202 894 läst ·
1 031 svar
203k läst
1,0k svar
Vad händer hos IP-Only?
Ser ut som det bara behöver svetsas dit en SM SC/UPC - pigtail på den blåsta fibern eftersom det sitter en SM SC/UPC-skarvblock på inomhusfibernG ekaa88 skrev:
Det stämmer, detta och en aktivering som görs samtidigt. Tyvärr kan det ta lång tid innan dom kommer och gör jobbet. Det tar 20 minuter att slutföra om stamnätet är klart.G ekaa88 skrev:
Jag tror att dom glömde mig så jag fick vänta 8 veckor och först efter ett antal kontakter med kundtjänst kom dom.
Stickan
Fått svar på din fråga ännu?
Enl. telekområdgivarna så fanns det inget vägledande från ARN i denna fråga. Satt i precis samma sits för några månader sedan nämligen - där det stod mellan att få inkoppling nu i vår mot ~20k eller på studs för ~33k. Valde det säkra före det osäkra och tog installationen för 20k, därav inget krav mot entreprenören jag tidigare tecknade med.
Min fråga var då om jag skulle kunna kräva mellanskillnad vid val av det dyrare alternativet, eller om jag som konsument var skyldig att begränsa skadan.
Fick svaret:
Enl. telekområdgivarna så fanns det inget vägledande från ARN i denna fråga. Satt i precis samma sits för några månader sedan nämligen - där det stod mellan att få inkoppling nu i vår mot ~20k eller på studs för ~33k. Valde det säkra före det osäkra och tog installationen för 20k, därav inget krav mot entreprenören jag tidigare tecknade med.
Min fråga var då om jag skulle kunna kräva mellanskillnad vid val av det dyrare alternativet, eller om jag som konsument var skyldig att begränsa skadan.
Fick svaret:
S Swollenraspberry skrev:Mina föräldrar beställde och skrev på kontrakt hos IPonly för drygt två år sedan, detta kontraktet har nu gått ut och inget har hänt från IPonlys sida på två år, och de kan inte ge några besked vid kontakt nu. De grannar i villaområdet som valde telia har haft fiber sen ungefär ett år tillbaka, medan alla med sedan länge borttagna IP-only skyltar snopet surfar vidare på sketet ADSL.
Efter mail till telia nu har de fått erbjudande om antingen installation i nästa veva för knappt 20k år 2020 vilket är ungefär det IPonly vill ha i det gamla kontraktet, eller en för ungefär 35k under sommaren 2019. På hallåkonsument skriver de såhär under dröjsmål:
Företaget är skyldigt att ersätta dig för ekonomisk skada som du har fått på grund av dröjsmålet. Det kan till exempel handla om kostnader du har fått om du efter att avtalet har hävts vill få tjänsten utförd av ett annat företag och då måste betala ett högre pris. Företaget är i dessa fall skyldigt att ersätta dig för mellanskillnaden.
Min fråga är om det finns något fall i typ arn/domstol eller om någon här har erfarenhet av att kräva en betalning av mellanskillnaden från IP-only? Har googlat och sökt här på forumet men inte hittat något.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Woohoo! Jag minns när jag stolt bytte ut firmans ISDN på 128kBit mot en radiolänk från Bahnhof (just den!) på 2Mbit för ungefär samma pris. Detta måste ha varit typ 1998. Tyvärr var länken lite skakig, trotts fri siktT tompaah7503 skrev:
Glöm inte att man sedan skall felsöka för att någon kopplat fel i något skåp på vägen dit. Tar ytterligare en till två veckor. Fråga mig inte hur jag vet...Stickan56 skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Jag får väl hålla tummarna att dom lärt sig av sina misstagjonmo skrev:
Fick sms av Skanova (stavning?) igår att den avgrävda telefonledningen skulle bli åtgärdad tidigast 10/1-2019. Tror den teknikern kommer bli väldigt förvånad när han kommer dit då grannen och jag var nere dagen innan julafton och kopplade ihop det själva med "fiskögon". Fruktansvärt kladdiga kablar fyllda med typ vax eller nått.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Vi förseglade inte öht men tror vår lagning som hängts upp ovan vattenfyllt dike uppskattas mer av teknikern som får fixa det på riktigt än att ändarna ligger 2dm under vatten och is.Demmpa skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Varit tyst här ett tag från er andra så jag uppdaterar väl lite.
När fibern skulle blåsas från stora optikskåpet till vårat ute i gatan så tog det tvärstopp och stora grävaren fick komma tillbaka och blottlägga kabeln. Nu har de blåst från den skarven och allt ska läggas igen imorgon. Börjar lukta färdigt här faktist.
När fibern skulle blåsas från stora optikskåpet till vårat ute i gatan så tog det tvärstopp och stora grävaren fick komma tillbaka och blottlägga kabeln. Nu har de blåst från den skarven och allt ska läggas igen imorgon. Börjar lukta färdigt här faktist.
Jag har fått fiber för någon månad sedan, ihärdigt tjat då fibern (efterkomplettering) drogs in i huset 5/5-18 , det dök upp några med en grävmaskin och skulle gräva ner fibern , de konstaterade förvånat att den är färdig, letar runt i skåpen och fixar något. Sedan fungerade det ! I glädjen över fibern så ska jag väl inte tänka på att precis som jag trodde så missade de något i maj, så den kunde varit färdig då..
Medlem
· Södermanlands län
· 112 inlägg
Härligt att några håller liv i tråden. Att vi andra inte skriver något beror nog tyvärr på att det helt enkelt inte finns något att skriva om. Helt tyst hos oss och några grävmaskiner syns inte till. Man har inte ens kontaktat markägare eller vägförening, vad jag vet. Lär alltså ta lååååång tid til.
Jag såg några tekniker från Bynet (på bilarna deras så står det att det är ett IP-only-företag) som bodde på hotellet som jag har som granne under ett par veckor i december. Något oklart var de var och arbetade. Det verkar inte ha varit alldeles i närheten i alla fall för jag såg dom bara på kvällarna.
Numera är det istället servicetekniker från diverse kraft och linjereparatörsfirmor landet över som befolkar samma hotell. Alfrida har dragit otroliga mängder personal hit till Roslagen för att återställa elnätet. Det tycks gå bra trots vinterkyla och snö. IP-only lär väl ha gått i ide som vanligt vintertid...? Tjärlen släpper nog i slutet av april.
Numera är det istället servicetekniker från diverse kraft och linjereparatörsfirmor landet över som befolkar samma hotell. Alfrida har dragit otroliga mängder personal hit till Roslagen för att återställa elnätet. Det tycks gå bra trots vinterkyla och snö. IP-only lär väl ha gått i ide som vanligt vintertid...? Tjärlen släpper nog i slutet av april.
Ja det var klantighet att inte ha koll på en i princip färdig anslutning och inte fixat till det. Men du har väl inte blivit fakturerad för något förrän den var driftsatt åtminstone?R roffer skrev:Jag har fått fiber för någon månad sedan, ihärdigt tjat då fibern (efterkomplettering) drogs in i huset 5/5-18 , det dök upp några med en grävmaskin och skulle gräva ner fibern , de konstaterade förvånat att den är färdig, letar runt i skåpen och fixar något. Sedan fungerade det ! I glädjen över fibern så ska jag väl inte tänka på att precis som jag trodde så missade de något i maj, så den kunde varit färdig då..