phl skrev:
Började svarva på en backplate (adapterplatta) till en ny chuck på svarven. Så drygt att stå och mata gjutjärn att jag lade ner projektet för idag.
Bilder tack!

heimlaga skrev:
Dennis
Du får gärna låna vår gamla Einhell ackumulatorladdare från den tiden då Einhell fungerade och tillverkades i Västtyskland. Den saknar fulladdningsrelä och matar på oberoende av motstånd.

Jag skall till Malax i nästa vecka (eller kanske i morgon) så jag kan lägga den under biltaket åt dig.

En svets är för kraftig. Om elektrolysen går snabbare blir det mer vätesprödhet.
Tack! Det låter bra. Jag är permitterad för tillfället så jag är hemma 24/7 med barnen för det mesta. Så sannolikt är jag hemma.

Inget som skulle platsa i Stora Skryttråden direkt men denna tråden handlar ju om vad man har gjort med verktyg och det stämmer ju trots allt.

Jag har länge saknat en vettig slipkloss men har inte fått tummarna loss att skaffa någon. Mirka (tror jag) har en modell som verkar riktigt trevlig men som jag inte med lätthet har kunnat hitta i de vanliga butikerna för privatpersoner. Men i Fine Woodworkings "Tools & Shops" 2017 utgåva så fanns det ett tips som jag ville testa. Det verkade så enkelt att t.o.m. jag vågade mig på ett försök. Lite snabbt hopkommen på frihand av en bit furu utan någon som helst ambition om bra finish så verkar det inte så tokigt:

Hemmagjord slipkloss av furu med kilar för att fästa sandpapper ovanpå hyvel på snickarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord slipkloss av furu med klämsågade kilarna på ett verktygsbord fullt av träspån.
Skapa konto

Bredd och längd anpassas efter tillgängligt sandpapper som kläms fast med de två utsågade kilarna. Sedan så hade det nog inte varit fel att limma en tunn korkskiva eller styvare filt på undersidan. I skrivande stund kom jag på att jag har några ark med tjock självhäftande filt avsedd att skära ut möbeltassar ur som nog borde kunna bli bra under sulan.

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Ser fiffigt ut Jac! Hur var den att slipa med?

PS. Du får ett minus för att ha lagt ett hemskt slippapper med kornen ner på din fina hyvel...

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Den ser trevlig ut den där slipklotsen. Du får även ett halvt minuspoäng för att du kallar regelvirke i gran för furu. Om det visar sig att jag har fel i det avseendet får självklart jag minuspoäng. Ses vi på måndag?

Detta är antagligen första gången ett av mina alster tas emot så pass positivt så att ni nu måste hitta andra fullständigt ovidkommande detaljer att klanka ner på istället. Detta glädjer mig mycket! ;)

@Daniel_N
Mirka HighFlex ska knappast benämnas "hemskt slippapper", det matchar väl hyveln mycket väl i sin gengre. Dessutom så placerade jag klossen där mycket försiktigt, enbart för att hyveln låg bra till för fotograferingen. [Inga hyvlar kom till skada eller for illa vid fotograferingen]

@mattiasp
Träbiten är av okänt ursprung och den låg bland några andra som garanterat är spillbitar av hyvlad möbeltorr furu. Men du kan mycket väl ha rätt, det har nog hamnat några små bitar nedkluvna byggreglar bland de andra som också använts vid provkörning av rikt- och planhyveln varför jag inte genast identifierade biten som granregel. :o

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Jag glömde visst att svara på de mer seriösa frågorna, det är inte så lätt att hålla kvar tråden när man samtidigt försöker jobba hemma för att barnen har jullov och då drar hem kompisar för att på egen hand baka och göra julgodis. Men nu är köket återställt och dagens kundfråga besvarad (det är inte jättemycket action på supporten dessa dagar).

Daniel_N skrev:
Hur var den att slipa med?
Tveksamt förstås om detta är en seriös fråga, du vet att jag inte använder mina verktyg så varför skulle detta vara ett undantag? ;)
Men för din skull så gick jag ut och drog några tag på en annan liten träbit jag hade liggande och det verkar kunna fungera helt OK. "handtaget" kunde nog vara lite smalare för mina händer, nästa version kanske borde få en lite avsmalnad "midja" så den ligger bättre i handen.

mattiasp skrev:
Ses vi på måndag?
Det är iverjefall planen just nu, jag hoppas kunna komma loss och lyfta lite spånfläkt vid middagstid om kunderna fortsätter att hålla sig lika lugna som nu.

heos
Hade en stavlimmad skiva av björk liggandes som fick bli förrätts/smörgåsbrädor (eller vad det nu kallas :)

Staplad stavlimmad björkskiva omarbetad till förrätts- eller smörgåsbrädor på arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
jac skrev:
Detta är antagligen första gången ett av mina alster tas emot så pass positivt så att ni nu måste hitta andra fullständigt ovidkommande detaljer att klanka ner på istället. Detta glädjer mig mycket! ;)

hehe:)

Det var skönt att höra att hyveln klarade sig fint:) Mirke hiflex är favorit även här!

heos skrev:
Hade en stavlimmad skiva av björk liggandes som fick bli förrätts/smörgåsbrädor (eller vad det nu kallas :)
Riktigt trevliga! Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått hur eller när sådana egentligen är tänkta att användas men som sagt, trevligt. Jag gillar små fina träbitar och har ett gäng liggandes som jag tyvärr inte riktigt vet när de ska tas fram.

Gjort två jiggar idag till bandslipen, en för att vässa några av stämjärnen till svarven

31836626602_be12768797_b.jpg

31947485566_38cd590a79_b.jpg

31144551754_8cc21a428a_b.jpg

Kvar vore att fixa en jigg för att vässa knivar, det är på G... Nån gång ska jag väl ha en jigg för att vässa en "finger nail " profil också.

Lite halvfärdiga i utseendet men nu blev det funktion före form, dom blir ändå så skitiga med användning.

Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
S
Inte direkt använt något verktyg men skrubbat, fejat och putsat på fräsen:)

Tack för inspirationen Jac!

Har grunnat en tid på hur jag skulle göra slipklossar men som vanligt överkomplicerat saker och ting med fantasier om fjädrande klämmekanismer osv. Det finns skönhet i det enkla skulle någon med en mer poetisk läggning kanske säga — jag får ju nöja mig med attkonstatera att man ska inte strula till det om man inte måste.

När det gäller att ha något på sulan så kan jag tipsa om att IKEA säljer tallriksunderlägg/"tabletter" i kork, ca två mm tjock. Jag gav 39 kr för fyra st med slipklossar i tanken.

//Ronnie

• Gilla
jac
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
När det gäller att ha något på sulan så kan jag tipsa om att IKEA säljer tallriksunderlägg/"tabletter" i kork, ca två mm tjock. Jag gav 39 kr för fyra st med slipklossar i tanken.
Tackar för tipset som också fick mig att googla självhäftande kork vilket av någon anledning gav mig en bild om hur nästa handtag skulle kunna utformas för bättre komfort:
Självhäftande korkbit formad för handtag med Swix-märkning som inspiration för design.
Skapa konto

Absolut en behagligare form. Tänker att man kan låta den slutta något i fram- och bakkant samt runda av den något kanske. Bara för att sulan är rektangulär måste inte greppet följa den formen. Det enda viktiga är ju att din enkla låsning av slippappret ska funka.
Ojoj vad bra det här kommer att bli!

Ha det gott och Gott nytt Jac!!!!
//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.