Inte utan att man blir avundsjuk...
Hos mig händer ingenting. Hoppet är väl det sista som överger en.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
L lindquist_o skrev:
Inte utan att man blir avundsjuk...
Hos mig händer ingenting. Hoppet är väl det sista som överger en.
Ja det är ändå minst 10 månader till fibern är i bruk då ingen stammledning dragits från Eskilstuna ännu

Har inte tjälen gått i backen än, ni har tur att de kan fortsätta gräva:D

A AndersS skrev:
Har inte tjälen gått i backen än, ni har tur att de kan fortsätta gräva:D
Tjäle måste vara långt borta, grabbarna pratar om 2cm skorpa

O där grävde dom av telefonkabeln, förra veckan var det strömkabeln till 3 fastigheter.

Känns som dom försöker bevisa fördelen med fiber ordentligt då ADSL nu är stendött ;)

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Power over ethernet finns ju men Power over fibre är inte riktigt klart än så de får nog lugna sig lite att gräva bort elkablarna....

G ekaa88 skrev:
O där grävde dom av telefonkabeln, förra veckan var det strömkabeln till 3 fastigheter.
Känns som dom försöker bevisa fördelen med fiber ordentligt då ADSL nu är stendött ;)
Man ska gräva länge och noggrant:cool:

Mina föräldrar beställde och skrev på kontrakt hos IPonly för drygt två år sedan, detta kontraktet har nu gått ut och inget har hänt från IPonlys sida på två år, och de kan inte ge några besked vid kontakt nu. De grannar i villaområdet som valde telia har haft fiber sen ungefär ett år tillbaka, medan alla med sedan länge borttagna IP-only skyltar snopet surfar vidare på sketet ADSL.

Efter mail till telia nu har de fått erbjudande om antingen installation i nästa veva för knappt 20k år 2020 vilket är ungefär det IPonly vill ha i det gamla kontraktet, eller en för ungefär 35k under sommaren 2019. På hallåkonsument skriver de såhär under dröjsmål:

Företaget är skyldigt att ersätta dig för ekonomisk skada som du har fått på grund av dröjsmålet. Det kan till exempel handla om kostnader du har fått om du efter att avtalet har hävts vill få tjänsten utförd av ett annat företag och då måste betala ett högre pris. Företaget är i dessa fall skyldigt att ersätta dig för mellanskillnaden.

Min fråga är om det finns något fall i typ arn/domstol eller om någon här har erfarenhet av att kräva en betalning av mellanskillnaden från IP-only? Har googlat och sökt här på forumet men inte hittat något.

• Gilla
  • Haha
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Går det att få igenom kommer sannolikt bolaget att gå i konkurs.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Går det att få igenom kommer sannolikt bolaget att gå i konkurs.
Jo, men någon som provat egentligen?

E ju inte vårt problem om de går i konkurs el inte..

Snigla Snigla skrev:
E ju inte vårt problem om de går i konkurs el inte..
Inte för er som väl nu har bytt leverantör men för oss andra som ännu inte fått något installerat om det händer innan anslutningen är klar. ;)

I övrigt verkar det gå framåt i vårt närområde, det verkar grävas på alla håll och kanter nu, utom åt vårt håll förstås. De har tydligen hittat på en helt ny fantastisk metod som går ut på att de samförlägger med elbolaget som är igång och gräver ner en massa gamla små luftledningar. Säga vad man vill om elbolagen men hur man lägger ner kabel verkar de ivarjefall ha koll på till skillnad från andra.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
jac jac skrev:
Inte för er som väl nu har bytt leverantör men för oss andra som ännu inte fått något installerat om det händer innan anslutningen är klar. ;)

I övrigt verkar det gå framåt i vårt närområde, det verkar grävas på alla håll och kanter nu, utom åt vårt håll förstås. De har tydligen hittat på en helt ny fantastisk metod som går ut på att de samförlägger med elbolaget som är igång och gräver ner en massa gamla små luftledningar. Säga vad man vill om elbolagen men hur man lägger ner kabel verkar de ivarjefall ha koll på till skillnad från andra.
Om de inte kan leverera spelar det ju ingen roll? Vi har ju fortfarande kontrakt med dem! Så levererar de som de skall, så är det väl deras fiber vi kommer ha.. men sköter de sig inte - så blir det annan lev..

..och så är det väl eg för alla, om ena inte kan lev i slutänden får man försöka välja en annan..

Jag är nöjd bara jag får fiber jag hehe - men jag ogillar starkt IP-Orlys kundkommunikation (de vet inte riktigt vad det innebär helt enkelt.. och det är ett ’måste” när man är så stort företag, som har många kunder,,)

Ja IP only kan verkligen konsten att höra en enkel sak svår
Beställt efter anslutning av fiber i villaområde, de som skall göras är att gräva ner 5 meter rör i gräsmattan och svetsa i skåpet vid tomt gräns. Man kunde tro att det skulle va enklast att göra allt vid ett besök. Men inte då, först kommer ett gäng och monterar boxen, sen kommer nästa gäng och gräver följt av ett tredje gäng som skall blåsa fibern vilka upptäcker att de är stopp i röret vilket gör fjärde gängets uppgift (svetsa och koppla på) omöjlig och hokus pokus är vi tillbaka där vi va för två månader sen om man bortser från någr timmar i telefon.
Till saken hör att nu har gräv gänget åkt hem och förväntas vara tillbaka någon i början på nästa år.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Problemet är att IP-only anlitar dåliga underleverantörer. Det är en sak att göra massinstallationer i ett område då är det effektivt att arbeta som man gör. Men vid efterbeställningar borde man jobba mera med team som tillsammans kan utföra alla arbetsmomenten och då får man ned ledtiden.

Stickan

G ekaa88 skrev:

Det är okej. De där grävarna är duktiga på att gräva av fiber också. Finns det kabel i marken så hittar de den!
(Mer allvarligt - det måste vara hopplöst att försöka gräva när det ligger sladdar överallt, oftast helt ologiskt, på olika djup)

• Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.