomgående tapp i ljust trä, med blyertsmärkningar och flera borrade hål.
Skapa konto
Trästycke med genomgående tapphål och märkningar på ytan, del av ett dörrprojekt.
Skapa konto
Trädörr med genomgående tapphål och pluggar, visar hantverk och sammanfogningsteknik i dörrkonstruktion.
Skapa konto
Träbit på arbetsbänk med genomgående tapphål och delvis skadat hörn, järnverktyg ovanpå.
Skapa konto

Handsmidda gångjärn. Nitade och spikade. 😅

Grå dörr med tre kvadratiska paneler, genomgående tapphål och handsmidda gångjärn, placerad i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Baksidan är finare men de har på 1960-talet vänt på dörrarna när man gjorde nya karmar.

• Handsmitt gångjärn monterat på en trädörr med genomgående tappar, del av ett renoveringsprojekt av en 1700-talsbyggnad.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Posselosse och 16 till
  • Laddar…
Jag ogillar sticksågar. Visst, jag har använt min för att såga större hål och någon enstaka form men jag tror det var fem år sedan jag använde min.

Men jag har bestämt mig för att använda den oftare så idag kollade jag om den sågade rakt.
Det gör den inte. Men med lite justering så ser det bra ut.

Sticksåg justeras med en vinkelhake för att kontrollera rakhet.
Skapa konto

• Gilla
K snickarn och 5 till
  • Laddar…
Blir lite avundsjuk på er som pysslar om era verktyg.

Här går projekten i ett vilket gör att det är väldigt sällsynt med egentid för mysstunder med mina verktyg 😂.

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
K
När kapexen var utlånad funderade jag vilken av alla dom andra elmaskinerna man skulle ta för att såga 55 grader snett snitt… Blev tillslut fogsvansen, för det räknas ju också ett verktyg, fast utan motor. Tror jag. Snett blev det ju också, precis som det skulle.
Träbitar med vinklade kapningar vid 55 grader, gjorda med fogsvans, ligger på ett bord i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Steller och 5 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
När kapexen var utlånad funderade jag vilken av alla dom andra elmaskinerna man skulle ta för att såga 55 grader snett snitt… Blev tillslut fogsvansen, för det räknas ju också ett verktyg, fast utan motor. Tror jag. Snett blev det ju också, precis som det skulle.
[bild]
Ibland inser man hur bra, enkel och smidig en fogsvans är! :)
Har sällan med mig de eldrivna verktygen upp till fjällstugan, så där uppe får fogsvansen göra mycket nytta :)

/Jocce

T Trafikverket1 skrev:
Vågar knappt visa men improviserade en bordsfräs med buntband. Satt ordentligt men kändes, och blev, inte alls bra 😗

[bild]
Eftersom min briljanta idé med buntband inte var så briljant har jag påbörjat bygget av en lite mer permanent lösning. Återstår att göra ett anhåll och sen eventuellt ben till den.

Arbetsbänk i trä med hål och metallklämma, pågående byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
pfb
  • Laddar…
Hur gör ni hålen och hur får man dom på rätt ställe?
Vad har man för "pinnar" i hålen, om jag vill ha ett anhåll blir det fast eller blir det nåt rappel som rör sig?

nino nino skrev:
Vad har man för "pinnar" i hålen, om jag vill ha ett anhåll blir det fast eller blir det nåt rappel som rör sig?
Hålen kan göras på lite olika vis, tex med https://swedendro-tools.se/se/produkter/jiggar/ujk/ujk-jigg-for-halborrning-mkii-parf-guide-system
eller med en CNC-fräs av något slag

Pinnarna kallas dogs och är 20mm diameter. Tex https://swedendro-tools.se/se/produkter/arbetsbord-arbetsplats/axminster-ujk/ujk-parf-super-dog-1st
eller https://www.banggood.com/HONGDUI-Ho...ps-for-MFT-Tables-DIY-Projects-p-2030465.html

Finns ytterligare varianter. De man skruvar på som har o-ringar sitter jääääkligt bra. Finns också där du skruvar underifrån.

nino nino skrev:
Jag använder en mall i plywood, https://makoen.com/mft-schablone-30mm

Köpte för något år sedan. Har slagit sig. Även innan den slog sig så var det kanske svårt att få exakt avstånd när man gör över en större yta. Hade jag fått göra om mitt köp hade jag satsat på parf guide som länkades ovan direkt.

nino nino skrev:
Som tidigare skrivits finns det flera olika sätt att göra mft-hålen — alla mer eller mindre kostsamma.

