Och utgå från vad som gäller för bevattning där ni bor annars kan det bli mycket arbete för lite resultat.
Själva har vi planterat buskar, etc, för att få mera skugga än stora gräsytor som lättare torkar bort.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Metago skrev:
Yes ska köpa gödsel idag och påbörja detta. Är det skillnad på gödsel eller kör man enklast möjliga. Till exempel det på Jula
Jag skulle spontant säga nej. Att man får vad det står på paketet.

Tänk bara på att det behöver vatten efter man gödslat. Antingen regn eller så får du vattna.

Enligt nin erfarenhet så är en vagn, typ gardens värdelös. Jag köpte en handhållen med vev flr npgra hundralappar. Mycket bättre.

Däremot gräsfrö är enligt nin erfarenhet en helt annan sak. Där skulle jag aldrig köpa det billigaste som t.ex. Weibulls basic.

• Gilla
Metago
  • Laddar…
jag vill påstå att föregående år och hittills detta år har varit torrt samt om långtidsprognoserna slår in blir det ett torrt 2026. Det är nästa omöjligt att få en gräsmatta snygg och tät utan en massa vatten. I Skåne är det brist på vatten, så vattna gräsmatta med kommunalt vatten är inte OK. Bäst att etablera gräs är tidig höst, då daggfallet är större och förutsättningar för regn mer stabila.

• Gilla
Savoman och 3 till
  • Laddar…
Själv hade jag kört järnsulfat granulat för mossa .
Brunnskalk/kalkstensgrus och stenmjöl som strös tunt som kommer ge din gräsmatta mineralerna den behöver under > 5 år

Håll efter med järnsulfat granulat för mossan.
Bara slänga ut och vänta på regnet .

Klipp riktigt kort några gånger per säsong, låt det vara längre mellan.
Följ typ betningsmönster. Kortkort ibland som blir längre och kort igen,.

Låt det fröa av sig då och då.
Efter några år tar gräset som överlever bäst under de förhållande över och gräsmattan blir bättre.

Gödsla med färsk gödsel som komockor du löst i vattenkanna och vattna ut.
Eller nässelvatten.
Microlivet göder gräset sen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Jag skulle spontant säga nej. Att man får vad det står på paketet.

Tänk bara på att det behöver vatten efter man gödslat. Antingen regn eller så får du vattna.

Enligt nin erfarenhet så är en vagn, typ gardens värdelös. Jag köpte en handhållen med vev flr npgra hundralappar. Mycket bättre.

Däremot gräsfrö är enligt nin erfarenhet en helt annan sak. Där skulle jag aldrig köpa det billigaste som t.ex. Weibulls basic.
Vad hade du köpt för gräsfrön? Eller hur vet jag vilka gräsfrön som är bäst för min gräsmatta?

U
flera sorters rödsvingel är rätt tåligt gräs både för lek och skugga.

Vad du en gör så köp ingen mix som innehåller rajgräs. Den växer snabbt så den läggs i billigare blandningar för att det ska bli grönt snabbt, men problemet är att den endast är ettårig. Så du betalar för något som inte kommer växa lika nästa år.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag gjorde vertikalskärare på våra gräsmatta. Det tog flera år för att hämta sig.😳🐗
Oj, då har du motsatsen till gröna fingrar! Men 2-3 veckor brukar man se spåren av det och klipper man kort <15mm så kan det synas längre i form av själva spåren.

Här är min gräsmatta 17 dagar efter vertikalskärning, nu på våren i Norrbotten.
20260609_221250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Dr.Mugg och 5 till
  • Laddar…
M Metago skrev:
Stödsår man inte innan topdress?
Jag slår fröna på toppdress och tumlar ner dem.

M Metago skrev:
Yes ska köpa gödsel idag och påbörja detta. Är det skillnad på gödsel eller kör man enklast möjliga. Till exempel det på Jula
Det du behöver är en fullgödsel med högt kvävehalt, typ 21-4-10
Tyvärr har priset på gödning gått upp kraftigt, jag gödslar 1gång på våren när gräset börjat att växa, 1 gång innan midsommar, och en gång i augusti. Har inga problem med mossa, gräset tränger undan mossa.
Viktigt att gödsla vid regn, annars kan du få brännskador.

J jonas larsson55 skrev:
Det du behöver är en fullgödsel med högt kvävehalt, typ 21-4-10
Tyvärr har priset på gödning gått upp kraftigt, jag gödslar 1gång på våren när gräset börjat att växa, 1 gång innan midsommar, och en gång i augusti. Har inga problem med mossa, gräset tränger undan mossa.
Viktigt att gödsla vid regn, annars kan du få brännskador.
Ja det var verkligen dyrt. Men på påsen stod det att 24 kg räckte till 1000 kvm. Eftersom jag har ca 100-150 kvm matta så räcker 2,5 kg. Eftersom jag fick tipset att lägga en halv giv så blir det 1,25 kg så det är ju ganska drygt. Fattar dock inte hur jag ska lyckas sprida 1,25 kg på 100 kvm… Kanske har fattat fel

U Utsliten och utdömd skrev:
flera sorters rödsvingel är rätt tåligt gräs både för lek och skugga.

Vad du en gör så köp ingen mix som innehåller rajgräs. Den växer snabbt så den läggs i billigare blandningar för att det ska bli grönt snabbt, men problemet är att den endast är ettårig. Så du betalar för något som inte kommer växa lika nästa år.
De flesta rajgräs som är i fröblandningar är fleråriga, engelskt rajgräs är väl vanligast.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M MsTake skrev:
De flesta rajgräs som är i fröblandningar är fleråriga, engelskt rajgräs är väl vanligast.
Är ju bara gräs som används som foder som är ettårig. Finns något annat Italienskt rajgräs som jag ej minns namnet på som är tvåårig. Men absolut engelskt rajgräs återkommer varje år

D docboy skrev:
Passa er för organiskt tex hönsgödsel. Innehåller ogräsfrön i skiten.
Det skulle vara om gödseln lagrats utomhus och blivit kontaminerad av ogräsfrön där. För höns har muskelmage som är fylld med smågrus, så det är som en kvarn som maler sönder alla frön. Inga frön som överlever en hönsmage!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.