3 538 626 läst · 18 665 svar
3539k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
När både 8- och 10-åringen lägger ner sina Nintendos och undrar om vi inte borde ha ett schackspel, går det fort. Brädet gjordes för flera år sedan av skärbrädsspill, utan någon ditekt plan. Det är förklaringen både till att det gick fort och att det blev frijazz (copyright @Ola C ) av alla träslagen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina pjäser!Hep skrev:
När både 8- och 10-åringen lägger ner sina Nintendos och undrar om vi inte borde ha ett schackspel, går det fort. Brädet gjordes för flera år sedan av skärbrädsspill, utan någon ditekt plan. Det är förklaringen både till att det gick fort och att det blev frijazz (copyright @Ola C ) av alla träslagen.
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 706 inlägg
Påbörjat en fågelholk som kommer matcha vårt hus, det som kvarstår är papptak, plåtdetaljer (inkl. hängränna och stuprör) och målning. Knutarna och fodret runt hålet blir vitt och panelen röd.
Stommen och taket är spillbitar av hyllplan kapade med kap- & gersåg, panelen är ett 300-pack träpinnar från Biltema klippt med listsax. Hålsåg, borr och hammare har använts utöver det.
Stommen och taket är spillbitar av hyllplan kapade med kap- & gersåg, panelen är ett 300-pack träpinnar från Biltema klippt med listsax. Hålsåg, borr och hammare har använts utöver det.
Åter igen så har man använt sig av ett lockbettel. Kanske som att det var ett tag sen nu, men den som väntar på något gott kan inte vänta för länge. Sist jag använde det var till underdelarna till insticksgångjärnen. Nu var det dags med överdelarna och således till att få dit skåpluckorna. Så för att underlätta arbetet och i brist på stående mångfunktionsbord så var det bara att ställa upp det på högkant för att få bättre svarande slåendet. Och med diverse tvingar så underlättade det ytterligare.
Och den där liggande lilla 9,1 millimetersbiten är för att få rätt avstånd till skåpramens gångjärn för att få ett för mig optimalt resultat. Okay! Det hade kanske inte utgjort någon större skillnad ifall den var +-0,1-0,15-0,2 mm för att synas. Hängde ni med? JAG gör det än så länge men garanterat enbart för stunden. Går jag tillbaka ett par dagar efter införandet så kommer jag att ifrågasätta mig själv över vad jag menade🤔😳🤯
Såg tyvärr nu att focus ligger på fel ställe, men det är tillräckligt kanske för att se vad som är i görningen.
-Nä nu har jag inte tid med detta utan jag ska återgå till målningsarbetet med lådfronterna som är på tapeten.

Logga in
Skapa konto
Och den där liggande lilla 9,1 millimetersbiten är för att få rätt avstånd till skåpramens gångjärn för att få ett för mig optimalt resultat. Okay! Det hade kanske inte utgjort någon större skillnad ifall den var +-0,1-0,15-0,2 mm för att synas. Hängde ni med? JAG gör det än så länge men garanterat enbart för stunden. Går jag tillbaka ett par dagar efter införandet så kommer jag att ifrågasätta mig själv över vad jag menade🤔😳🤯

Logga in
Skapa konto
Såg tyvärr nu att focus ligger på fel ställe, men det är tillräckligt kanske för att se vad som är i görningen.
-Nä nu har jag inte tid med detta utan jag ska återgå till målningsarbetet med lådfronterna som är på tapeten.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 005 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 005 inlägg
Du har redan bättre bilder publicerade i köks-tråden ☺️Noramasen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-en-total-koeksrenovering.493503/post-5625733
Efter att badrumsdörren hakats av ytterligare en gång så misstag så säkrades gångjärnen upptill och nertill med 2 små skruvar.
Drog även fast ena handfatsblandaren för sjuttioelfte gången, försökte även göra rent och motionera den för att barnen inte ska lyckas dra loss den när man växlar mellan kallt och varmt.
Bahco spärrnycklar är perfekta för det jobbet.

Logga in
Skapa konto
Drog även fast ena handfatsblandaren för sjuttioelfte gången, försökte även göra rent och motionera den för att barnen inte ska lyckas dra loss den när man växlar mellan kallt och varmt.
Bahco spärrnycklar är perfekta för det jobbet.

Logga in
Skapa konto

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 690 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 690 inlägg

Logga in
Skapa konto
Med hjälp av ett kit skitverktyg från det röda lågprisvaruhuset och youtube (måste nästan få räknas som ett verktyg
Jag köper egentligen hellre roliga verktyg än cykeldelar så jag har försökt klämma ut så mycket värde ur varenda krona utan att "missa något stort".
I kategorin "Inte det bästa, snyggaste eller stabilaste jag byggt:
Temporärt tak över veden, som förra vintern las dit och la över ett par plåtar "för jag fixar i vår"...
Klipp till: mycket av veden är riktigt blöt rakt igenom nu...
Så nu får det ligga något är till och torka innan vi använder det....men nu under tak iallafall
(Notera det snygga "lappandet" runt trädstammarna 😂)
Självklart var inspektör på plats med vattenpasset
Med lite muta, att leka med lövblåsen, så fick bygget godkänt till slut
/Jocce
Temporärt tak över veden, som förra vintern las dit och la över ett par plåtar "för jag fixar i vår"...
Klipp till: mycket av veden är riktigt blöt rakt igenom nu...
Så nu får det ligga något är till och torka innan vi använder det....men nu under tak iallafall

Logga in
Skapa konto
(Notera det snygga "lappandet" runt trädstammarna 😂)
Självklart var inspektör på plats med vattenpasset

Logga in
Skapa konto
Med lite muta, att leka med lövblåsen, så fick bygget godkänt till slut

Logga in
Skapa konto
/Jocce