Målade klart ett par sängbord i helgen som jag byggt av mdf. Blev helt ok men nästa par blir bättre hoppas jag! Monterade borden med french cleats, franska kilar på svenska? 🤔 Sitter bra vilket som

Väggmonterat sängbord i MDF med hylla, upphängt med french cleats. Bordet är målat i en neutral ton, placerat vid sidan av en upplyst sänglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine och 14 till
  • Laddar…
S
Maskinen på jobbet var för liten så jag fick köra det som gick på längden och sen flytta arbetstycket.

Bredbandsputs som bearbetar en stor ekplanka på 40x610x4000 mm i en verkstad. Maskinen hanterar materialet längsgående.
Skapa konto

Eklimfog i maskin på verkstad, redo för bearbetning; del av projekt för att skapa portaler med frästa och borrade utrymmen för dolda konsoler och LED-belysning.
Skapa konto

40x610x4000 mm eklimfog. Tur man inte är ensam i verkstaden…

Stora eklimfogskivor med hål för dolda konsoler, placerade i en träverkstad, redo för tillverkning av portaler och LED-belysning.
Skapa konto

Ska bli två portaler/ omfattningar så det är fräst och borrat för dolda konsoler och led-belysning.

Bredbandsputsen har ingen längdbegränsning i alla fall. 🤓
Ett stort eklimfog-arbetsstycke matas in i en bredbandsputs för bearbetning. Verkstadsmiljö synlig i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Gned in senaste skapelsen med paraffinolja idag, efter sista slipningen. Nu väntar ett par dagar på tork, sedan vax och vidare på 40-årsfest nästa helg!

• Träbräda i flera träslag, nyligen inoljad med paraffinolja, på arbetsbänk i snickarverkstad.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 14 till
  • Laddar…
Stor reparation av barnbarnens ukulele, använt smörkniv, vanlig kniv, sandpaper, dremel, tving, PVA-lim och hud-lim. Nu när kerfingen är på plats ska det torka och sedan limmas baksidan fast igen. Ukulele renoveras på köksbänk med verktyg och lim, en tving håller ihop delarna.
Skapa konto

• Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
Glömde skriva universalverktyget tandpetare. Bra i alla små men viktiga arbete.

• Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
S
Jag håller på att bygga en 3,2 meter bred sänggavel på jobbet. Den här gången gick den i alla fall in i maskinen även om den hamnade utanför arbetsbordet. Maskinfräs bearbetar sänggavel i träverkstad, omgiven av verktyg och träspån.
Skapa konto
Sänggavel under bearbetning i maskin, med dekorlist och plats för lampor och eldosor.
Skapa konto

Igår sågade jag falser för 7x7 mm dekorlist och fräste ur för sänglampor och eldosor. Och idag limmade jag listerna.

Utskuren öppning i träpanel för sänglampa eller eluttag, del av en sänggavel under byggnation.
Skapa konto

Svartriktningsbar sänglampa monterad i en ljus träyta.
Skapa konto
Sänggavel i ljust trä med utsågade hål för sänglampor och eldosor på arbetsbord.
Skapa konto

Närbild av en trädel av en 3,2 meter bred sänggavel med enfalsad kant för 7x7 mm dekorlist, färdig för infästning av sänglampor och eldosor.
Skapa konto
Sänggavel av trä med utskuren kant och dekorlist, placerad på ett verkstadsgolv.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
K snickarn och 27 till
  • Laddar…
Nu är där onekligen ett överljus. Vilket helt klart förtjänar en liten paus 🥃
Återstår kanske att snygga till lite men det är den roliga delen 😊
Öppning i vägg med blommigt tapetmönster och synligt trä, del av byggprojekt för att skapa överljus.
Skapa konto
Flaskor och glas på ett träbord, inklusive en whiskyflaska, ett glas whisky och en ölflaska, med hörselskydd och en kapsylöppnare.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
K snickarn och 9 till
  • Laddar…
Gamla Bettan har fått nya innerslangar idag.
En orange säckkärra med nya däck står i ett vedförråd, omgiven av staplat ved och två plastbackar ovanpå veden.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 8 till
  • Laddar…
Rickard.
Close-up av en cykeldel med en kabel som leder till en rund mekanism på ramen, bredvid ett mönstrat cykeldäck.
Skapa konto
Cykelskaft med specialtillverkad metallkomponent monterad ovanför gaffeln, ansluten med en svart kabel.
Skapa konto

Gjort färdigt en liten mackapär till sommarnöjet (= minst tråkiga sommarmotionsformen).
Mest bara för att den var kul att göra men också för att tillverkaren inte sålde denna del separat utan bara hela mekanismen vilket kändes väldigt onödigt, jag förstår inte riktigt varför jag skulle vilja ha detta på styret så blir jag inte övertygad kanske jag köper en med spak till nästa service.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
K snickarn och 4 till
  • Laddar…
Säkrat bastun då dottern på 11 år med sin kompis skulle basta själv för första gången
Bastukamin med eldstad och säkerhetsbarriär av trä för att skydda barn.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
inget märkvärdigt men kanske kan någon få lite inspiration.
Jag är inte mycket till att göra mallar -man är ju inte finsnickare om man säger så- men ofta försöker jag få till något så jag kan upprepa en borrning eller sågning. Som nu när jag behöver flera urtag i samma vinkel och djup.

Så med ett par träbitar ordnade jag så jag först kan mäta och sedan såga. Det jobbiga är att framöver kunna upprepa samma djup men idag skall jag såga ett snitt som jag enkelt kan sänka ned bladet i till rätt djup.

Ofta önskar jag att jag hade en bordssåg eller åtminstone en kap/gersåg med geidar.

Nåväl. Här är min lösning:

• Gilla
mulle77 och 10 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag håller på att bygga en 3,2 meter bred sänggavel på jobbet. Den här gången gick den i alla fall in i maskinen även om den hamnade utanför arbetsbordet. [bild][bild]

Igår sågade jag falser för 7x7 mm dekorlist och fräste ur för sänglampor och eldosor. Och idag limmade jag listerna.

[bild]
[bild][bild]

[bild][bild]
nanowire nanowire skrev:
Nu är där onekligen ett överljus. Vilket helt klart förtjänar en liten paus 🥃
Återstår kanske att snygga till lite men det är den roliga delen 😊
[bild][bild]
Okej… så du snyggar till genom att bli medvetslös på Ardbeg. Att jag inte har tänkt på det 👍
Mvh Findus

• Haha
Testarn
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Okej… så du snyggar till genom att bli medvetslös på Ardbeg. Att jag inte har tänkt på det 👍
Mvh Findus
Den baksmällan .. ajajaj

• Haha
Norrtull
  • Laddar…
Idag har jag fyllt på olja i vedklyven. Tänkte att domkraftsolja borde funka bra som hydraulolja. Det gjorde den inte, pumpen började låta konstigt så nu får jag byta ut all olja istället…. 🙈.

• Wow
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vet inte varför den började låta konstigt men jag skulle ha använt hydraulolja i en vedklyv.
Borde inte domkraftsolja vara nånn slags hydraulolja? Kanske av en lägre klass så den har sämre smörj och skumnings egenskaper?
Gissar bara. Aldrig hört talas om domkraftsolja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.