330 läst ·
6 svar
330 läst
6 svar
Hur jämnar jag ut gräsmattan efter stubbfräsning?
Förra sommaren fräste vi bort en rejäl stubbe. Ska så nytt gräs nu så småningom. Gräsmattan runt där stubben och rötterna varit är väldigt ojämn (är liksom upphöjningar eller "kullar" här och där).
Hur jämnar jag ut gräsmattan på bästa sätt innan jag lägger på ny jord och frön? Jordfräs är det jag själv hade valt men jag är tveksam.
Hur jämnar jag ut gräsmattan på bästa sätt innan jag lägger på ny jord och frön? Jordfräs är det jag själv hade valt men jag är tveksam.
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
Då får du fylla på efterhand som det sjunker. En fräst stubbe jag ser med jämna mellanrum frästes för 6-7 år sedan och där har gräsmattan varit ganska jämn tills nu när det sjunkit några centimeter till en tydlig grop.
Kanske har fyllt på någon gång tidigare som jag missat.
Kanske har fyllt på någon gång tidigare som jag missat.
Jo precis. Men jag har ju det omvända problemet. Jämnar jag ut ytan med ny jord nu så kommer gräsmattan få lite eller mycket "höjder". Har inga problem med att fixa gräsmatta som sjunkit.F fredrik.johansson skrev:
Bästa svaret
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
Jag hade jämnat till först med jordfräs om du har tillgång till det, annars spade, skyffel och kratta. Ny jord för att fylla upp om det behövs och fylla på efterhand som det sjunker.
Klicka här för att svara