Tjena
Innehar ett Onsalavilla-hus anno 1992.
CC60, bärande ytterväggar. Ett plan. inga krusiduller.
Vi har kommit till "byta golv inför köksutbytet"-projektet.
Vi vill ha klinker i köket som drar med sig hallen som blir sisodär 45-50m2.
Bara köket är på öppna 30m2.
Så vi tog upp en platta i det befintliga golvet som spruckit och finner att när man byggde huset limmade man ner plattorna i spånplattan med nått nu segt vit-ish lim. Lossnar hyfsat från spånet, 22mm.
Under ligger cc60 och vattenburen golvvärme.
Golvläggaren kommer med fler friskrivningar än vad som får plats i ett första maj-tal - dessutom vore det bra om hen kom tillbaka... Hen vill lyfta spånet - regla om cc30 - stötta och balka av underifrån, yadayadayada.
Riktigt så roligt vill inte vi ha det.

45m2 flytspackel med plattor väger ju en del så kan man flytspackla 45m2?
Hur skall vi tänka?

Och för den som vill veta så sitter plattorna anmärkningsvärt bra i spånet efter 26 år.
Fogarna ger sig men annars OK.
 
  • Golvplatta upptagen visar sprucket spånplatta och segt vitaktigt lim, undertill skymtar rödbruna tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är väl vilken spännvidd det är på bjälklaget

Och hur höga reglarna är ..
 
Vad c/c 60 håller för har tyvärr inget enkelt svar, om du inte godtar det beror på... c/c 600, för att gå över till mm mått, räcker för de flesta undergolv av typen spånskiva och golvbrädor, om inte belastningen är väldigt stor. Det som framför allt avgör golvets egenskaper är golvbjälkarnas dimensioner, tvärsnitt och spännvidd. Om det inte finns plats på höjden för tillräckligt stora golvbjälkar (eller att man är uppe på maxdimensioner), kan man ibland tvingas lägga dem tätare dvs minska c/c avståndet. Det är dock en nödlösning.

Eftersom du ändå måste byta spånskiva kan det väl vara lika bra att kontrollera golvets bärförmåga.
 
Jo mm naturligtvis, 600
Detta är "det bästa huspärmen förmår" - vad fanken är en masonitebalk? Låter ju till att kunna bli hur trött som helst!
Just den där "kontrollera golvets bärförmåga" är den jag funderar på.
Det finns ju några vägar här;
antingen sprättar man upp 45 m2 i ett 25 år gammalt hus - vilket är rätt jävla segt om jag uttrycker mig milt.
Eller så bilar man väck skiten och limmar en gång till och lever med att det spricker och rör sig över de nästa 25 åren.
Eller så bilar man väck skiten och flytspacklar "lite där man vill ha plattor" och lever med att sparka av sig tårna på varenda tröskeljävel som finns ner till det annars lättare trägolvet.
Eller så blir det trägolv i köket till fruns stora förbannelse.
Inte ens börjat köksjobbet och det bjuder redan motstånd!
 
  • Handskrivna anteckningar och tekniska ritningar av en byggkonstruktion med mått och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Masonitbalkar är inte så dumt. De klarar ganska stora spännvidder. Med lite tur kanske det räcker med att limma gips ovanpå spånskivorna och sedan sätta klinkers på gipsen. Flytspackel tar man till när golvnivån inte är jämn eller att man behöver fixa ett fall mot en golvbrunn. Hur lång spännvidd har masonitbalkarna? Att kontrollera golvets bärförmåga gör man enklast genom beräkningar.
 
4 meters spann, tot 12 meter. Tvärgående I balkar var 4 meter.
Inser att Karlebo handbok och nedböjning blir ett allt hetare tips.
//flytspackel verkar man ta till när man är lat, eller vill få det att bli så krångligt som möjligt.
månne vill de inte ha jobbet kom jag att tänka på.
 
Med dina förutsättningar tycker jag inte det finns någon som helst anledning att använda flytspackel. Med masonitbalkar kan du avfärda alla som föreslår ändrat c/c avstånd för golvbjälkarna. Nu framgår det inte vilket utförande dina har, men de svagaste 250 mm balkarna har ett yttröghetsmoment som är ca 15 % bättre än det som gäller för 45x220. Med skruvlimmad spånskiva ovanpå det måste det räcka.
 
Det står 250 på ritningen och det tar jag för 250 mm. de längsta balkarna på masonite.se eller vart jag hittade dem är 12000 så helt fel ute kan jag inte vara.
4 meters spann verkar också vara "ok". Det stämmer ju att spångolvet är löjligt plant. och ser nytt ut i de rummen jag bytt golv.
Funderar på att bila bort plattornaoh ta en golvslip och plana av böset. Gipsa det med minsta möjliga(värmei golvet....) och lägga plattorna på det. Borde inte väga för mycket.
Kanske även kolla extra golvläggare :-)
 
Om spånskivan blir väldigt ojämn efter att du tagit bort plattorna, måste du kanske överväga att skruva fast ett tunnt skikt (t.ex. tunn k-plywood) så att du får en slät yta att limma gipsen på. Att gipsen limmas tror jag är viktigt för att plattorna och inte minst dess fogar skall sitta kvar. Jag tycker det blir ganska stor skillnad på slutresultat om plattorna läggs av proffs, jämfört med att man gör det själv.
 
  • Gilla
anders71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.