Farstatjej90
D docboy skrev:
[bild]
Om man vill ha en fin gräsmatta utan ogräs så är detta medel det enda som hjälper. Tro mig.
Köpte mig en riktig spruta som jag har på ryggen när jag sprutar.

Köpte på mig 8 kartonger när det fortfarande såldes på amazon.

Gödlsa minst en gång på sommaren FÖRE nederbörd, viktigt. Stödså med gräsfrön i början/slutet på augusti när det blir dagg i gräset på nätterna. Då slipper du vattna ihjäl dig. Släng ut frön bara. 20kg använder jag till 1000m2. Granngårdens Slottspark frön är bra, men dyrt. 😆

Då blir det så här efter nått år.
[bild]
Det är MCPA som gör det. Finns flera märken.

• Gilla
Göran Tivenius och 2 till
  • Laddar…
Gräsmattan ser lite black ut. Har den fått ordentligt med näring? Genom att tillföra näring ger du en fördel till gräset. Vertikalskär, toppdress, stödså, vattna och efter 6 veckor på med näring. Följer du detta borde slutresultatet bli bra. Sen kan du självfallet jobba kemiskt som komplement (MCPA som sagts ovan).

• Gilla
Dr.Mugg och 1 till
  • Laddar…
J jasula01 skrev:
Gräsmattan ser lite black ut. Har den fått ordentligt med näring? Genom att tillföra näring ger du en fördel till gräset. Vertikalskär, toppdress, stödså, vattna och efter 6 veckor på med näring. Följer du detta borde slutresultatet bli bra. Sen kan du självfallet jobba kemiskt som komplement (MCPA som sagts ovan).
Ok, nyfiken! Ska man inte stödså innan topdress? Ska man inte gödsla direkt efter topdress innan vattning?

Helt rätt, stödså sen dress om du inte behöver jämna av. Jag brukar vänta med gödsel, men gödslar du skonsamt med långtidsverkande organiskt gödsel så kan du säkert gå på direkt.

J jasula01 skrev:
Helt rätt, stödså sen dress om du inte behöver jämna av. Jag brukar vänta med gödsel, men gödslar du skonsamt med långtidsverkande organiskt gödsel så kan du säkert gå på direkt.
Passa er för organiskt tex hönsgödsel. Innehåller ogräsfrön i skiten.

D docboy skrev:
Passa er för organiskt tex hönsgödsel. Innehåller ogräsfrön i skiten.
Jag har gödslat med hönsgödsel flera år nu och har inte märkt av att det blev blir mer ogräs.

Gödslet lär dessutom komma från höns som inte går ute, så de lär vara utfodrade med någon form av spannmål.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bar jord öppnar för frön som finns i jorden att börjar gro. Klöverfrön kan t ex utan problem ligga och vänta i 50 år. Klöver dyker alltså inte bara upp när det är lågt med kväve då klöver också tar upp kväve från gödning.
Med andra ord är vertikalskärningen ingen höjdare för en gräsmatta men väl för en grönyta.
Vertikalskärning kan möjligen vara bra vid en etablering men sen sköter gräset den biten själv.
Vanlig dresdjord med sand i ger inte heller så mycket utom en torrare och mer kompakt jord på lera.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
M Metago skrev:
Halloj,

I år bestämde jag mig för första gången för att verkligen ta hand om min gräsmatta genom att vertikalskära den och lägga på topdress. Tyvärr känns det som att jag bara har gjort situationen värre. Det känns knappt som att jag har något gräs kvar längre (se bilder).

Är det någon som har tips eller råd kring vad detta kan bero på och vad jag kan göra för att förbättra situationen? Kan jag göra något redan nu, eller behöver jag vänta till hösten?

Gräsmattan ligger i växtzon 1 med sydvästläge. Den såddes 1979, så det är varken en nyanlagd eller nyligen rullad gräsmatta. Vi har inte haft några större problem med mossa, och den lilla mängd som fanns försvann vid vertikalskärningen. Gräsmattan känns i övrigt luftig och inte särskilt kompakt.

Jag är osäker på hur djupt jordlagret är eftersom vi har ett berg som sticker upp mitt i gräsmattan. Ytan är cirka 100–150 kvm.

Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Jag gjorde vertikalskärare på våra gräsmatta. Det tog flera år för att hämta sig.😳🐗

B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta löser Loredo Quattro snabbt. Tro mig, du kommer jobba ihjäl dig med att få bort detta på andra sätt...
Tips på butik där jag kan köpa det utan krångel idag?

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har gödslat med hönsgödsel flera år nu och har inte märkt av att det blev blir mer ogräs.

Gödslet lär dessutom komma från höns som inte går ute, så de lär vara utfodrade med någon form av spannmål.
Där har du svaret. De går inte ute.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D docboy skrev:
Där har du svaret. De går inte ute.
Svaret på vad?
Vad menar du det är för ogräs som följer med?

M Metago skrev:
Halloj,

I år bestämde jag mig för första gången för att verkligen ta hand om min gräsmatta genom att vertikalskära den och lägga på topdress. Tyvärr känns det som att jag bara har gjort situationen värre. Det känns knappt som att jag har något gräs kvar längre (se bilder).

Är det någon som har tips eller råd kring vad detta kan bero på och vad jag kan göra för att förbättra situationen? Kan jag göra något redan nu, eller behöver jag vänta till hösten?

Gräsmattan ligger i växtzon 1 med sydvästläge. Den såddes 1979, så det är varken en nyanlagd eller nyligen rullad gräsmatta. Vi har inte haft några större problem med mossa, och den lilla mängd som fanns försvann vid vertikalskärningen. Gräsmattan känns i övrigt luftig och inte särskilt kompakt.

Jag är osäker på hur djupt jordlagret är eftersom vi har ett berg som sticker upp mitt i gräsmattan. Ytan är cirka 100–150 kvm.

Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Vi gödslar på våren innan nedebörd med YaraMila NPK 21-4-7 25 kg säck på granngården. Har vi mkt mossa har vi blandat järnsulfat i vatten och sprayat ut (dock var det ganska jobbigt, dock effektivt). Sen en Robotgräsklippare är det bästa, vår gräsmatta är nu så fin. Den klipper till och med i mönster!

• IMG_5497.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Där har du rätt gödsel. Höns gillar att äta ett ogräs som heter Våtarv som sprids via hönsgödsel.

• Gilla
Metago
  • Laddar…
Farstatjej90
B breakman skrev:
Tips på butik där jag kan köpa det utan krångel idag?
Kolla tyska Amazon eller eBay UK
Amazon minst krångel

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Det finns uppenbarligen olika vinklar, och allt är relativt; Jag såg TS bilder och tänkte: Wow -fin gräsmatta ! :)

Vår har väl typ 50% mossa just nu...skall fixas nästa år efter lite andra projekt - får gräva upp denna tråd då.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.