22 741 läst ·
45 svar
23k läst
45 svar
Vad göra nu? Besiktare sa taket tålde målning. Men målare fick ge upp.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Det är en av typerna av första generationens betongpannor, dom efterliknar lertegel exakt i form ofta fast i betong. Dom kallas även knäckebröds pannor då kom är så tunna och går sönder lätt när man går.RoTe skrev:
Att måla ett sån här tak är helt meningslöst och du kan lika gärna tända eld på din pengar då du åtminstone lite värme från brasan.
Ok spännande. Har dock aldrig förstått varför man målar tak av material som inte kan rosta.B Borotech skrev:Ja om det hade stannat här så hade jag vägrat betala.
Men nu har arbetsledaren varit här idag och tittat och erbjuder sig att fullfölja och göra klart. Lägga alla utbytta pannor i kolumner till vänster och byta täckplåt för att skapa en overlap då det kommer bli några centimeters skillnad i bredd. Eftersom de har en plan för att fullfölja arbetet så kan man ju inte riktigt avbryta och vägra betala. Även fast de inte imponerat hittills. Men då är det ju till att det blir bra när det är klart.
Kan väl inte riktigt neka det?
Alternativt erbjuder de sig att byta hela taket för 130K. Totalt ca 150 kvm. Då blir det ju underarbete och vindskivor och hela kitet. Vet inte hur sugen jag är på att ge det jobbet till dem, och vet ännu inte vad någon annan skulle ta för motsvarande jobb.
Har fått detaljerad offert, men förenklat:
Material
Takpanna Benders Candor 1440st - 14 400:-
Nockpanna Benders Candor 48st - 2 304:-
Papp och läkt - 10 060:-
Stuprör, Hängrännor krokar - 9 336:-
Skorstensbeslag och Ventilationshuv - 6 300:-
Övrigt Material - 13 488:-
Moms - 13 972:-
Material inklusive moms - 69 860:-
Arbete
Byggställning montering/demontering - 8 500:-
Takläggning - 68 000:-
Moms - 19 125:-
Totalt innan ROT - 95 625:-
Summa efter ROT - 47 812:50
Kringtjänster
Transport, Avfallshantering, Ställningshyra ink. moms:
13 062:50
Summa 129 798:-
Inte vad jag tänkt lägga pengar på i år, men då har man ett huvudbry mindre. Skall man ta det till någon annan så måste man ju fortfarande betala för målningen till dessa i och med att de erbjuder sig att avsluta jobbet. Och tror inte någon annan kan matcha priset ändå. Eller vad tror ni?
Takbyten har de bra betyg på. Tror det mesta här grundar sig i en besiktare som gjort felbedömning och några trötta målare som fått ge upp och lappade ihop för att få komma hem efter en lång dag.
Betong enkupa från 60-talet. Aldrig sett sådana själv innan. Grannen har dock likadana målade för en bunt år sedan som hållit bra. Men då var de nog friskare vid målningstillfället.
Vad ska du betala för? Att dom snyggat till ett fel de orsakat för att de tagit på sig ett jobb de inte klarar av?B Borotech skrev:Ja om det hade stannat här så hade jag vägrat betala.
Men nu har arbetsledaren varit här idag och tittat och erbjuder sig att fullfölja och göra klart. Lägga alla utbytta pannor i kolumner till vänster och byta täckplåt för att skapa en overlap då det kommer bli några centimeters skillnad i bredd. Eftersom de har en plan för att fullfölja arbetet så kan man ju inte riktigt avbryta och vägra betala. Även fast de inte imponerat hittills. Men då är det ju till att det blir bra när det är klart.
Alternativt erbjuder de sig att byta hela taket för 130K. Totalt ca 150 kvm. Då blir det ju underarbete och vindskivor och hela kitet. Vet inte hur sugen jag är på att ge det jobbet till dem, och vet ännu inte vad någon annan skulle ta för motsvarande jobb.
Har fått detaljerad offert, men förenklat:
Material
Takpanna Benders Candor 1440st - 14 400:-
Nockpanna Benders Candor 48st - 2 304:-
Papp och läkt - 10 060:-
Stuprör, Hängrännor krokar - 9 336:-
Skorstensbeslag och Ventilationshuv - 6 300:-
Övrigt Material - 13 488:-
Moms - 13 972:-
Material inklusive moms - 69 860:-
Arbete
Byggställning montering/demontering - 8 500:-
Takläggning - 68 000:-
Moms - 19 125:-
Totalt innan ROT - 95 625:-
Summa efter ROT - 47 812:50
Kringtjänster
Transport, Avfallshantering, Ställningshyra ink. moms:
13 062:50
Summa 129 798:-
Inte vad jag tänkt lägga pengar på i år, men då har man ett huvudbry mindre. Skall man ta det till någon annan så måste man ju fortfarande betala för målningen till dessa i och med att de erbjuder sig att avsluta jobbet. Och tror inte någon annan kan matcha priset ändå. Eller vad tror ni?
