Jag hade gjort en polisanmälan .
För det måste olagligt att vara så korkad som säljaren/ besiktaren är.

Vad heter företaget ?
Skicka gärna PM om du inte vill lägga ut här så skall jag kolla vad det.är företag.

• Gilla
Byggmästare1234 och 1 till
  • Laddar…
B Borotech skrev:
Tack för stöd. Alla svar är uppskattade!
I morgon ringer jag och kollar bud från andra, och så får vi se vad de har att säga från nuvarande firman.
Sedan kanske jag åker och hämtar byggställning. Får bli mycket presenning och jobba mellan skurarna resten av sommaren i värsta fall.

Vet inte om jag vågar lita på taket efter dagens fiasko. Nedersta raden hade de klämt in en extra panna på för att kompensera för dålig passform. Vi har åtgärdat det nu. Men vad är det för nivå?
Kommande dagar med regn kommer väl annars visa om jag vågar lita på taket.
[bild]
En extra takpanna i nedersta raden, i det hörnet har de klämt in de flesta av utbytespannorna, som har lite fel mått. Vi har åtgärdat så det ser bättre ut nu.

Vindskivor måste ju ändå bytas som synes, och läkten såg lite tråkigare ut på nordsidan och där träd skymmer kvällssolen. Som sagt så hade jag velat göra om allt ordentligt. Men köpa sig några år med målning underlättar ju så att man verkligen kan lägga tiden på att göra allt bra från grunden.

Det är betong. Jag var ju rätt säker på att de var totalslut innan de sa att det skulle gå bra. Varför är man så dum och går på vad de säger?

Jag håller ju med. Men frågan är väl lite hur bra man kan hävda sin rätt. Men kan nog orka bråka mer än dem ifall det skulle krävas. De har ju också ett rykte att tänka på. Jag har en del bilder som skulle vara väldigt obekväma för dem.

Nä papp och läkt behöver ju egentligen bytas också. Det såg bra ut nog för att man skulle kunna ge pannorna lite extra tid om det gått att skyddsmåla dem. På insidan är taket torrt och fräscht.
Men känner ju inte att jag skulle vilja betala massa pengar för någon kortsiktig lösning. Det är ju fortfarande inte i närheten av nyskick. Ska det kosta mycket så får det nog bli hela jobbet.
Just att man vill göra allt grundligt var det som gjorde att man lät sig övertalas till målning. Då kan man ju skjuta upp det till en tidpunkt om några år där man kan lägga ordentligt med tid på det och samköra med bygge av nytt uterum. Vilket man helst gör efter dränering. Har mycket annat man gärna gjort innan takbyte helt enkelt.
Så tunna och slitna originalpannorna verkar vara så skulle jag inte ha något fortsatt förtroende för att företag som har minst två anställda som tror att de går att gå på.

Nya pannor är INTE ett takbyte. Pappen är inte i bra skick efter snart 60 år. Vid ett takbyte byter man huvudsakligen papp och läkt, pannor av lertegel kan man återanvända.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B Borotech skrev:
Var dum och lyssnade på en besiktare/säljare, så nu sitter jag här med ett trasigt tak och en firma som vill sälja ett mycket större jobb än överenskommet. Vad gör man?

Back story:
Vi har haft planer på att ta hit ett par polare som kan lite mer än jag i sommar för att byta taket på vårt nyköpta hus (byggt -69, ej takbytt). Hade fått rekommendation av en granne att låta en firma tvätta och måla taket, de hade gjort det på sitt lika gamla hus med likadant tak och var väldigt nöjda. Men vi avfärdade det då vi menade att våra takpannor var för slitna och klena.
Men så ringde en säljare från en av regionens takfirmor. Vi sa först nej med hänvisning till de slitna pannorna. Men hon erbjöd en gratis besiktning och kom förbi några dagar senare. Hon såg att läkt och takpapp såg bra ut, vilket vi också konstaterat, men hon menade också på att det inte skulle vara några problem att tvätta och lägga på skyddande färg på pannorna. Vi uttryckte vår oro igen kring klena pannor, men hon avfärdade den med att gamla pannor var kvalitativa och att det inte skulle vara några problem.
Vi konstaterade med lite googling att de hade bra omdömen och många betyg. De göra alla typer av takjobb och är inte främst någon taktvättar-firma.
Så vi tänkte att om vi kunde köpa oss 5 år för den summan de gav offert på, så kunde vi fokusera på badrum och annat innan takbyte.

