4 131 160 läst ·
21 108 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Maskinen på jobbet var för liten så jag fick köra det som gick på längden och sen flytta arbetstycket.
40x610x4000 mm eklimfog. Tur man inte är ensam i verkstaden…
Ska bli två portaler/ omfattningar så det är fräst och borrat för dolda konsoler och led-belysning.
Bredbandsputsen har ingen längdbegränsning i alla fall. 🤓
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
40x610x4000 mm eklimfog. Tur man inte är ensam i verkstaden…
Logga in
Skapa konto
Ska bli två portaler/ omfattningar så det är fräst och borrat för dolda konsoler och led-belysning.
Bredbandsputsen har ingen längdbegränsning i alla fall. 🤓
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Jag håller på att bygga en 3,2 meter bred sänggavel på jobbet. Den här gången gick den i alla fall in i maskinen även om den hamnade utanför arbetsbordet.
Igår sågade jag falser för 7x7 mm dekorlist och fräste ur för sänglampor och eldosor. Och idag limmade jag listerna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Igår sågade jag falser för 7x7 mm dekorlist och fräste ur för sänglampor och eldosor. Och idag limmade jag listerna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är där onekligen ett överljus. Vilket helt klart förtjänar en liten paus 🥃
Återstår kanske att snygga till lite men det är den roliga delen 😊
Återstår kanske att snygga till lite men det är den roliga delen 😊
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 429 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjort färdigt en liten mackapär till sommarnöjet (= minst tråkiga sommarmotionsformen).
Mest bara för att den var kul att göra men också för att tillverkaren inte sålde denna del separat utan bara hela mekanismen vilket kändes väldigt onödigt, jag förstår inte riktigt varför jag skulle vilja ha detta på styret så blir jag inte övertygad kanske jag köper en med spak till nästa service.
Redigerat:
inget märkvärdigt men kanske kan någon få lite inspiration.
Jag är inte mycket till att göra mallar -man är ju inte finsnickare om man säger så- men ofta försöker jag få till något så jag kan upprepa en borrning eller sågning. Som nu när jag behöver flera urtag i samma vinkel och djup.
Så med ett par träbitar ordnade jag så jag först kan mäta och sedan såga. Det jobbiga är att framöver kunna upprepa samma djup men idag skall jag såga ett snitt som jag enkelt kan sänka ned bladet i till rätt djup.
Ofta önskar jag att jag hade en bordssåg eller åtminstone en kap/gersåg med geidar.
Nåväl. Här är min lösning:
Jag är inte mycket till att göra mallar -man är ju inte finsnickare om man säger så- men ofta försöker jag få till något så jag kan upprepa en borrning eller sågning. Som nu när jag behöver flera urtag i samma vinkel och djup.
Så med ett par träbitar ordnade jag så jag först kan mäta och sedan såga. Det jobbiga är att framöver kunna upprepa samma djup men idag skall jag såga ett snitt som jag enkelt kan sänka ned bladet i till rätt djup.
Ofta önskar jag att jag hade en bordssåg eller åtminstone en kap/gersåg med geidar.
Nåväl. Här är min lösning:
S sinuslinus skrev:Jag håller på att bygga en 3,2 meter bred sänggavel på jobbet. Den här gången gick den i alla fall in i maskinen även om den hamnade utanför arbetsbordet. [bild][bild]
[bild]
[bild][bild]
[bild][bild]
Okej… så du snyggar till genom att bli medvetslös på Ardbeg. Att jag inte har tänkt på det 👍nanowire skrev:
Mvh Findus
Idag har jag fyllt på olja i vedklyven. Tänkte att domkraftsolja borde funka bra som hydraulolja. Det gjorde den inte, pumpen började låta konstigt så nu får jag byta ut all olja istället…. 🙈.
Vet inte varför den började låta konstigt men jag skulle ha använt hydraulolja i en vedklyv.
Borde inte domkraftsolja vara nånn slags hydraulolja? Kanske av en lägre klass så den har sämre smörj och skumnings egenskaper?
Gissar bara. Aldrig hört talas om domkraftsolja.
Borde inte domkraftsolja vara nånn slags hydraulolja? Kanske av en lägre klass så den har sämre smörj och skumnings egenskaper?
Gissar bara. Aldrig hört talas om domkraftsolja.