35 320 läst ·
90 svar
35k läst
90 svar
Vad håller Byggmax på med?
Beställde en wc-sits (alltså den fällbara sitsen) med hemleverans. Står tydligt i bekräftelsen från Byggmax. De skickar den till ett utlämningsställe några mil från mig, trots att det finns flera utlämningsställen på ca 3-4 km avstånd samt desutom en butik närmare än så. De tar inget ansvar, var tvungen att efter leverans till utlämningsstället ändra, varpå det kostar mig 39 kr (inte mycket, men tycker att Byggmax borde ta sitt ansvar. Hopplöst att komma fram på telefon dessutomV vold skrev:Hej!
Ursäkta lång text.
Gjorde ett köp på Byggmax webbsida som jag ångrar djupt, och som det ser ut är jag långt ifrån ensam med att drabbats av hur Byggmax trixar med sina kunder. I nuläget är det närmare tusen lägsta betyg på, Trustpilot, och mycket stor upprördhet över allt ifrån felaktiga lagersaldo, brutna leveranstider och närmast obefintligt kundservice där man hänvisar till en värdelös chatt (telefonsupport borttagen) och en mail som sällan eller aldrig återkommer med svar.
I mitt eget fall beställde jag en vara som skulle finnas i lager med 2-5 leveransdagar. Det tog istället två veckor innan jag öht fick svar att varan fick inte fanns i lager och erbjöds en liknande vara. Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera. Frågade efter leveranstid i samma mail men svar uteblev. Tiden gick och semestern började gå mot sitt slut. Efter åtskilliga kontakter med en chatt som inte bemöter konkreta frågor, annat än hänvisa till en mail som aldrig svarar, fick jag tillslut veta att varan tidigast kunde skickas samma datum min semester tog slut, drygt två veckor frammåt. Informerade Byggmax att jag pga av denna försening inte längre kunde ta emot den och vill makulera. Makuleringen godtogs, ja iaf några dagar, tills man plötsligt meddelar att varan redan skickats och makulering därför inte är möjlig. Detta alltså 1-2 veckor innan man först sade att varan tidigast kunde levereras. Så helt plötsligt inväntar jag en vara jag inte kan ta emot och måste då göra en retur. Meddelas ovanligt snabbt hur jag skall returnera enligt konstens alla regler och att det är jag som kund som är skyldig att stå för returfrakten. Trots att jag flertalet gånger uppmärksammat Byggmax (långt innan varan skickades) på att jag ej kan ta emot ordern efter sista semesterdagen.
Kontaktas av transportören och meddelar honom att varan ej behöver köras ut eftersom jag ej är på plats och retur sker sedermera efter ett par dagar. Tror nu återigen att denna härva är slut för min del och önskar återbetalas mina pengar. Byggmax vägrar och meddelar att de inte gör återbetalning innan varan inkommit och sedan "synats". Hur detta nu är mitt ansvar? I nuläget fortfarande inga svar på mail från Byggmax och inga pengar återbetalda.
Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?
Som sagt det finns ingen att ringa då all kommunikation förs via nämnda chatt och mail. Var skall man vända sig?
[länk]
/Vold
Klicka här för att svara