202 889 läst ·
1 031 svar
203k läst
1,0k svar
Vad händer hos IP-Only?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 133 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 133 inlägg
Vad jag har förstått så är problemet att ip inte betalar ue i tidStickan56 skrev:
Skulle vilja påstå att det nog är mera beroende av entreprenör och grävare hur mycket tid man lägger på projektering och utsättning. Dålig projektering, få kontroller av ledningar/utsättning och i kombination med mindre rutinerad grävare kan nog ge lite flera avgrävningar av diverse som finns i marken.M matsuhlen skrev:
När du söker grävtillstånd i större tätorter brukar kommunerna vilja veta vem/vilka som ska gräva och kan ha ev. synpunkter och önskemål på det. Med rätt grävfirma kan "livet" bli mycket enklare.
Beror ju typen av efterbeställning om det är "styckvis" beställd efteranslutning eller om det eftermarknadskampanj som kan inne x hundra anslutningar som blir en massinstallation.Stickan56 skrev:
Men "styckvis" efterbeställning bör man kan kunna fixa i två moment för kunden.
Skulle vilja påstå att alla bolag som gräver fiber nu har dåliga underleverantörer pga att det inte finns några att få tag på. Det kommunala energibolaget här på orten är precis lika dåliga som IP Only och andra leverantörer. För att citera en person som jobbar med just detta inom det kommunala bolaget så är kriteriet för att bli underleverantör för dem "att de sett en grävare på bild". Resultatet är med andra ord riktigt dåligt med avgrävda ledningar, stor brist på säkerhet då det inte spärrar av där de gräver, inte ens om de gräver upp en GC-väg. Fullständigt livsfarligt med andra ord.
Fiberetablering verkar vara rena Vilda Västern men som jag skrev en gång tidigare så måste vi haft en fantastisk tur med just IP Only då det i vårt fall fungerade väldigt smidigt. På våren/sommar kom två killar när vi stod och grillade hamburgare, bjöd dem på lite nygrillade burgare och efter det installerade de fördelaren inne och dosan på utsida vägg. Tog ca en halvtimme. Sen på höstkanten kom grävkillarna. Vi hade lite specifika önskemål som innebar en annan grävning än kortaste väg och de grävde precis enligt vårt önskemål, knappt synligt efter återställande av gräsmatta och under en häck. Ytterligare ett par månader senare kom ett SMS om att det var dags att starta fördelaren och dagen efter en bekräftelse på att vi nu har en aktiv fiber.
Fiberetablering verkar vara rena Vilda Västern men som jag skrev en gång tidigare så måste vi haft en fantastisk tur med just IP Only då det i vårt fall fungerade väldigt smidigt. På våren/sommar kom två killar när vi stod och grillade hamburgare, bjöd dem på lite nygrillade burgare och efter det installerade de fördelaren inne och dosan på utsida vägg. Tog ca en halvtimme. Sen på höstkanten kom grävkillarna. Vi hade lite specifika önskemål som innebar en annan grävning än kortaste väg och de grävde precis enligt vårt önskemål, knappt synligt efter återställande av gräsmatta och under en häck. Ytterligare ett par månader senare kom ett SMS om att det var dags att starta fördelaren och dagen efter en bekräftelse på att vi nu har en aktiv fiber.
Nja, så illa är det inte men det är när det går fel som det berättas om avgrävda kablar, etc, och dåligt utförd grävning, samt även blir skriverier i media.
Det finns många bra UE men de är redan inbokade och vet att de får nya uppdrag fortlöpande hos sina entreprenörer så de kommer inte ut på "fria marknaden". Och utifrån det så kan de få bättre ersättning då strul/felkostnaderna minimeras.
IP-Only drabbades av detta när de drog igång då många UE redan var uppbokade. IP-Only och deras entreprenörer fick in många oerfarna UE och kanske de som inte var förstahandsvalet om man kunnat välja.
Det finns många bra UE men de är redan inbokade och vet att de får nya uppdrag fortlöpande hos sina entreprenörer så de kommer inte ut på "fria marknaden". Och utifrån det så kan de få bättre ersättning då strul/felkostnaderna minimeras.
IP-Only drabbades av detta när de drog igång då många UE redan var uppbokade. IP-Only och deras entreprenörer fick in många oerfarna UE och kanske de som inte var förstahandsvalet om man kunnat välja.
Jag har köpt hus och anämlt mig för fiber via IP-Only.
Har gjort två iakttagelser:
1. Det mobila bredbandet är just nu så snabbt 120/20 att fiber inte känns så akut
2. IP-only har lämnat 3 helt olika svar om status på bygget.
Det är helt uppenbart att i många områden har man varit snabb på avtryckaren för att få bokningar när man vet att 5G kommer att slå undan fötterna snart för fibergrävning där mobilnätet är väl utbyggt.
