Hej!
I somras byggde jag altan och pergola. Tyvärr fick gräsmattan ta en del stryk både från grävmaskin och uppgrävda massor som fick spridas ut över befintlig gräsmatta då vår tomt är "låst" av kringliggande tomter och kan därför inte lätt transporteta bort massor.
Gjorde ett försök på sensommaren att rensa från större stenar och plantera nytt gräs. Men inte mycket har tagit sig och ogräs verkar trivas bättre.
Hur hade ni tacklat denna tråkiga yta på gräsmattan för att försöka få till något vettigt för barnen att leka på till sommaren?
I somras byggde jag altan och pergola. Tyvärr fick gräsmattan ta en del stryk både från grävmaskin och uppgrävda massor som fick spridas ut över befintlig gräsmatta då vår tomt är "låst" av kringliggande tomter och kan därför inte lätt transporteta bort massor.
Gjorde ett försök på sensommaren att rensa från större stenar och plantera nytt gräs. Men inte mycket har tagit sig och ogräs verkar trivas bättre.
Hur hade ni tacklat denna tråkiga yta på gräsmattan för att försöka få till något vettigt för barnen att leka på till sommaren?
Ge det lite tid, men lite toppdressing och extra gräsfrö samt gödsling under säsongen kommer nog hjälpa och så tittar du till hösten igen hur det tagit sig. Oklart om den kommer vara fin i sommar, men det kan hända en hel del under våren med start från nu.
Tack för rådet. Sår jag i eller under toppdressen om jag prövar att stödså lite under våren?Hemingway skrev:
Vill man att det skall gå snabbt och bli bra med gräs kan man så direkt nu och sedan fortsätta så till man är nöjd. Man sår direkt på marken.B bigronc skrev:
Det går utmärkt att så under och i toppdressen oxo. En helt annan fråga är om fröna gror och man får något gräs. Men garderar man och sår lite fler gånger och på fler sätt minskar risken att frosten tar alltihop eller att länets största sparvsvärm äter upp alla fröna en morgon utan att man märker det osv.
Det är en ganska lite yta och gräsfrö är ganska billigt. Så tipset är inte att så "lite under våren" utan att så "mycket till det ser fint ut".
Tusen tack för din input. Köper resonemanget!O skrev:
Vill man att det skall gå snabbt och bli bra med gräs kan man så direkt nu och sedan fortsätta så till man är nöjd. Man sår direkt på marken.
Det går utmärkt att så under och i toppdressen oxo. En helt annan fråga är om fröna gror och man får något gräs. Men garderar man och sår lite fler gånger och på fler sätt minskar risken att frosten tar alltihop eller att länets största sparvsvärm äter upp alla fröna en morgon utan att man märker det osv.
Det är en ganska lite yta och gräsfrö är ganska billigt. Så tipset är inte att så "lite under våren" utan att så "mycket till det ser fint ut".
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Har de i en hink med vatten tex!M Mackk skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/experiment-med-forgrodda-grasfro.560791/#post-6380524
Hej
Om huvudsyftet är något roligt för barnen att leka på så duger en lergrop alldeles utmärkt enligt min erfarenhet. Åtminstone upp till 6-7-8 år. Sen kanske ett trädäck passar bättre.
Ovanstående kan vara skrivet med glimten i ögat.
Om huvudsyftet är något roligt för barnen att leka på så duger en lergrop alldeles utmärkt enligt min erfarenhet. Åtminstone upp till 6-7-8 år. Sen kanske ett trädäck passar bättre.
Ovanstående kan vara skrivet med glimten i ögat.
Redigerat:
Haha mja, det kanske är mer en ursäkt för mig att få snyggat till mattan som ser lite halvt ut som en byggarbetsplats nu.Pjosk75 skrev:
Nu är det tydligen klart.H Hybro skrev:
Klockan 19 kan det bli vår
"I Skåne, Blekinge och Kalmar län, samt på delar av Gotland, har det varit plusgrader i sex dygn i rad. Om det håller i sig fram till 19 i kväll är den meteorologiska våren ett faktum," skriver Aftonbladet.
I höstas tog jag bort en död rönn och ett större stenblock ur gräsmattan (som dessutom sjunkit ihop ojämnt pga berg och rötter över ett område och mest består av mossa numera). Slängde på top-dress tunt som jämnade ut och sådde på det efter sommaren, gräsfrö. Blev "gräsmatta" på på en månad eller två. Men så här års kanske det behövs lite mer stöttning till fröna.