Svajet beror nog på att dämpare och fjädrar är slut, inte mycket att göra åt om du vill ha en billig bil. Sedan kan brummandet bero på att bromsskivorna är extremt skeva och går emot klossarna. Finns ingen anledning till att blien skall vibrera när du kör om fälgar/däck är korrekt balanserade. Sedan är V70 _mycket_ slaskigare i bakvagnen än S60, går inte att fixa utan är en konstruktions- eeeeeh feature.

Kolla skivornas kondition och var beredd på att byta. Kolla även handbromsens funktion när du ändå håller på.

Om du beslutar att byta fjädrar/dämpare så är det ju lämpligt att göra innan 4-hjulsinställningen :D.

På tidiga bilar är det vanligt att krängningshämmarlänkarna ("klapperstagen") blir glappa och ger klonkande ljud över ojämnheter. Fixat på nyare (original)stag.

Skillnaden mellan summum och momentum är mest lyxdetaljer, det är momentum som är den viktiga nivån med delläder och lite annat beroende på åm. Fast vissa summum har helläder som är trevligt. I alla fall är det saker man ser så det går ju att läsa sig till utrustningslistan okulärt.

Har bilen motorstolar? Enklaste bytet av stolar är ju och den saknar detta.

Glömde också säga att kolla alltid vad Volvo tar för originaldelar, behöver inte alltid bli så mycket dyrare.

Får man återigen fråga årsmodell, motor, växellåda och körsträcka?

Redigerat:
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
kontorsråttan
D09 skrev:
Varför inte nyttja svensk köplag?

Den är ju skriven just för att säljare ska upplysa köpare om skicket, om inte så får man stå sitt kast som säljare.

Jag tror inte det är ett större problem med att vara uppriktig.

Edit

Att nyttja den för att ångra sig pga kulör, interiör etc är ju givet fel.
Ähh TS fick bara klä skott för alla "jag har gjort fel men någon annan ska fixa/betala, jag har rättigheter men inga skyldigheter"
Men TS var inte sån, så det blir jag som får stå med dumstruten

Yrrol skrev:
....

Jag bjuder på att jag gjort bort mig och ni får bli upprörda över mina funderingar och val, det är ändå hjälpande att se hur andra tänker vad nästa steg vore för er. :)
Tack. Tack för din storsinthet & för att du ser förbi mitt inläggs bittra ton.

Vad jag läst i tråden har du en Volvoguru som kan hjälpa dig med tips, lyssna på Anders_Nilsson. Det är mitt bästa tips.

...ska du handla lite reservdelar så föreslår jag bildelaronline24.se. Här finns reservdelar i alla pris och kvalitetsklasser men även det dyrare fabrikaten är avsevärt billigare än här hemma. Säkert och enkelt att handla på, snabb leverans.

Jag köpte tyvärr från flera ställen då mina grejor inte kom fram.
Beställde riktiga powerflex bussningar till länkarmarna på ebay och dom blev tyvärr borttappade av posten.
Så länkarmar och bromskivor + belägg fick bli från biltema lite akut..
Det finns ganska billiga delar på (reservdelar24.se) till Volvon och har även köpt på mr.auto , MekaMera.se till andra bilmärken.
Smidigt då det är på svenska och kan betalas direkt via bankkort , men det kan ta några dagar att få hem grejorna då dom i sin tur tar hem dom från tyskland , Frankrike osv.

Anders_Nilsson skrev:
Svajet beror nog på att dämpare och fjädrar är slut, inte mycket att göra åt om du vill ha en billig bil. Sedan kan brummandet bero på att bromsskivorna är extremt skeva och går emot klossarna. Finns ingen anledning till att blien skall vibrera när du kör om fälgar/däck är korrekt balanserade.

Sedan är V70 _mycket_ slaskigare i bakvagnen än S60, går inte att fixa utan är en konstruktions- eeeeeh feature..
Skillnaden mellan summum och momentum är mest lyxdetaljer, det är momentum som är den viktiga nivån med delläder och lite annat beroende på åm. Fast vissa summum har helläder som är trevligt. I alla fall är det saker man ser så det går ju att läsa sig till utrustningslistan okulärt.

Har bilen motorstolar? Enklaste bytet av stolar är ju och den saknar detta.

Glömde också säga att kolla alltid vad Volvo tar för originaldelar, behöver inte alltid bli så mycket dyrare.

Får man återigen fråga årsmodell, motor, växellåda och körsträcka?
V70n och s60 är samma bil i princip och har nog samma bakvagn vad jag kan förstå..
Väldigt skeva bromskivor hade känts i pedalen och det troliga vibrations felet är nog dåliga länkarmsbussningar kombinerat med stödlagret i fjäderbenen som vulkningen släpper i.

V70 och S60 ÄR samma bil med samma bakvagn, dock är V70 slaskigare än S60. Anledningen till detta är att V70 har några kilo plåt till som ligger längre bort från (= större hävarm) tyngdpunkten. Sedan blir det inte bättre av att många V70 gått som packåsnor vilket sliter mer på stötdämparna. Kör bägge bilarna så känner du klart skillnaden. Bättre däck (= Conti PC och inga "miljödäck") löser mycket av detta.

Men de övriga felen du nämner är värda att kolla upp på en långmilare men borde inte inträffa före 20 tusen mil i alla fall.

Sedan vid köp av icke originaldelar insisterar jag på att hoppa över de billigaste skitmärkena utan lägg till lite och köp t ex Brembo och andra kända märken. Finns liksom en anledning att de billigare delarna är billigare.

Y
Anders_Nilsson; Skickade ett PM till dig förut fast det kanske du har läst i inkorgen. :)

Mitsubishi Galant kombi... Hitta en i bra skick så har du ruskigt mycket bil för pengarna :-) Min har knallat 32 000 mil nu och går som en klocka :-) Stort lastutrymme, drar lite soppa för storleken och har det mesta i utrustningsväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.