Hemmagjort ståbord av trä i en verkstad, omringat av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slängde ihop ett extra ståbord för lördagens fest - allt ska täckas av en duk så bara fokus på stabilitet, det ingen ser osv 😄
 
  • Gilla
MickeLarsson och 8 till
  • Laddar…
Kokat ihop tätmedel och gjutit fast propellerhylsan i en träbåt. Tätmedlet består av lika viktdelar tjära och bivax.
 
  • Verkstadsbord med en kastrull på värmeelement, bivaxpåse och propellerhylsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusbild av smältutrustning för tätmedel bestående av en gasolbrännare och en gryta på ett släde mot en snöig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutning av propellerhylsa i träbåt med hemkokt tätmedel bestående av tjära och bivax.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 15 till
  • Laddar…
Idag har jag upptäckt att det finns digital djupmätning på bänkborrmaskinen… 🙈😂.

Hur var det nu, killar läser aldrig manualen?

Digital djupmätare på en bänkborrmaskin som visar 12,4 mm med en röd stoppknapp ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
mnils och 13 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Idag har jag upptäckt att det finns digital djupmätning på bänkborrmaskinen… 🙈😂.

Hur var det nu, killar läser aldrig manualen?

[bild]
Sent skola syndaren vakna!
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Började slipa båten med min planslip från Black&Decker och kardborren, som jag limmade fast igen förra året, åkte med när jag skulle byta slippapper. Blev något less och hämtade en excenterslip.

Denna äldre Biltema 17-0281 är något större än den som säljs nu och har dessutom pistolgrepp och ett extra handtag, till skillnad från den nya som har en on off-knapp. Jag vet inte riktigt vad som är bäst.

Valde denna idag för att jag upplevde att den gröna Bosch Pex 12 AE? som jag har är något tung, och jag tror även den saknar varvtalsreglering. Upplevde att den hoppade och skuttade mer än denna från Biltema.

Kör med 240p och det verkar fungera rätt bra.
En blå elektrisk slipmaskin används för att slipa en röd träyta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Delvis slipad träbåt med synliga slipmärken och blå presenning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Svarvat svarvverktyg.
Metallchuck håller borr. Arbetstycke fast i skruvstycke. Metalldrilling. Verkstadsarbete. Spånor synliga. Grönt maskinstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svarvbommen tog i hålet. Nackdelen med billiga hållare. En 10mm bom görs ur en 10mm stång vilket gör att plattläget hamnar i periferin på hållaren. Kostar man på en dyrare hållare så är plattläget förskjuten så hela bommen går fri.

Det vanliga sättet att modifiera en bom är att slipa till den på bänkslipen, men jag har ju en svarv, så varför inte göra det snyggt?

Med ett mellanlägg på backen mittemot plattläget så kommer bommen ett par mm ur center och det går att svarva bort det material som tar i utan att försvaga bommen mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Fulsvetsat
Återigen exil i Roslagen. Inkallad till arbetsläger. Beordrades fixa en eldningstunna.
I går kväll i mörker sågades den upp. Satte fötter på den. Vill att den skall kunna användas utan att bränna marken under. Plåten från locket kilade jag in under som värmesköld.
Stor lucka/luftinsläpp. Några plåtbitar håller den på plats. Några hack uppe och nere för olika springor.
Stor metalltunna förbrukad, sotig, står utomhus, använd som brännare eller grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jäkla tunn plåt i tunnor. Inte så lätt med pinne. Nåja… det höll i alla fall över dagen.

Fult och vint har också sin charm…
Inga mätverktyg har använts vid detta våldförande på ett helt oskyldigt tomfat.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
S
H heimlaga skrev:
Kokat ihop tätmedel och gjutit fast propellerhylsan i en träbåt. Tätmedlet består av lika viktdelar tjära och bivax.
I Sverige kallar vi det för Ettan. Men det är väl kanske inte så mycket merjobb att göra det själv än köpa en burk när du ändå ska smälta och hälla ut smörjan.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
I Sverige kallar vi det för Ettan. Men det är väl kanske inte så mycket merjobb att göra det själv än köpa en burk när du ändå ska smälta och hälla ut smörjan.
Ettan har haft problem med leveranserna till Finland. Det är tomt i alla lager. En liten burk finns kvar i Vasa och ingen i Jakobstad. Fast det blev så mycket billigare att göra det själv att det lönade sig när det likväl måste smältas.
 
Dottern på 7 år ville ha denna stol från vår vind i sitt rum. Hon ville dock inte att den skulle vara svart. Inga problem sa jag, det kan jag fixa på två kvällar kanske. Jo tjena, vete tusan hur många timmar det blev tillslut, men bra många fler än två kvällar i alla fall. Det var ett bra tjockt lager lackfärg på stolen.

Använde, färgborttagningsmedel, färgskrapa, slipmaskin med olika slippapper, grovdammsugare, skruvmejsel, skruvdragare, Dremel, lim, Japansåg och hårdvaxolja.

Före:
Svart, lackerad stol med raka ryggpinnar och sliten sits, placerad i en rörig vindsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under:
Renoveringsprojekt av en stol, delar nedslipade till trä utan lack i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Renoverad trästol efter borttagning av lack och slipning står på ett parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 33 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Dottern på 7 år ville ha denna stol från vår vind i sitt rum. Hon ville dock inte att den skulle vara svart. Inga problem sa jag, det kan jag fixa på två kvällar kanske. Jo tjena, vete tusan hur många timmar det blev tillslut, men bra många fler än två kvällar i alla fall. Det var ett bra tjockt lager lackfärg på stolen.

Använde, färgborttagningsmedel, färgskrapa, slipmaskin med olika slippapper, grovdammsugare, skruvmejsel, skruvdragare, Dremel, lim, Japansåg och hårdvaxolja.

Före:
[bild]

Under:
[bild]

Efter:
[bild]
Mycket snyggare nu ❤️
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Sågat ut och fått fönsterbänk på plats.
Första delen av "finishen" så jag äntligen kan börja se slutet av renoveringen
 
  • Nyinstallerad träfönsterbänk i ett renoverat rum med träpanelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 17 till
  • Laddar…
Balanserat propellern som jag slipade om från 14 till 13 tum. Jag fick låna balanseringsapparaten av farbror. Han reparerade propellrar som extraknäck när han var yngre.
 
  • Balanserad propeller på en blå balanseringsapparat i en verkstad full av verktyg och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 15 till
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Balanserat propellern som jag slipade om från 14 till 13 tum. Jag fick låna balanseringsapparaten av farbror. Han reparerade propellrar som extraknäck när han var yngre.
Du verkar ha många talanger 👍
 
Inget särskilt vackert men förhoppningsvis praktiskt. Har saknat ett par innre stöd på sågbordet så idag när jag städade verkstaden tog jag en liten paus och stökade till igen genom att förbruka lite spillbitar.

Hemmagjort stöd tillverkat av spillbitar monterat på ett sågbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En verkstad med sågbord och rester av träspillbitar använda för att göra stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord trästöd monterad på sågbord i en verkstad full av verktyg och träspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.