Plötsligt blixtrade det till och två huvudsäkringar på 16A gick. Det var oklart var överslaget var, så jag bytte säkringarna och slog på strömmen. Då blev det klart — ena (röda) indikatorlampan på spisen — den som visar när ugnen värmer eller nått inställd temperatur — brann upp.

Spisen har några år på nacken — en UPO A5010 A1A på 380V — men jag undrar ändå vad som egentligen hände. Är det så glimlampor beter sig när de går sönder — kortslutning? Någon som har erfarenhet?

Har beställt en ny från Electrolux. Bör vara samma — ser exakt likadan ut och är på 400V. Men jag funderar på om jag också ska byta den oranga lampan som sitter bredvid för säkerhets skull (lyser när spisen är igång, plattor eller ugn).
 
  • En bränd elkabel och kontaktdon på träyta, tecken på elektriskt fel eller överhettning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd skalpell med utskjutbart blad, säkerhetskåpa, plasthandtag, för medicinskt eller konstnärligt bruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
M matslew skrev:
Plötsligt blixtrade det till och två huvudsäkringar på 16A gick. Det var oklart var överslaget var, så jag bytte säkringarna och slog på strömmen. Då blev det klart — ena (röda) indikatorlampan på spisen — den som visar när ugnen värmer eller nått inställd temperatur — brann upp.

Spisen har några år på nacken — en UPO A5010 A1A på 380V — men jag undrar ändå vad som egentligen hände. Är det så glimlampor beter sig när de går sönder — kortslutning? Någon som har erfarenhet?

Har beställt en ny från Electrolux. Bör vara samma — ser exakt likadan ut och är på 400V. Men jag funderar på om jag också ska byta den oranga lampan som sitter bredvid för säkerhets skull (lyser när spisen är igång, plattor eller ugn).
troligtvis har det varit ett överkok eller annat sätt kommit in vatten i denna, håller normalt längre än spisen i övrigt om de inte utsätts för extern påverkan
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
troligtvis har det varit ett överkok eller annat sätt kommit in vatten i denna, håller normalt längre än spisen i övrigt om de inte utsätts för extern påverkan
Märkligt. Inget tecken på vätska under spisens överdel. Den sträcker sig dessutom över framsidan och skyddar mot dropp. Hmmm…
 
Inget ovanligt att dom säger upp sig, bara byta och koka vidare.
 
Inget ovanligt att dom säger upp sig, bara byta och koka vidare.
 
P
M matslew skrev:
Plötsligt blixtrade det till och två huvudsäkringar på 16A gick. Det var oklart var överslaget var, så jag bytte säkringarna och slog på strömmen. Då blev det klart — ena (röda) indikatorlampan på spisen — den som visar när ugnen värmer eller nått inställd temperatur — brann upp.

Spisen har några år på nacken — en UPO A5010 A1A på 380V — men jag undrar ändå vad som egentligen hände. Är det så glimlampor beter sig när de går sönder — kortslutning? Någon som har erfarenhet?

Har beställt en ny från Electrolux. Bör vara samma — ser exakt likadan ut och är på 400V. Men jag funderar på om jag också ska byta den oranga lampan som sitter bredvid för säkerhets skull (lyser när spisen är igång, plattor eller ugn).
Det man kan notera på bilden är att det är monterat ett släckmotstång, det kanske du måste flytta över
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det man kan notera på bilden är att det är monterat ett släckmotstång, det kanske du måste flytta över
Ja, jag tänkte flytta över det och använda samma kablar som är oskadda. Men jag undrade just vad motståndet hade för funktion. Något när lampan släcks alltså?
 
Jepp det är ett mostånd för att hålla lampan släkt. vid 400V så finns det en induktionsspänning och då kan lampan stå och flimra lite eller mycket.
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
P
M matslew skrev:
Ja, jag tänkte flytta över det och använda samma kablar som är oskadda. Men jag undrade just vad motståndet hade för funktion. Något när lampan släcks alltså?
ibland används detta motstånd när det är mindre jordfel i elementen.
det märker man på att lampan småflimmrar när spisen är i avstängt läge och släckt beroende på termostat vredets inställning
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ibland används detta motstånd när det är mindre jordfel i elementen.
det märker man på att lampan småflimmrar när spisen är i avstängt läge och släckt beroende på termostat vredets inställning
Lampan bytt. Reservdelen från Electrolux kom ända fram till skärgårdsön där spisen står 👍
 
  • En ugn med ugnslucka öppen, vred inställt på 150 grader, två indikatorlampor tända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.