4 564 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Vad händer när elpriset ligger på minus?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Jag är övertygad om att den extrema satsningen på solceller kommer att göra att vi har dagar med enorm överproduktion som kommer leda till betydligt mer negativa priser. Förbrukare kommer få betala ändå pga. Överföringsavgifter osv. Så det är inte jättespännande. Men det blir intressant att se om producenter kommer få lov att betala för elen de producerar under dessa perioder.
Då du i grunden är emot solceller så är det dåligt lönt att svara men gör ett försök ändåS SueCia skrev:Jag är övertygad om att den extrema satsningen på solceller kommer att göra att vi har dagar med enorm överproduktion som kommer leda till betydligt mer negativa priser. Förbrukare kommer få betala ändå pga. Överföringsavgifter osv. Så det är inte jättespännande. Men det blir intressant att se om producenter kommer få lov att betala för elen de producerar under dessa perioder.
Solceller är än så länge en producent på marginalen, även med den utbyggnadstakten vi har idag så kommer att dröja innan den får en större påverkan på priset.
Däremot så har det dom sista 2 åren varit en lysande affär för dom som haft det.
Om det blir så framåt vet ingen, det kan bli sämre eller bättre än nu.
Det vi vet är att som det är nu så saknas el och ska det stängas kolkraftverk, läggas ner småskaliga vattenkraftverk, sluta med gas från Ryssland och läggas ner kärnkraft
Det vi vet är ju också så att ju mer sol som lyser ju fler ac kommer att installeras för att kyla ner.
Har inte installerat en själv än men det kommer då driften för mig med solceller blir behagligt låg då den som mest behövs.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Är inte i grunden emot solcellerA Argastesnickaren skrev:Då du i grunden är emot solceller så är det dåligt lönt att svara men gör ett försök ändå
Solceller är än så länge en producent på marginalen, även med den utbyggnadstakten vi har idag så kommer att dröja innan den får en större påverkan på priset.
Däremot så har det dom sista 2 åren varit en lysande affär för dom som haft det.
Om det blir så framåt vet ingen, det kan bli sämre eller bättre än nu.
Det vi vet är att som det är nu så saknas el och ska det stängas kolkraftverk, läggas ner småskaliga vattenkraftverk, sluta med gas från Ryssland och läggas ner kärnkraft
Det vi vet är ju också så att ju mer sol som lyser ju fler ac kommer att installeras för att kyla ner.
Har inte installerat en själv än men det kommer då driften för mig med solceller blir behagligt låg då den som mest behövs.
Jag är emot hysterin i det hela och den smutsiga marknad det medför med oseriösa entreprenörer och enorma överpriser.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden