Byggahus.se
Gjutit en liten upphöjning för fräsen på 60x60cm.
En del på gjuten platta och en del på grus och halm, en gammal ladugård där dom har haft kor för 100 år sedan.
Inget seriöst utan bara tills nya garaget är färdigt.

Den ska rivas av, men fogskummet måste få stelna lite till först...
Nyligen gjuten betongplatta på 60x60cm omgiven av fogskum i en rörig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny gjuten betongplatta omgiven av verktyg och skumisolering i ett rörigt renoveringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använt 2st slagskruvdragare, vinkelslip, borrmaskin och borrhammare för att dubba i befintlig platta.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Brottas med några gamla ekplank, spännande att se vad som rör sig vid klyvning då en halva är rak och den andra drar iväg ca 5mm 😅
 
  • Gamla ekplank som är uppmärkta för klyvning med tydlig skillnad i riktning på snittlinjen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
Målade delar av botten på båten.
Färgblandaren för skruvdragaren jag köpte förra året gjorde sitt jobb. Tog ett tag att vispa.

Hand som håller en skruvdragare över en öppen färgburk med en visp för färgblandning fäst i skruvdragaren, utomhus vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Bytt glödstift, glödstiftmodul och gasspjäll på bilen.

Motorrum med demonterat insug på bil, synliga glödstift och motorblock, verktyg och trasor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan väl lugnt säga att det är krångligare än det borde vara 😤. Men men, nu funkar det förhoppningsvis ett par år till.
 
  • Gilla
Kramla och 5 till
  • Laddar…
Även jag har använt verktyg för att tillverka verktyg. Behövde stränga om ett badmintonracket, blev nyfiken på om detta var något man kunde göra själv. Sagt och gjort, beställde ny sträng och studerade omsträngnings jiggar på Youtube.
Ganska enkel konstruktion, två peggar som håller formen på racket och fäster det på en plattform som kan rotera 360 grader. Sedan behövs en spänningsanordning som kan spänna strängen.
Någon timme i garaget så hade jag fått ihop följande:
Hemmagjord jig för omsträngning av badmintonracket med furubitar, kullager och spännanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord omsträngningsjigg för badmintonracket med kullager och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några spillbitar furu, kullager, M6 och M10 bultar, brickor, etc. Den självstängande klämmanordningen fick bli i ask. Vikterna i spännanordnigen fick bli några biffiga hylsor från "bra att ha" högen, totalt 1.2kg, med utväxling blir det ungefär 8kg spänning.
Ny sträng och dryga timmen senare så var racket åter helt:
Hemmagjord jig för omsträngning av badmintonracket med träplattform och spännanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembuilt omsträngningsjigg med ett badmintonracket fastspänt på en hemmagjord träplattform med spännanordning och kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur man värderar sin tid lågt, för annars hade det nog varit lika bra att lämna in det och få det gjort av någon annan 😂
 
  • Gilla
ptlf och 20 till
  • Laddar…
Ledsnade på säkerhetsspärren på fräsen efter 10 minuters borrande.
En bit kabel så är problemet löst...

Skyddet
Pelarborr i verkstad med borttagen säkerhetsspärr och påmonterade byglar för ökad funktionalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygel
Elkabelinstallation med borttagen säkerhetsspärr, synliga terminaler och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt
Elektrisk skåp öppnat med synliga säkringar, kablar och kabelskor, modifiering med kabel genomförd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Slungat snö, jinxar lite nu, för sista gången den här vintern. 😇🌞
Solig vinterbild av en uppfart med hjulspår i snön, träd i bakgrunden och en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
Idag har jag täljt ordentligt med skedkniv för första gången. Det blev en liten sked i lönn. Nästa gång testar jag nog i björk för att få lite mjukare täljning. Ett längre ämne ska jag ha också, för den här blev för liten. Även om skeden sannolikt inte kommer användas så var det roligt att tälja, och med de erfarenheter jag fått räknar jag kallt med att nästa blir mer användbar.
Handtäljd liten sked i lönn med mönster på skaftet, placerad på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade också på att tälja mönster i en smörkniv som jag täljde och målade för några veckor sedan. Ene, linolja och linoljefärg.
Handtäljd smörkniv i lönn med dekorativt mönster på skaftet, ligger på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Posselosse och 12 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Idag har jag täljt ordentligt med skedkniv för första gången. Det blev en liten sked i lönn. Nästa gång testar jag nog i björk för att få lite mjukare täljning. Ett längre ämne ska jag ha också, för den här blev för liten. Även om skeden sannolikt inte kommer användas så var det roligt att tälja, och med de erfarenheter jag fått räknar jag kallt med att nästa blir mer användbar.
[bild]
Passade också på att tälja mönster i en smörkniv som jag täljde och målade för några veckor sedan. Ene, linolja och linoljefärg.
[bild]
Tjusig sked :)
Lite crank på nästa så blir den än mer användbar.
 
Inte klämt nya patchkablar eftersom jag inte hittar tångjäveln.

Jag tänkte att om jag klagar här så förbättras sannolikheten att jag hittar den...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Chentin och 7 till
  • Laddar…
Själv har jag inte ritat på träbitar med min favoritpenna. I fredags tappade jag bort den. För att den garanterat skulle komma fram beställde jag en ny från amazon med lördagsleverans. Pennan är fortfarande borta och eftersom jag beställde den nya på telefonen utan att ha läsglasögon på mig, var det en helt annan penna som kom i lördags.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Fotografen och 12 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Själv har jag inte ritat på träbitar med min favoritpenna. I fredags tappade jag bort den. För att den garanterat skulle komma fram beställde jag en ny från amazon med lördagsleverans. Pennan är fortfarande borta och eftersom jag beställde den nya på telefonen utan att ha läsglasögon på mig, var det en helt annan penna som kom i lördags.
Hur blev resultatet med provlimningen?
 
stigen stigen skrev:
Hur blev resultatet med provlimningen?
Du menar av de bitar jag klantigt nog hade hårdvaxoljat?

Jag testade att limma en oljad bit mot en ren, utan att ha försökt få bort oljan först. Testade trälim och CA-lim i gelform. Trälimfogen lyckades jag bryta isär med en del kraft, men CA-limmningen var hållbarare än träet. Fast eftersom det fanns tvivel om livslängden på en CA-limning valde jag trälim. Ytan rengjord med både aceton och 120-papper på slipmaskinen och skarven förstärkt med en lös fjäder. Fjädern borde även hjälpa till då fiberriktningarna egentligen är fel (men det verkar ingen låtsas om när de bygger skåp). Nu gissar jag att den håller mer än väl.
Träbitar oljade och slipade redo för limning med trälim och förstärkning med lös fjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Inte klämt nya patchkablar eftersom jag inte hittar tångjäveln.

Jag tänkte att om jag klagar här så förbättras sannolikheten att jag hittar den...
Störst sannolikhet att hitta den är det om du köper en ny (på öppet köp såklart).
 
  • Gilla
MickeLarsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.