Dagsläget:
Idag kom målarna, men efter att de målat knappt 4 rader så gav de upp. De sa att taket inte höll, och det tog dem över en timme att bara byta alla de pannor som hann gå sönder på den korta tiden. Och med den dåliga passformen det blev med färska pannor så blev det riktigt illa i de hörnet där de samlade utbytespannorna på.

De rekommenderade att de skulle komma tillbaka och byta alla pannor, och sa att läkt och papp klarar minst 20 år tilll, då det inte var några som helst problem med den biten. De gav oss numret till deras chef som inte kunde svara, men vi pratade med kvinnan på kontoret som vi pratat med innan och utöver att beklaga situationen så sa hon att deras chef skulle ringa tillbaka imorgon.

Sen då?
Så vad gör man nu? Ett oväntat takbyte blir ju en rejäl extra kostnad, dessutom hade vi inte planerat att en firma skulle göra det. Allra helst inte om det bara är pannorna som byts. Det kan man ju verkligen göra själv. Och eftersom vi inte har planerat för det så är det såklart lockande att bara byta pannor och köpa 20 år till billigt. Men går det ens att få tag på pannor som passar med nuvarande läkt? Eller blir det ett helt takbyte ändå?

Vi är ju inte sugna på att behöva betala för tvätt, ommålning och sedan ett helt takbyte ovanpå det. Om något så vill jag ju inte ens behöva betala för ett fullt takbyte då vi hade planerat att göra det jobbet själva. Regnet kommer i morgon och det är sista veckan på semestern. Så vi kan inte rimligen byta tak i år själva längre. Vad har vi för möjlighet att kriga om prisreduktion när hela problemet grundar sig i deras besiktning, rekommendation och arbete?
Varför känner ni er tvingade till något? Dwt är väl ändå ni som bestämmer huruvida ni vill göra. Sen diskussion om att måla pannor och bara byta pannor utan papp kontra byta papp, läkt och pannor, vindskivor mm. kan bli lång.

Jämför det med ett badrum. Inte byter du väl bara ut klinkers på golvet på ett 50 år gammalt badrum utan att byta tätskikt?
Nää målning av pannor är rent estetiskt och förlänger inte livslängden ett dugg.

Skippa försäljaren och ring en snickare på orten istället.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Klart det kan förlänga livslängden man får ju en "ny" skyddande hinna över betongen som bonus ser det ju snyggt ut också..
Ja det är det jag undrar, jag inledde med att förklara att jag inte kan så mycket om tak. Vad är det för konsekvenser man får av att "hinnan" fortsätter vara omålad då? Du förklarar ju inte på något sätt VAD det är för något som händer med detta tak som färgen förhindrar. Du konstaterar att taket får en ny hinna av färg, så långt är jag med. Vad förhindrar detta i 5 år, som annars hade hänt typ redan i år eller nästa år?

• Gilla
  • Haha
Sansad och 1 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Nya pannor är INTE ett takbyte. Pappen är inte i bra skick efter snart 60 år. Vid ett takbyte byter man huvudsakligen papp och läkt, pannor av lertegel kan man återanvända.
Så det var inte med i offerten då enligt inlägg #14?

B Borotech skrev:
Det är betong. Jag var ju rätt säker på att de var totalslut innan de sa att det skulle gå bra. Varför är man så dum och går på vad de säger?
Betongpannor brukar hålla ca 80+ år, men kan självklart gå sönder om man "trampar runt" & pannorna inte har bra stöd underifrån.
Är dom rengjorda & "fina" så hyr en sky-lift själv & måla i lugn å ro. (om dom nu måste målas)

Då slipper du gå runt på taket i onödan och kan måla det mesta från skyliften.

G
V varpan1 skrev:
Ja det är det jag undrar, jag inledde med att förklara att jag inte kan så mycket om tak. Vad är det för konsekvenser man får av att "hinnan" fortsätter vara omålad då? Du förklarar ju inte på något sätt VAD det är för något som händer med detta tak som färgen förhindrar. Du konstaterar att taket får en ny hinna av färg, så långt är jag med. Vad förhindrar detta i 5 år, som annars hade hänt typ redan i år eller nästa år?
Pannan vittrar lättare sönder samt att den suger in vatten samt att man får ett tak som ser nytt ut..

Färgen innehåller UV skydd samt tränger ned i porerna vilket förlänger livslängden.

Har något medel som förhindrar tillväxt också.

Det är ingen fix för pannor som är slut.

