Byggahus.se
En hand håller ett brutet föremål, troligen ring eller metallband, nära kameran med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipsten för knivslipning på en diskbänk bredvid en svart tandborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fokuserad ring närbild, suddig bakgrund, tandborste speglas, varma färgtoner, selektiv skärpa, person håller ringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite slipning om dagen, är bra för magen
 
  • Gilla
13th Marine och 15 till
  • Laddar…
Hämtat min nya sugförgrening för bordssågen som en kompis 3D-printat!
 
  • Svart 3D-utskriven sugförgrening för bordssåg med en hunds ben i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
ivp och 14 till
  • Laddar…
Litet verktygstillverkning.
Det skall bli laggningskurs i Pargas och då behövs det verktyg som inte finns att köpa.

Två nya laggstråk (för laddjin det vill säga spåret som bottnen sitter i).
Två renoverade tjimbhyvlar (att hyvla insidan på tjimban med)
En ny bandhaka (att kränga på banden med)
En ny stråkbänk (att rikta kanterna på tjimban med).

Hantverksverktyg på arbetsbänk i en verkstad, inklusive laggstråk, tjimbhyvlar, bandhaka och stråkbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan inte de högsvenska orden för sånt här men jag kan dem på vår dialekt.
 
  • Gilla
hyggabus och 12 till
  • Laddar…
Sågat med bandsågen, bara lite hyvling och ben kvar så är man färdig.. Halvrund träfigur sågad ur plankor med bandsåg, ohyvlad och utan ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard. och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Om det är dumheter eller en tidsbesparande genväg kan jag inte svara på än men jag har köpt och modifierat en billig HM-hållare till kipphyveln i förhoppningen att slippa lära mig slippa lära mig slipa och polera "finstål" just nu. Första testet är ändå ganska lovande men framtiden får visa om det är hållbart i längden.

Båda ytorna är ett 0.1mm skärdjup men den vänstra är ett egenslipat stål direkt från smärgeln med nästintill obefintlig nosradie och högra sidan är stålet i bild, ränderna är
fortfarande kännbara med nageln men det är en stor förbättring. Min lilla hyvel har ingen långsammare matning så det skulle behövas en stor radie och en bra skärgeometri för att komma upp i Youtube-nivå men jag saknar tid, motivation och eventuellt verktyg för det just nu.

Modifierad HM-hållare installerad på kipphyvel bearbetar metall med synliga bearbetningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Tja, datan är väl också ett verktyg och jag har slutfört filmerna på skrivbordet där iaf fronten o lådintegreringen va en följetong här ett tag. Min första byggvideo av det här slaget och det blev ganska långt, 2 filmer á ca 30 min. Får kolla responsen o fundera på om det här va lämpligt format eller om det snarare blir en 5min film nästa bygge. Jaja, vill ni snickra ett sånt här bord har ni iaf en film här hur det går till🙂

Ja just det, med det väldigt fina omdömet om min presentationsteknik😂 (bild under videos) så skojade jag faktiskt till det iaf en gång i dessa två filmer.



Skärmdump av ett foruminlägg med feedback på en byggvideo och länk till YouTube.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jockeping och 15 till
  • Laddar…
Skärgeometriskt så är en kipphyvel i princip lika som en svarv som som svarvar ett ämne med oändlig diameter. Man behöver dock inte gå till oändligheten för att inse att arbetsstyckets rundning inte hjälper stort jämfört med skärets släppning i en svarv. Så det borde inte vara något som helst problem med en svarvhållare i en kipphyvel.

Jag har slipat ett och annat hårdmetallskär för hyvlar på jobbet, men det är en liten marknad jämfört med svarv och fräs.

Vill du få fina ytor så kan du titta på skär med wiper-geometri. De har i princip en väldigt stor övergångsradie efter hörnradien.
Se en bit ner på sidan:
https://www.sandvik.coromant.com/sv...-to-achieve-good-component-quality-in-turning
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Teoretiskt bör det inte vara några problem men jag är lite skeptiskt över vändskärens hållbarhet, särskilt på tillbakavägen som inte är en riktning jag tänker dom är gjorda att tåla slag i som det ändå blir eftersom matningen sker då. Tanken med rund var just för att få ett så tåligt skär som möjligt med mycke radie för att undvika ränderna billigt. Jag har investerat 25kr per skär inkl hållaren än så länge.