Iaf. Det värsta var att när jag ringde och kollade status vid anmälan så sa man "det kommer börjar byggas i vår". När ångertiden gick ut ändrades detta till "Det är för få anmälda men du är bunden i 24 månader".
Naturligtvis hävdar IP-only att jag har hört fel vad gäller första beskedet och vägrar häva avtalet
Har gjort två iakttagelser:
1. Det mobila bredbandet är just nu så snabbt 120/20 att fiber inte känns så akut
2. IP-only har lämnat 3 helt olika svar om status på bygget.
Det är helt uppenbart att i många områden har man varit snabb på avtryckaren för att få bokningar när man vet att 5G kommer att slå undan fötterna snart för fibergrävning där mobilnätet är väl utbyggt.
Iaf. Det värsta var att när jag ringde och kollade status vid anmälan så sa man "det kommer börjar byggas i vår". När ångertiden gick ut ändrades detta till "Det är för få anmälda men du är bunden i 24 månader".
Naturligtvis hävdar IP-only att jag har hört fel vad gäller första beskedet och vägrar häva avtalet
För några år sedan lärde jag mig hur man snabbt blir av med alla som vill sälja trådlösa internet till hemmet en kort fråga: Hur många timmar kan ungarna titta på SVTplay med detta abonnemang. Alla dröp av då, eller ville sälja dyra lösningar.
Dessutom med spelande tonåringar i huset, pingtiderna på trådlöst är inte populära.
Har nu IPonly bredband, ett års försening men nu har det fungerat i ett år i alla fall.Har precis fått tillbaka internet efter första driftavbrottet, något stort som slog ut ett större område i ett dygn. Har hoppat runt på intro erbjudanden så bredbandet ligger hittills på under 200 SEK/månad.
Dessutom med spelande tonåringar i huset, pingtiderna på trådlöst är inte populära.
Har nu IPonly bredband, ett års försening men nu har det fungerat i ett år i alla fall.Har precis fått tillbaka internet efter första driftavbrottet, något stort som slog ut ett större område i ett dygn. Har hoppat runt på intro erbjudanden så bredbandet ligger hittills på under 200 SEK/månad.
Kommunikationen hos dem lämnar mycket att önska tyvärr. Jag har själv inga problem att acceptera motgångar och fördröjningar OM de bara är öppna om det, berättar om det innan.. osv. Jag blir skogstokig när de lägger ner allt arbete i 3-5 månader för att de kom på att de måste effektivisera sitt arbetssätt.. och inte säger ett pip till de berörda kunderna.. SOM skulle ha fått fiber klart under den tiden! Utan de kommer krypande efteråt och säger att de varit för optimistiska... och berättar att de praktiskt tagit skitit i allt de senaste månaderna (relaterat till varje unik kund - de har säkert arbetet för fullt för att försöka lösa sina problem..).. men att de NU ska börja med att projektera och ta in marklov.. vilket de sagt i 1 års tid, vid varje nyhetsbrev.. (så nu tror man inte ett ord på vad de säger)
Det är faktiskt oacceptabelt och om de inte förstår det, ska de inte ha ett sådant där företag! De hade sluppit massor av dåligt rykte och skitsnack om de skött kommunikationen bättre..(oavsett hur dåliga underleverantörer de haft..)
Här hos oss verkade "grävnissarna" jättetrevliga och kunniga (inget okänt företag/stora..), de var ju här i mars typ och ritade ut var de skulle gräva, tog bilder och visade var "lådan" skulle sitta inne osv. De skulle börja gräva så fort tjälen gick ur marken sa de.. inte hos oss, men från "förra stället" och mot vår by.. och hen uppskattade att de skulle gräva hos oss efter midsommar/under sommaren...
DET GICK JU SÅDÄR!
(jag tror de är lika arga som vi, har inte sett dem gräva någonstans i närheten frågan är hur deras kommunikation med ip-only är idag - skulle tro.. ansträngd..)
Det är faktiskt oacceptabelt och om de inte förstår det, ska de inte ha ett sådant där företag! De hade sluppit massor av dåligt rykte och skitsnack om de skött kommunikationen bättre..(oavsett hur dåliga underleverantörer de haft..)
Här hos oss verkade "grävnissarna" jättetrevliga och kunniga (inget okänt företag/stora..), de var ju här i mars typ och ritade ut var de skulle gräva, tog bilder och visade var "lådan" skulle sitta inne osv. De skulle börja gräva så fort tjälen gick ur marken sa de.. inte hos oss, men från "förra stället" och mot vår by.. och hen uppskattade att de skulle gräva hos oss efter midsommar/under sommaren...
