Plötsligt blixtrade det till och två huvudsäkringar på 16A gick. Det var oklart var överslaget var, så jag bytte säkringarna och slog på strömmen. Då blev det klart — ena (röda) indikatorlampan på spisen — den som visar när ugnen värmer eller nått inställd temperatur — brann upp.
Spisen har några år på nacken — en UPO A5010 A1A på 380V — men jag undrar ändå vad som egentligen hände. Är det så glimlampor beter sig när de går sönder — kortslutning? Någon som har erfarenhet?
Har beställt en ny från Electrolux. Bör vara samma — ser exakt likadan ut och är på 400V. Men jag funderar på om jag också ska byta den oranga lampan som sitter bredvid för säkerhets skull (lyser när spisen är igång, plattor eller ugn).
Spisen har några år på nacken — en UPO A5010 A1A på 380V — men jag undrar ändå vad som egentligen hände. Är det så glimlampor beter sig när de går sönder — kortslutning? Någon som har erfarenhet?
Har beställt en ny från Electrolux. Bör vara samma — ser exakt likadan ut och är på 400V. Men jag funderar på om jag också ska byta den oranga lampan som sitter bredvid för säkerhets skull (lyser när spisen är igång, plattor eller ugn).
troligtvis har det varit ett överkok eller annat sätt kommit in vatten i denna, håller normalt längre än spisen i övrigt om de inte utsätts för extern påverkanM matslew skrev:Plötsligt blixtrade det till och två huvudsäkringar på 16A gick. Det var oklart var överslaget var, så jag bytte säkringarna och slog på strömmen. Då blev det klart — ena (röda) indikatorlampan på spisen — den som visar när ugnen värmer eller nått inställd temperatur — brann upp.
Spisen har några år på nacken — en UPO A5010 A1A på 380V — men jag undrar ändå vad som egentligen hände. Är det så glimlampor beter sig när de går sönder — kortslutning? Någon som har erfarenhet?
Har beställt en ny från Electrolux. Bör vara samma — ser exakt likadan ut och är på 400V. Men jag funderar på om jag också ska byta den oranga lampan som sitter bredvid för säkerhets skull (lyser när spisen är igång, plattor eller ugn).
Märkligt. Inget tecken på vätska under spisens överdel. Den sträcker sig dessutom över framsidan och skyddar mot dropp. Hmmm…electroluxaren skrev:
Det man kan notera på bilden är att det är monterat ett släckmotstång, det kanske du måste flytta överM matslew skrev:Plötsligt blixtrade det till och två huvudsäkringar på 16A gick. Det var oklart var överslaget var, så jag bytte säkringarna och slog på strömmen. Då blev det klart — ena (röda) indikatorlampan på spisen — den som visar när ugnen värmer eller nått inställd temperatur — brann upp.
Spisen har några år på nacken — en UPO A5010 A1A på 380V — men jag undrar ändå vad som egentligen hände. Är det så glimlampor beter sig när de går sönder — kortslutning? Någon som har erfarenhet?
Har beställt en ny från Electrolux. Bör vara samma — ser exakt likadan ut och är på 400V. Men jag funderar på om jag också ska byta den oranga lampan som sitter bredvid för säkerhets skull (lyser när spisen är igång, plattor eller ugn).
ibland används detta motstånd när det är mindre jordfel i elementen.M matslew skrev:
det märker man på att lampan småflimmrar när spisen är i avstängt läge och släckt beroende på termostat vredets inställning
Lampan bytt. Reservdelen från Electrolux kom ända fram till skärgårdsön där spisen står 👍electroluxaren skrev:
Klicka här för att svara