Det man behöver fundera över är om man behöver absolut rätvinklighet i hålbilden.

Vill man bara kunna sätta dogs som tillfälliga anhåll och spänna fast ämnen i arbetsbänken funkar det med att rita upp ett rutmönster på bänkskivan och borra 20-millimeters hål med ett bra borr i kryssen. C/C-avstånd mellan hålen är valfritt men är 96 mm på originalet.

Min första egenbyggda mft-bänk kom till på det viset och funkade utmärkt för mig i flera år.

Vill man ha hålbilden rätvinklig för att t ex jobba med sänksåg på skena i vinkel mot dogs eller anhåll för att få rätvinkliga sågsnitt är det mall som gäller av något slag.
Bäst — och dyrast — är Parf-guiden men det finns andra lösningar. Peter Millard på Youtube har en egen work around som ger bra resultat men är lite knöligare.

Själv har jag valt att köpa en Festool reservdelsskiva som jag använt som fräsmall till min nuvarande arbetsbänk. Det skapar en ”exakt” klon men eftersom jag har en justersåg som jag sågar det mesta på behöver jag sällan rätvinkligheten i hålbilden.
Däremot kommer hålen till nytta hela tiden i andra situationer, så i ärlighetens namn hade jag mestadels kunnat jobba på en arbetsbänk där hålen borrats med hjälp av ögonmått om man ska hårddra det…

//Ronnie

• Gilla
Björn Melander och 5 till
  • Laddar…
Räcker det med en mall med 3*2 hål?
Antar att man borrar ett hål, stoppar i en dogs och borrar nästa, i med en till dogs osv?

20mm mdf blir det onödigt tjockt för mallen?

nino nino skrev:
Räcker det med en mall med 3*2 hål?
Antar att man borrar ett hål, stoppar i en dogs och borrar nästa, i med en till dogs osv?

20mm mdf blir det onödigt tjockt för mallen?
Problemet med en mall du flyttar är att eventuell avvikelse fortplantar sig för varje gång du flyttar mallen, så du vill ha en så stor som möjligt och få många hål på rad på plats rätt snabbt. Har du nåt LR 32-system kan det ju vara en bra start eventuellt.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Rastade skruvdragaren och vinkelslipen så att jag precis hann montera fibercementskivorna innan det var dags för inspektion av kaminen. Nu är den godkänd och jag har därmed en värmekälla i snickarboden! Kaminen fick jag i present av min fru, det är en renoverad Husqvarna Mikado nr 80. Mycket lätteldad visade det sig!
Person som inspekterar en gammal Husqvarna Mikado nr 80 kamin i en snickarbod, omgiven av fibercementskivor och träflisor.
Skapa konto

Renoverad Husqvarna Mikado nr 80 kamin i en snickarbod, dekorerad med blommönster och omgiven av fibercementskivor.
Skapa konto

• Gilla
Mange_64 och 13 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Problemet med en mall du flyttar är att eventuell avvikelse fortplantar sig för varje gång du flyttar mallen, så du vill ha en så stor som möjligt och få många hål på rad på plats rätt snabbt. Har du nåt LR 32-system kan det ju vara en bra start eventuellt.
Tänkte att svärsonen får göra i cnc fräsen, så det bör blir rätt exakt tänker jag?

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Min arbetskamrat med tapphålen kom på att det var jobbigt att göra tapparna själv i tappfräsen så han bad mig om mer hjälp..

Lite lång film även fast jag klippte bort längdkapningen.

Det är två smala dubbeldörrar så jag fick skjuta arbetsstycket i sidled för att inte fräsa i klämmorna.

Tappfräs i arbete med att bearbeta trä för smala dubbeldörrar, omgiven av träspån.
Skapa konto
Träbit med en fräst tapp ledad i en maskin, omgivande spån antyder arbetsprocess i träbearbetning.
Skapa konto
Träbit med ett fräst tapp i en maskin, omgiven av träspån och en blå spiralslang i bakgrunden.
Skapa konto

Flera bitar av trä med tapphål ligger på ett bord, redo för vidare bearbetning för att skapa två smala dubbeldörrar.
Skapa konto

100 mm tappar. Gera profilen ville han göra själv så det slapp jag.

Träarbete med två träplankor sammanfogade i en hörnfog, synlig penna-markering på träet.
Skapa konto

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.