När både 8- och 10-åringen lägger ner sina Nintendos och undrar om vi inte borde ha ett schackspel, går det fort. Brädet gjordes för flera år sedan av skärbrädsspill, utan någon ditekt plan. Det är förklaringen både till att det gick fort och att det blev frijazz (copyright @Ola C ) av alla träslagen.
Hemmagjort schackbräde med pjäser i olika träslag, tillverkat av skärbrädsspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Dilato och 30 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
När både 8- och 10-åringen lägger ner sina Nintendos och undrar om vi inte borde ha ett schackspel, går det fort. Brädet gjordes för flera år sedan av skärbrädsspill, utan någon ditekt plan. Det är förklaringen både till att det gick fort och att det blev frijazz (copyright @Ola C ) av alla träslagen.
[bild]
Fina pjäser!

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag och lillkillen spana på planeterna som står på rad med kikare, detta foto visar månen och Venus. Vi såg Mars, Jupiter och troligen Saturnus. Kanske Neptunus eller Uranus också
Kvällshimlen med månen och Venus synliga ovanför trädens silhuetter.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Har inte själv använt den men villhöver en starkt efter dagens utsättning av mitt stundande garagebygge... 😁

Person använder en GNSS-mottagare för att staka ut ett område vid ett garagebygge i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Har inte själv använt den men villhöver en starkt efter dagens utsättning av mitt stundande garagebygge... 😁

[bild]
Klart du behöver en sån, hur ska du annars veta att potatisen blir planterad på korrekt ställe..

• Haha
  • Gilla
LRSvensson och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Klart du behöver en sån, hur ska du annars veta att potatisen blir planterad på korrekt ställe..
Är rädd att om jag kollar vad den kostar så villhöver jag den inte längre men riktigt coolt hur enkelt det var idag, stången behövde ju ibre ens hållas lodrätt längre.

Påbörjat en fågelholk som kommer matcha vårt hus, det som kvarstår är papptak, plåtdetaljer (inkl. hängränna och stuprör) och målning. Knutarna och fodret runt hålet blir vitt och panelen röd.

Stommen och taket är spillbitar av hyllplan kapade med kap- & gersåg, panelen är ett 300-pack träpinnar från Biltema klippt med listsax. Hålsåg, borr och hammare har använts utöver det.

• Handgjord fågelholk under konstruktion med träpaneler, ännu omålad, stående på en träbänk i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Bomba och 20 till
  • Laddar…
Åter igen så har man använt sig av ett lockbettel. Kanske som att det var ett tag sen nu, men den som väntar på något gott kan inte vänta för länge. Sist jag använde det var till underdelarna till insticksgångjärnen. Nu var det dags med överdelarna och således till att få dit skåpluckorna. Så för att underlätta arbetet och i brist på stående mångfunktionsbord så var det bara att ställa upp det på högkant för att få bättre svarande slåendet. Och med diverse tvingar så underlättade det ytterligare.
Träskiva ställd på högkant med fastklämda trädelar och skåplucka i ram, på verkstadsgolvet. Tvingar används för stabilitet och avståndsinställning.
Skapa konto

Och den där liggande lilla 9,1 millimetersbiten är för att få rätt avstånd till skåpramens gångjärn för att få ett för mig optimalt resultat. Okay! Det hade kanske inte utgjort någon större skillnad ifall den var +-0,1-0,15-0,2 mm för att synas. Hängde ni med? JAG gör det än så länge men garanterat enbart för stunden. Går jag tillbaka ett par dagar efter införandet så kommer jag att ifrågasätta mig själv över vad jag menade🤔😳🤯
Träarbete med skåpluckor uppställda på högkant, hållna med två blå tvingar för att justera gångjärn. Verkstadsbakgrund synlig.
Skapa konto

Såg tyvärr nu att focus ligger på fel ställe, men det är tillräckligt kanske för att se vad som är i görningen.
-Nä nu har jag inte tid med detta utan jag ska återgå till målningsarbetet med lådfronterna som är på tapeten.

• Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Jag fattade inte riktigt? Är det den svarta grejen som är Lockbettel?

T Tercel skrev:
Jag fattade inte riktigt? Är det den svarta grejen som är Lockbettel?
Stämmer bra det. Jag kan ta en bättre bild under morgondagen samt en beskrivning hur det används.

Ooops! Då ska jag inte besudla tråden med irrelevanta repriser😉.
Tänk om inte minne var ett verktyg? Då hade jag haft obegränsat med dessa😂

Efter att badrumsdörren hakats av ytterligare en gång så misstag så säkrades gångjärnen upptill och nertill med 2 små skruvar.
Gångjärn på en vit dörr säkrade med skruvar, nära dörrkarmen, inomhusmiljö.
Skapa konto

Drog även fast ena handfatsblandaren för sjuttioelfte gången, försökte även göra rent och motionera den för att barnen inte ska lyckas dra loss den när man växlar mellan kallt och varmt.
Bahco spärrnycklar är perfekta för det jobbet.
Bahco spärrnycklar i rödsvart fodral och en Bosch skruvdragare med borr ligger på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
Rickard.
Mountainbike uppgraderad med nya delar, omgiven av verktyg och komponenter på golvet framför en garageport.
Skapa konto

Med hjälp av ett kit skitverktyg från det röda lågprisvaruhuset och youtube (måste nästan få räknas som ett verktyg :)) har jag förnyat och förhoppningsvis uppgraderat min lilla mtb. Allt var i princip klappslut så valet var mellan detta och ny cykel.
Jag köper egentligen hellre roliga verktyg än cykeldelar så jag har försökt klämma ut så mycket värde ur varenda krona utan att "missa något stort".

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
I kategorin "Inte det bästa, snyggaste eller stabilaste jag byggt:
Temporärt tak över veden, som förra vintern las dit och la över ett par plåtar "för jag fixar i vår"...
Klipp till: mycket av veden är riktigt blöt rakt igenom nu...

Så nu får det ligga något är till och torka innan vi använder det....men nu under tak iallafall

Tillfälligt tak över vedstapel, byggt med plåtar och trä, omgiven av träd och buskar. Veden är staplad under taket för att torka.
Skapa konto

(Notera det snygga "lappandet" runt trädstammarna 😂)

Självklart var inspektör på plats med vattenpasset
Barn i vinterkläder med hörselskydd och napp, håller ett vattenpass, står på stenlagt område vid ett hus.
Skapa konto

Med lite muta, att leka med lövblåsen, så fick bygget godkänt till slut
Barn i vinterkläder lekande med en lövblåsare på stenläggning vid husvägg.
Skapa konto

/Jocce

• Gilla
  • Älska
bryggstun och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.