För att 850 och V70 slackar kolvringar och då är det gonatt, bara klyva motorn om man ska fortsätta använda, jag skrotade min när det hände, inget ovanligt fel hör och häpna.

Audi A4 har mindre motorproblem än 850 och V70.

en normalkörd där service skötts bör inte ha mer problem än andra tex, audi.

däremot går det inte ju inte jämföra med de gamla volvomotorerna. och anledningen är inspänningstrycket på kolvringarna är mycket lägre i de nyare med friktionsbesparing och minskad bränsleförbrukning som följd.

jag har själv inte ägt någon V70 eller 850 men om jag skulle köpa bil i den prisklassen och behöver en rymlig kombi är det de första modellerna jag skulle kolla på. är man någotsånär hemma på å skruva så finns det ju mycket delar till bra pris med till dessa modeller

Sålde min franska skåp(skit)bil för 10000 och köpte en 15 år gammal saab 95. Det jag förlorar på bränsle vinner jag stort på uteblivna reperationer.

ullberg
Även jag förordar 9-5:an, Ingen superbil men ändå väldigt bra och så mycket bil för pengarna som man får är svårslaget.

Hittar du en välservad med uppgraderad vevhusventilation och kanske relativt nyligen bytt turbo (den på icke Aero-modeller har inte speciellt bra hållbarhet, min höll iof 28K mil men jag tror det var "ovanligt" bra) kan du få ett mycket behagligt bilägande.

Lite senare i år får jag sannolikt en till salu, men så lite som den lär vara värd (och så billig som den var i inköp för 5 år sedan) så vet jag inte om jag ens ska sälja den, kanske ger bort den till någon som behöver eller ställer av den och sparar som framtida byggbil.

V70 är bra då de är billiga och delarna är mycket billiga. Lättskruvat är det också. Köpte en för 10.000 som gått 40.000. Den hade nya sommardäck, avgasrör, bromsskivor, nyskattad och nybesiktigad. Fick byta kamrem, lite bökigt men inte svårt. Kostade 1200 biltema.

Jag är ett stort audi-fan men om det är A4 modellår sådär 95-99 vi pratar om så äter de framvagnsdelar till frukost, lunch och middag. Vet inte hur många länkarmar och stag jag bytte på min -97 när det begav sig. De kostar förvisso inte många hundrlappar styck på biltema nu förtiden, men det är en del bök att byta dem,

5 cyl -2,3 Audi 100 Avant med dragkrok, är en bil som fixar det mesta och inga större reparationer.

thomas33 skrev:
5 cyl -2,3 Audi 100 Avant med dragkrok, är en bil som fixar det mesta och inga större reparationer.
Precis.
För några år sedan åkte jag uteslutande Audi 100 eller A6. Hade fyra stycken på raken, gemensamt för dem var att ingen kostade mer än 5.000 kronor i inköp, de var relativt nybesiktigade och åtminstone de tre senare såg inte allt för jävliga ut.
Taktiken var enkel - ta ut så många mil som möjligt, och ge bort/skrota när det första dyra felet dök upp. Ingen av bilarna gav mig mindre än 3.500 mil. En av dem, en Audi A6 Avant, fick jag laga för 100 kronor. Annars var det bara tanka och åka! De tog mig land och rike runt, och merparten av alla mil inbringade milersättning.
En av dem pajade 35 mil hemifrån, laddningen la av. Jag ringde en skrot som hämtade bilen på plats och skjutsade mig till en hyrbilsfirma. Min arbetsgivare betalade hyrbilen. Dagen efter köpte jag en "ny".

Idag har jag familj med en massa småbarn som vill åka säkert, samtidigt som jag själv blivit bekvämare. Men när det visar sig att ett jäkla bromsok till familjebilen kostar 5.000 spänn saknar jag pundarbilstiden. Då tjänade jag pengar på att åka bil.

• Gilla
Norrlandskusten och 4 till
  • Laddar…
Jag har haft många skrotbilar genom åren. Min senaste favorit är en passat kombi diesel från 98. Gav 13000 för den för ett år sen, hade gått drygt 40000mil då. Nu har den gått 4000 till och den har förhoppningsvis fortfarande ett antal mil till i sig. En hel del småfix har det varit men delar är nästan gratis på tyska ebay. Köpte bl.a. 4 nya bromsskivor o belägg för ca 700sek om jag minns rätt.
Bästa med bilen förutom bränsleförbrukning på runt 0.5l är bagageutrymmet. Lyckades klämma in en 80x200 ikea resårbotten på högkant bakom passagerar stolen och stänga bakluckan. Hur många bilar klarar det.
Man åker bekvämt i den också.

Ja, bjoli, det är en sån som är vår förstabil, dock slog den om till bara 43000 häromdagen. Förr gick det åt många stag i framvagnen men de har blivit bättre och nu behöver man inte byta ofta. En sån bil kostar idag mellan 5 och 10 tusen, vete sjutton när den tar slut...Nu är den ju rena sparbössan så länge den går. Iofs så funkar inte lås och kupebelysning och sånt tjafs...

Y
Kunde tänkt mig passat/golf diesel men skatten är allt bra hög. Kollade en 1998 passat kombi nu; 5117kr :(

Mikael_L
Opel Astra kombi (caravan kallas det av opel) med 1,6 el 1,8 L motor. Leta efter en lågmilare (hellre äldre och få mil än tvärtom).
Går ofta att hitta till fyndigt låga priser p.g.a sin låga status, går oförskämt billigt.

Nissan sunny kombi (karossmodellen runt 1997-2003, typ), rätt rymlig kombi, går billigt. Nackdel, philipson generalagent = dyra reservdelar och orginalverkstadskostnader.

Mazda. 323 eller 626 beroende på vilken storlek du önskar. Sista generationen, dvs runt 2000.
Låg, såvitt jag minn,s alltid bra i bilprovningens statistik.

Saab är väl inte så tokigt, men drar väl 25% mer soppa än de jag listat först.
Men jättemycket skönare säten och en trevligare förarplatsupplevelse totalt.

En del misstrivs rejält i japanernas säten, även Opeln är lite halv medioker.

Yrrol skrev:
Kunde tänkt mig passat/golf diesel men skatten är allt bra hög. Kollade en 1998 passat kombi nu; 5117kr :(
Visst är skatten hög men jämför förbrukning med en bensinare så kommer du fram till att du tjänar på det redan mellan 700 till 1000 mil om året beroende på vad du jämför med.

Hur långt om året kommer TS köra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.