DET GICK JU SÅDÄR!
(jag tror de är lika arga som vi, har inte sett dem gräva någonstans i närheten frågan är hur deras kommunikation med ip-only är idag - skulle tro.. ansträngd..)
Argumentet att vänta på mobila lösningar hörde jag första gången 2001 av en granne, när jag skulle beställa min första fiberservis (han väntar nog fortfarande,).U Urban J A skrev:För några år sedan lärde jag mig hur man snabbt blir av med alla som vill sälja trådlösa internet till hemmet en kort fråga: Hur många timmar kan ungarna titta på SVTplay med detta abonnemang. Alla dröp av då, eller ville sälja dyra lösningar.
Innan min nuvarande fiberanslutning blev klar så har jag under några månader genomlidit ett 4G uppkoppling långsammare än ADSL och med surfpotter som helt plötsligt är slut.
Min åsikt är klar, fiber är det som gäller och är värt att vänta på.
Stickan
Apropå andra alt.. vi har erbjudande från dessa med.. 100/10 i luften funkar för mig eg.. (billigare o snabb anslutning). Makenn är mer tveksam för han tänker lite ’längre framåt’..
Fiber är ju mer framtidssäkrande.. eller vad man ska säga.
Oavsett är jag imponerad hur långt man kommit även på den ’flygande’ sidan
https://www.teracom.se/utbud/kommunikationsoperator/ko/ko/air2fibre/
Fiber är ju mer framtidssäkrande.. eller vad man ska säga.
Oavsett är jag imponerad hur långt man kommit även på den ’flygande’ sidan
https://www.teracom.se/utbud/kommunikationsoperator/ko/ko/air2fibre/
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Jobbat med IT och telekom sedan 90-talet. Luftburet har alltid legat duktigt på efterkälken. Ingen i branschen (*) har någonsin förespråkat luftburet om det gått att undvika.
Minns radiolänkar på 2 Mbps, bashastighet i trådbundna nät var då 10 Mbps och senare 100 Mbps. Hade man igång en kontinuerlig ICMP ECHO på linjen kunde man se när en måsflock flög förbi..
När 3G kom och man kunde surfa acceptabelt i 1-5 Mbps med skyhög latens, samtidigt kunde hushåll få ADSL med 20 Mbps.
Nu har vi 4G med 20-100 Mbps (vilt varierande med plats och antalet samtidigt användare) samtidigt som fiberlänkar erbjuder 1000-10000 Mbps.
Har nu levt på landsbygden med 4G i snart 7 år. Visst fungerar det men undan för undan när folk surfar mer har det blivit segare och segare. Hade i början utan problem 60/20 (med riktantenn på taket), idag med samma utrustning och samma plats är jag som bäst uppe i 12/20. Det stora dråpslaget mot hastigheten kom när kopparnätet lades ner i området, då tillkom enorma mängder trafik i etern vilket sänkte hastigheten för alla.
Har fiber beställt och det ska komma inom halvåret så det ska bli skönt att slippa radioanslutningen.
* Undantaget de som säljer luftburna lösningar
Minns radiolänkar på 2 Mbps, bashastighet i trådbundna nät var då 10 Mbps och senare 100 Mbps. Hade man igång en kontinuerlig ICMP ECHO på linjen kunde man se när en måsflock flög förbi..
När 3G kom och man kunde surfa acceptabelt i 1-5 Mbps med skyhög latens, samtidigt kunde hushåll få ADSL med 20 Mbps.
Nu har vi 4G med 20-100 Mbps (vilt varierande med plats och antalet samtidigt användare) samtidigt som fiberlänkar erbjuder 1000-10000 Mbps.
Har nu levt på landsbygden med 4G i snart 7 år. Visst fungerar det men undan för undan när folk surfar mer har det blivit segare och segare. Hade i början utan problem 60/20 (med riktantenn på taket), idag med samma utrustning och samma plats är jag som bäst uppe i 12/20. Det stora dråpslaget mot hastigheten kom när kopparnätet lades ner i området, då tillkom enorma mängder trafik i etern vilket sänkte hastigheten för alla.
Har fiber beställt och det ska komma inom halvåret så det ska bli skönt att slippa radioanslutningen.
* Undantaget de som säljer luftburna lösningar
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Trevligt när man kommer hem och det står en liten tomte i optikskåpet och blåser fiber.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Kunde inte låta bli att titta in i fasadboxen igårkväll. Man är ju nyfiken 
Nu verkar det bara vara sista steget kvar med svettsning av fibern mot det som redan finns i fastigheten?
Nu verkar det bara vara sista steget kvar med svettsning av fibern mot det som redan finns i fastigheten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder