Hej!
Har börjat bygga ett badrum i mitt gamla hus från slutet av 1800-talet. Badkaret hamnar under en bärande vägg av timmer och tjocka friska bjälkar längst ytterväggen vid fönstret. Dock har jag just nu börjat funderat mer och mer på vikten, tror ju bjälkarna håller för badkaret och flytspacklet osv? Rummet är ca 14kvm och ska även innehålla tvättmaskinen och varmvattenberedare.
Hej!
Har börjat bygga ett badrum i mitt gamla hus från slutet av 1800-talet. Badkaret hamnar under en bärande vägg av timmer och tjocka friska bjälkar längst ytterväggen vid fönstret. Dock har jag just nu börjat funderat mer och mer på vikten, tror ju bjälkarna håller för badkaret och flytspacklet osv? Rummet är ca 14kvm och ska även innehålla tvättmaskinen och varmvattenberedare.
Gamla hus fram till ca 1965 brukar vara väldigt överdimensionerade vad gäller bärighet & vikt.
Ett normal badkar rymmer ca 180 liter vatten, så det är absolut inga problem.
Sedan väger flytspackel, klinker & kakel betydligt mer, men vikten fördelas också på alla kvm så vikten är nog inga som helst problem där heller.
Viktigast i ett sånt projekt är nog att se till att fuktspärren klarar viss rörelse, då trähus/timmerhus rör sig under årstider, temperaturer & fuktkvot. (framför allt vägghörnen)
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.