Hej,

Jag är i färd med att renovera min lägenhet, och har nu rivit ner tapeterna på en vägg eftersom det hade bildats luftbubblor under den. Under tapeten finns det en spånskiva eller något liknande. En del av skivan satt lös så jag tog bort den delen.

Huset är byggt på 1940-talet, väggen det handlar om är en yttervägg som enl. ritningen ska vara av tegel. Så man har satt upp träreglar (ca 1 cm djupa) och utanpå det denna spånskiva (ca 12 mm). Bifogar bilder här:
Renoverad vägg med avlägsnad tapet visar träreglar och en exponerad spånskiva på en yttervägg i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en delvis riven spånskivsvägg med synliga träfibrer och rester av tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är nu vad denna spånskiva egentligen har för syfte? Kan jag riva bort skivan och måla/tapetsera direkt på väggen under? Eller sätta upp t.ex. en gipsskiva istället, för att undvika att tapeterna som jag sätter upp bubblar sig?

Tacksam för svar!

Det där är en Tretex skiva. Den dämpar buller och isolerar lite.
Gammalt påfund från innan den hårda spånskivan eller gipsskivor fanns.
Mer intressant vad det är för vägg bakom, den ser ju tapetserad ut.
Men riv inte bort den. Det brukar alltid bli bubblor i tapeten vid skarvarna mellan skivorna. Där sitter det pappremsor.
Enklast är endera montera tunn renoveringsgips eller en tjock cower up tapet på väggarna för att bli av med bubblorna.

GoC GoC skrev:
Det där är en Tretex skiva. Den dämpar buller och isolerar lite.
Gammalt påfund från innan den hårda spånskivan eller gipsskivor fanns.
Mer intressant vad det är för vägg bakom, den ser ju tapetserad ut.
Men riv inte bort den. Det brukar alltid bli bubblor i tapeten vid skarvarna mellan skivorna. Där sitter det pappremsor.
Enklast är endera montera tunn renoveringsgips eller en tjock cower up tapet på väggarna för att bli av med bubblorna.
Tack för svar!
Enligt ritningen ska det var tegel, men när jag kikar in i ett borrhål i väggen under skivan så ser det inte riktigt ut som tegel. Så är också lite konfunderad där.

Men bra, då låter jag skivan sitta kvar och kör gips/tapet över.

Kanske någon dörr som lagts igen, eftersom det inte är tegel precis där?

thomas33 thomas33 skrev:
Kanske någon dörr som lagts igen, eftersom det inte är tegel precis där?
Det tvivlar jag på, det är en yttervägg på fjärde våningen :) Men kan säkert ha varit en lagning efter något precis där.

Ett gammalt fönster kanske?

• Gilla
K.Nord och 1 till
  • Laddar…
Är inte hela väggen utreglad med tunna reglar för att få en slät vägg, lite extra isolering eller nått?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.