Rakevinkeln ska enligt den litteratur jag läst vara högre på en kipphyvel för att undvika att verktygen vill hoppa men jag tror inte det är så viktigt när man bara finkör.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Tja, datan är väl också ett verktyg och jag har slutfört filmerna på skrivbordet där iaf fronten o lådintegreringen va en följetong här ett tag. Min första byggvideo av det här slaget och det blev ganska långt, 2 filmer á ca 30 min. Får kolla responsen o fundera på om det här va lämpligt format eller om det snarare blir en 5min film nästa bygge. Jaja, vill ni snickra ett sånt här bord har ni iaf en film här hur det går till🙂

Ja just det, med det väldigt fina omdömet om min presentationsteknik😂 (bild under videos) så skojade jag faktiskt till det iaf en gång i dessa två filmer.

[media]
[media]
[bild]
Tack för att du delar med riktigt snyggt bord, som ligger på listan över saker att härma när jag blir vuxen nog att våga. Med ett bokmärke på filmerna, är det kanske genomförbart.

Är det där ett äkta omdöme om dig? Klockrent i så fall.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tack för att du delar med riktigt snyggt bord, som ligger på listan över saker att härma när jag blir vuxen nog att våga. Med ett bokmärke på filmerna, är det kanske genomförbart.

Är det där ett äkta omdöme om dig? Klockrent i så fall.
Omdömet är äkta, va en snubbe på reddit som fråga hur man gjorde nåt o då gav den här personen en av mina filmer som tips (ingen av dessa två filmer utan en äldre film). Han tänkte väl inte på att internet ibland är litet o att jag kanske skulle läsa det, jag skratta som fan, skrev o tacka för hans ärliga ord😆

Bordet är inte så svårt, du har redan byggt svårare saker än det där.
 
  • Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Omdömet är äkta, va en snubbe på reddit som fråga hur man gjorde nåt o då gav den här personen en av mina filmer som tips (ingen av dessa två filmer utan en äldre film). Han tänkte väl inte på att internet ibland är litet o att jag kanske skulle läsa det, jag skratta som fan, skrev o tacka för hans ärliga ord😆

Bordet är inte så svårt, du har redan byggt svårare saker än det där.
Jag kollade lite på bordsfilmen och hamnade sedan på din ”shop tour”. Min fru kom förbi och tittade på skärmen och frågade ”är det han med kaffekoppen?” Din pedagogik sätter sina spår, och min fru såg kaffekoppen som något positivt.

Bordet är för rent och ”enkelt” i sitt utseende för att något annat än perfekt kommer funka, så det är absolut en utmaning. Jag har hittills mest byggt efter eget huvud och då kan man ju alltid designa om lite om något blir fel, men jag har insett att det är att göra det lite för enkelt för sig. Därför håller jag nu på med ett kryddskåp efter en riktning i Fine Woodworking. För att utmana mig måste jag följa instruktionerna helt. Eller inte helt, då några saker ser för illa ut, men alla delar, steg och metoder följs exakt. Kanske så jag får använda ditt bord.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Byggde ihop en hopfällbar mft arbetsbänk i helgen av en bänkskiva som jag hittade på en utförsäljning.
Träbord med många hål, i ett vardagsrum med gult skåp och soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggd möbel, trä, liggande, med modern och vintage inredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777 och 28 till
  • Laddar…
Alltså! Hur skulle världen se ut om det inte fanns sänksåg. Detta verktyg har blivit en av favoriterna och jag kan inte understryka nog hur det övertygar med dess precision. Man tar ett skåp och bara klyver det och saken är biff.
Från:
Nybyggt träskåp med precisionssågade delar, som visar slutfört byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till:
Ett nyinstallerat hörnskåp av trä med hög precision tack vare användning av sänksåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med resultat:
Delvis demonterat träskåp med öppna dörrar och uttagbara hyllplan i ett renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MickeLarsson och 22 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Alltså! Hur skulle världen se ut om det inte fanns sänksåg. Detta verktyg har blivit en av favoriterna och jag kan inte understryka nog hur det övertygar med dess precision. Man tar ett skåp och bara klyver det och saken är biff.
Från:
[bild]
Till:
[bild]
Med resultat:
[bild]
Med det berömmet av maskin så hoppas jag att du klöv skåpet på plats! 😉
 
FreQa FreQa skrev:
Med det berömmet av maskin så hoppas jag att du klöv skåpet på plats! 😉
😂. Svårt att bokstavligt sänka sågen om man ska såga i horisontellt läge. Då får de komma ut med en plattlinjesåg.😜
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.