useless useless skrev:
Störst sannolikhet att hitta den är det om du köper en ny (på öppet köp såklart).
Nejdå, ska man riktigt öka sannolikheten att man hittar något gäller det att köpa en ny utan möjlighet till retur.
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Byggt om nedre delen på en källartrappa. De gamla vangstyckena låg dikt mot betongen och hade ruttnat.
Jag passade på och bättrade på delningen litet då jag en gång höll på. Och så flyttade jag in vangstyckena så det är 5cm luft bakom dem.
 
  • Renoverad källartrappa med nya ljusa vangstycken och luftspalt mot betongväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 13 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag kanske inte har gjort så särskilt mycket med verktyget, inga anpassningar eller förändringar.

Men jag har använt det på ett för mig nytt sätt som kanske kan betraktas som "hemmabygge".
Jag tog fram min gamla vinkelslip och kapade en del bitar armeringsjärn. Sedan behövde jag runda av kapkanterna lite. Funderade en stund på hur jag skulle göra och bestämde mig för att spänna fast slipen i arbetsbänken. Också den en äldre Black & Decker.

Fungerade bra, jag kände ofta efter så maskinen satt fast och inte började glappa.

Intressant liten historia om min vinkelslip som köptes 2000 om jag minns rätt på Coop Jägersro. De hade ofta verktyg till bra priser.
Slipen köptes av en enda anledning, vi hade ofta stöldförsök av cyklarna så flera lås blev förstörda. När jag såg slipen för nedsatt pris tänkte jag: "precis vad jag behöver för att kapa låsen efter alla stöldförsök"

Först idag märker jag att det står KG11 på originallådan men verktyget är ett KG10.
Jag gjorde en hållare inspirerad av denna.


Paoson har en del kluriga ideer.

/Höghus
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Litet verktygstillverkning.
Det skall bli laggningskurs i Pargas och då behövs det verktyg som inte finns att köpa.

Två nya laggstråk (för laddjin det vill säga spåret som bottnen sitter i).
Två renoverade tjimbhyvlar (att hyvla insidan på tjimban med)
En ny bandhaka (att kränga på banden med)
En ny stråkbänk (att rikta kanterna på tjimban med).

[bild]

Jag kan inte de högsvenska orden för sånt här men jag kan dem på vår dialekt.
Och här är en länk om man vill nörda in sig på laggkärl.

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/68585/Laggkärl_low_med länkar.pdf

/Höghus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Oj TACK. Precis vad jag behöver just i dag.
 
Snickrat ihop en hurts till sågen. 😎
Tänker att jag behandlar plywooden med vitpigmenterad hårdvaxolja. (Mot gulnaden) Tänker jag rätt?

Hemsnickrad hurts av plywood med mörka handtag på hjul i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemsnickrad hurts med öppna lådor under en bänksåg i ett verkstadsrum, intill verktyg och plywoodskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 9 till
  • Laddar…
Vattendragning och installationer för ny vattenmätare och läckageskydd.

En lördag som denna går mina tankar till alla huslösa stackare utan möjlighet att spendera kvalitetstid i källaren. #sad #blessed #privileged
Installation av kopparledningar och vattenmätare med verktyg på en verktygsvagn i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och material för VVS-arbete, inklusive kopparledningar och läckageskydd, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 12 till
  • Laddar…
Servade grillen inför sommaren. Egentligen så skulle den nog gått till skrot men den får hålla en sommar till nu 😅

Före:
Servad kolgrill på grusgång med slitet träarbete och grön gräsmatta i bakgrunden. Före renoveringstillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter: Renoverad grill med nya träsidobord på en grusig yta, omgiven av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Vattendragning och installationer för ny vattenmätare och läckageskydd.

En lördag som denna går mina tankar till alla huslösa stackare utan möjlighet att spendera kvalitetstid i källaren. #sad #blessed #privileged
[bild][bild]
Nämen? Fler som har en Lectra lödtång 😍!
Vad blir det för läckageskydd då? Grohe? Svårt att se på bilden 😀
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nämen? Fler som har en Lectra lödtång 😍!
Vad blir det för läckageskydd då? Grohe? Svårt att se på bilden 😀
Ja, Grohe.
Installation av Grohe vattenavstängare kopplad till kopparledningar, verkar ej fungera korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr verkar det inte fungera och mer än två år sedan jag köpte det. Går att koppla upp mot nätet och allt rapporterar ok. Men stänger inte av vattnet 😕
 
Lagat pool. Läckande värmare som gav jordfel.
Bonus: Hittade vad som verkar vara en del av en backventil. Troligen den som låtit (ja. Poolen är supertyst nu) och eventuellt den som tryckt på elementet så det börjat läcka i anslutningen.
Reparation av pool med verktyg och material utspridda på en träbänk nära en öppning i poolens sidopanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en skadad del av en backventil från en pool med bakgrundsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja... regelverket är ett jäkla virr-varr. Får se om jag orkar fixa någon gång... (Inte jag som byggt frön början..)


/Jocce
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ja, Grohe.
[bild]
Tyvärr verkar det inte fungera och mer än två år sedan jag köpte det. Går att koppla upp mot nätet och allt rapporterar ok. Men stänger inte av vattnet 😕
Tråkigt, firmware är senaste version? Är väl värt att kolla med deras support i allafall?
 
Jo, fick in senaste fw. Ska prova att skruva isär den först men sen blir det nog supporten. Den här helgen och >6 kkr (köpte tyvärr konsolen också) känns rätt bortkastade.
 
Har problem med att batteriet vill ladda ur på bilen som stått i verkstan över vintern. Man borde väl ha en s.k. batteriunderhållare men det vill jag inte lägga pengar i. Jag har redan en batteriladdare (nej två) och en sån här "smart" grej som man kan styra via wifi
Wifi-styrd timer monterad på vägg för veckovis laddning av bilbatteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag kopplade den moderna grejen till den här minst lika moderna grejen:
Batteriladdare ansluten till ett bilbatteri i ett fordon med synligt namn och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställer in en "loop timer" där det laddar t.ex. en timme i veckan. Vet inte om det är bästa konfigurationen, kanske 10 minuter per dag vore bättre, borde se om det finns nån info att få på nätet om det där. Nu är detta mera en sak för nästa vinter för bilen åker snart ut på vägarna igen.
 
  • Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
Jag sätter batterifrånkopplare på bilar som står mycket

Guldfärgad batterifrånkopplare med grön vridknapp märkt "ON/OFF".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.