Sen ser det ju snyggt ut folk målar ju om sina fasader för att det ska se fräscht ut.. Svarta betongpannor som blivit gråa är ju skit fult.

'

• Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Nytt hus. Gör inget på 12 månader. Vänta tills ni kan huset. Kan finnas andra saker som är mer akut. Börja med att se om det läcker in vatten.

F
B Borotech skrev:
Ja jag hade inte riktigt insett hur fult de lämnat det hörnet när jag skrev första inlägget. Precis vid garage och altantak, så först när man går upp på stege man ser det.
Gör ju att man tvivlar desto mer på den firman. Men å andra sidan så är det hos dem man skulle kunna argumentera för en prisreduktion.
Prisreduktion? Jag hoppas att du inte har betalt något öht och inte har nån ambition att göra det heller?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
B Borotech skrev:
Ja om det hade stannat här så hade jag vägrat betala.
Men nu har arbetsledaren varit här idag och tittat och erbjuder sig att fullfölja och göra klart. Lägga alla utbytta pannor i kolumner till vänster och byta täckplåt för att skapa en overlap då det kommer bli några centimeters skillnad i bredd. Eftersom de har en plan för att fullfölja arbetet så kan man ju inte riktigt avbryta och vägra betala. Även fast de inte imponerat hittills. Men då är det ju till att det blir bra när det är klart.
Kan väl inte riktigt neka det?

Alternativt erbjuder de sig att byta hela taket för 130K. Totalt ca 150 kvm. Då blir det ju underarbete och vindskivor och hela kitet. Vet inte hur sugen jag är på att ge det jobbet till dem, och vet ännu inte vad någon annan skulle ta för motsvarande jobb.

Har fått detaljerad offert, men förenklat:

Material
Takpanna Benders Candor 1440st - 14 400:-
Nockpanna Benders Candor 48st - 2 304:-
Papp och läkt - 10 060:-
Stuprör, Hängrännor krokar - 9 336:-
Skorstensbeslag och Ventilationshuv - 6 300:-
Övrigt Material - 13 488:-
Moms - 13 972:-
Material inklusive moms - 69 860:-

Arbete

Byggställning montering/demontering - 8 500:-
Takläggning - 68 000:-
Moms - 19 125:-
Totalt innan ROT - 95 625:-
Summa efter ROT - 47 812:50

Kringtjänster

Transport, Avfallshantering, Ställningshyra ink. moms:
13 062:50

Summa 129 798:-

Inte vad jag tänkt lägga pengar på i år, men då har man ett huvudbry mindre. Skall man ta det till någon annan så måste man ju fortfarande betala för målningen till dessa i och med att de erbjuder sig att avsluta jobbet. Och tror inte någon annan kan matcha priset ändå. Eller vad tror ni?

Takbyten har de bra betyg på. Tror det mesta här grundar sig i en besiktare som gjort felbedömning och några trötta målare som fått ge upp och lappade ihop för att få komma hem efter en lång dag.

Betong enkupa från 60-talet. Aldrig sett sådana själv innan. Grannen har dock likadana målade för en bunt år sedan som hållit bra. Men då var de nog friskare vid målningstillfället.
Varför kan du inte neka? Du har köpt en målning av takpannor, nåt du var tveksam till men som säljaren snackade in. Nu funkade inte det, då kan du i princip ringa säljaren och fråga hur dom återställer och kompenserar dig. Det kommer dom såklart aldrig att göra men om det skall åt nåt håll så är det ditåt. Du har ingen som helst skyldighet att låta dom jobba vidare med nya pannor. Nya pannor är fö inget man lägger på 60 år gamla tak. Be dom dra åt helvete och stå på dig lite, du mesar och dom utnyttjar det.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Har TS lämnat tråden?

Redigerat:
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Att måla takpannor förlänger inte deras livslängd. Det är bara kosmetiska skäl man gör det

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Avbryt alltihop och betala inget. Sen byter ni pannorna som ni själva planerat. Har du några kompisar som ställer upp så gör ni det på två dagar.
Vad gör det om det blir lite regn? pappen var ju bra.

Och nej, jag har nog aldrig varit med om att nya pannor inte passar på gammal läkt. Vi har bytt här hemma rakt av från de där gamla cementpannorna som du har, till betong. Inga problem.

130k för ett takbyte ink papp är ett bra pris.

Att måla pannor är att slänga pengarna i sjön.
Är pannorna hela håller de ändå dina beräknade 5år, om man inte börjar kliva runt och ha sönder dem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.