Vad händer om hen trillar ner från mitt tak och skadar sig alt. avlider?

Tillägg: Detta under förutsättningen att stegar, bryggor, glidskydd mm är okej. Låt säga att sotaren tappar taget om stegen eller snubblar på sitt lösa skosnöre.

Redigerat:
Det klassas som en arbetsplatsolycka på sotarens "arbetsplats" (inte din bostad). Är stegar, etc. undermåligt är det upp till sotaren själv att bestämma om han går upp eller inte. Undermålig stege kan ge böter...

Kan inte uttala mig vad reglerna säger idag.
Men om man skulle spekulera i framtiden så lär det bli betydligt hårdare krav på takstegar och infästningar.
Redan idag får en hantverkare i princip inte gå upp på ett tak utan fallskydd. Även om du står i en liftkorg finns det krav på fallskydd. T.ex kommunala fastighets skötare där jag bor får inte ens gå upp på ett platt tak för att rensa bort löv som samlats där då dom saknar utbildning och fallskyddsutrustning. Då anlitas en plåtslagare för dyra pengar. Jag har hört att böter på upp till 400000:- skulle kunna förekomma (böterna beräknas efter hur många anställda man har och blir skyhöga för stora arbetsgivare typ kommuner, NCC, Skanska eller motsvarande).
Så att det i framtiden ställs krav på nya takstegar med infästning för fallskydd. Och då pratar vi utrustning som ska besiktigas och godkännas efter installation. Det skulle inte förvåna mig om det kommer att handla om ~10000 per skorsten.

M
Bubblaren skrev:
Kan inte uttala mig vad reglerna säger idag.
Men om man skulle spekulera i framtiden så lär det bli betydligt hårdare krav på takstegar och infästningar.
Redan idag får en hantverkare i princip inte gå upp på ett tak utan fallskydd. Även om du står i en liftkorg finns det krav på fallskydd. T.ex kommunala fastighets skötare där jag bor får inte ens gå upp på ett platt tak för att rensa bort löv som samlats där då dom saknar utbildning och fallskyddsutrustning. Då anlitas en plåtslagare för dyra pengar. Jag har hört att böter på upp till 400000:- skulle kunna förekomma (böterna beräknas efter hur många anställda man har och blir skyhöga för stora arbetsgivare typ kommuner, NCC, Skanska eller motsvarande).
Så att det i framtiden ställs krav på nya takstegar med infästning för fallskydd. Och då pratar vi utrustning som ska besiktigas och godkännas efter installation. Det skulle inte förvåna mig om det kommer att handla om ~10000 per skorsten.
Det är då man börjar sota själv istället :)

Marcussjogren skrev:
Det är då man börjar sota själv istället :)
Vad hjälper det när Brandskyddstillsynen ändå skall göras av utomstående:confused:

Hemmakatten
Snickaren som byggde vårt hus ramlade ner ca 3 meter (från ett annat hus) och bröt ryggen. Gudskelov är han nu frisk och jobbar fortfarande som snickare. Jag tycker numera att man ska ha alla skydd man kan när man jobbar på höjder och betalar gärna det som krävs för att folk ska slippa skada sig.

• Gilla
D09
  • Laddar…
M
fusion skrev:
Vad hjälper det när Brandskyddstillsynen ändå skall göras av utomstående:confused:
Så sant så - får väl hyra in skylift till honom då 😀

Han lär behöva fallskydd i den med.....

D09
Dum fråga men har aldrig noterat en sotare använda fallsele.

Har för mig att asf säger att arbete över 1,9 meter ska ha fallskydd eller minns jag fel?

D09 skrev:
Dum fråga men har aldrig noterat en sotare använda fallsele.

Har för mig att asf säger att arbete över 1,9 meter ska ha fallskydd eller minns jag fel?
Det är det jag vill peka på, jag skulle gissa att det är en tidsfråga innan det ställs krav på fallskydd för sotare. Och då kommer det krävas infästningspunkter för fallskydd, Ska dom vara godkända är det inget du skruvar fast i någon läkt utan det kräver rejälare doningar.

Har inte heller sett någon sotare använda fallskydd.

I slutänden är det dock alltid sotaren, snickren mfl som är personligt ansvariga för sin egen säkerhet, dvs att använda fallskydd där det krävs.

Finns fallskyddsutrusning på tak och någon yrkesman som inte använt det faller ned, går i alltid byggherren fri.

Arbetsgivaren hålls fri om den kan påvisa att den som ramlat ned har gått igenom utbildning samt kvitterat ut personlig skyddsutrustning som krävs för updraget.

Frågade sotaren om mitt hus sist han var här, han sa att med den här taklutningen och höjd till takfot behövs fnv inga åtgärder. Ha sa dock att det kan vara en fördel att montera ett stödhandtag vit takfoten så det underlättar övergången från stege till takgång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.