Det verkar dessvärre som om fåglar har byggt bo i ena pipan som går till vår kamin. Har varit uppe på taket och kollat och det finns ett runt hål under en huv som är cirka decimeter i diameter. Där verkar de har letat sig in. Den andra pipan är ordentligt nätad.. vad bör jag göra? Ska jag låta det vara och hoppas på det bästa vänta till vintern när jag ska elda. Ska jag ringa hit sotaren eller ska jag elda i kaminen. Om det är så att de bara håller på bygger vilket jag inte vet men jag har inte hört några små fågel ljud utan bara skrapljud i pipan så kan man ju försöka locka bort dem….
Ska täta men kan ju va för sent….Om fåglarna flyttar in så bör de kunna flytta ut? Eller kan det vara en fågel som förirrat sig ned i pipan och faktiskt inte kan komma ut…i så fall risk att den dör i röret och kan börja lukta….J jonaserik skrev:
De kan fastna. Framförallt ugglor. Så vänta till hösten med att täppa till om du inte är säker på att det inte finns någon fågel där.S sepani skrev:
Tittar man efter så vet man. Det finns billiga inspektionskameror. På Biltema t.ex.S sepani skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionskamera, USB Artnr. 15-343 389kr
Klicka här för att svara