Takbyten har de bra betyg på. Tror det mesta här grundar sig i en besiktare som gjort felbedömning och några trötta målare som fått ge upp och lappade ihop för att få komma hem efter en lång dag.
Betong enkupa från 60-talet. Aldrig sett sådana själv innan. Grannen har dock likadana målade för en bunt år sedan som hållit bra. Men då var de nog friskare vid målningstillfället.
Visst är det bra om de fixar det hjälpligt efter sig, men deras misslyckande är inget du ska betala för.
Vad är egentligen problemet med taket?
Läcker det? Om nej --> låt det vara. Ju mer man är och rotar och drar i taket desto större chans att saker går sönder och börjar läcka. Framförallt när det är klåpare från nån skojarfirma.
Att bara byta pannor är naturligtvis fullständigt meningslöst. Ska något bytas så är det pappen.
Men återigen. Läcker det inte så låt det vara.
Läcker det? Om nej --> låt det vara. Ju mer man är och rotar och drar i taket desto större chans att saker går sönder och börjar läcka. Framförallt när det är klåpare från nån skojarfirma.
Att bara byta pannor är naturligtvis fullständigt meningslöst. Ska något bytas så är det pappen.
Men återigen. Läcker det inte så låt det vara.
Be om referenser. Prata med riktiga människor och titta på genomförda arbeten.
Priset låter mycket billigt.
Priset låter mycket billigt.
Prisreduktion??B Borotech skrev:Ja jag hade inte riktigt insett hur fult de lämnat det hörnet när jag skrev första inlägget. Precis vid garage och altantak, så först när man går upp på stege man ser det.
Gör ju att man tvivlar desto mer på den firman. Men å andra sidan så är det hos dem man skulle kunna argumentera för en prisreduktion.
Med tanke på hur dom lagt taket borde dom betala dig skadestånd och sen lika mycket till Brottsofferfonden.
Men menar de att de kan slutföra målningen trots att de fick avbryta första gången?B Borotech skrev:Ja om det hade stannat här så hade jag vägrat betala.
Alternativt erbjuder de sig att byta hela taket för 130K. Totalt ca 150 kvm. Då blir det ju underarbete och vindskivor och hela kitet. Vet inte hur sugen jag är på att ge det jobbet till dem, och vet ännu inte vad någon annan skulle ta för motsvarande jobb
Risken är ju nu att de anser att de ska ha bra med extra betalt för de åtgärder de gör utöver det ursprungliga priset.
Jag hade inte tagit i den firman med tång. Gör inte takbytet med dem, de ser billigt ut i offerten men det kommer nog inte stanna där (och/eller inte bli bra). Seriösa firmor sysslar väl inte heller med säljsamtal på det där sättet heller.
Så här ser det ut utifrån:
Ett skojarföretag som inte har några återkommande kunder eller får några rekommendationer som genererar framtida kunder. De arbetar mot konsument som byter kanske ett tak i livet.
Istället arbetar de med hård sälj och billiga mindre tjänster för att få foten innanför dörren genom dörrknackning. När ett offer till "kund" har accepterat deras offert på ett onödigt jobb som de inte borde utföra från första början så säljer de in nya arbeten för att kräma vad kan. De "upptäcker" nya problem vartefter så att arbetets/fakturans omfattning kan utökas varefter kunden med tiden vänjer sig vid utgiften. Troligen toppar de med extra debiteringar även vid slutfaktureringen och hoppas att kund ska betala för att slippa dem. De behöver ju inte bygga någon relation, varje kund är en engångsploj.
Jag skulle inte stödja dem, trist arbetsmetod som liknar skojeri och grunderna i boken hur man lurar sina medmänniskor.
(Har sett detta i grannskapet, det började med just takmålning för en mindre summa och blev ett helt ordentligt takbyte efter att företaget "upptäckte" i vilket dåligt skick taket var när det skulle målas.)
Ett skojarföretag som inte har några återkommande kunder eller får några rekommendationer som genererar framtida kunder. De arbetar mot konsument som byter kanske ett tak i livet.
Istället arbetar de med hård sälj och billiga mindre tjänster för att få foten innanför dörren genom dörrknackning. När ett offer till "kund" har accepterat deras offert på ett onödigt jobb som de inte borde utföra från första början så säljer de in nya arbeten för att kräma vad kan. De "upptäcker" nya problem vartefter så att arbetets/fakturans omfattning kan utökas varefter kunden med tiden vänjer sig vid utgiften. Troligen toppar de med extra debiteringar även vid slutfaktureringen och hoppas att kund ska betala för att slippa dem. De behöver ju inte bygga någon relation, varje kund är en engångsploj.
Jag skulle inte stödja dem, trist arbetsmetod som liknar skojeri och grunderna i boken hur man lurar sina medmänniskor.
(Har sett detta i grannskapet, det började med just takmålning för en mindre summa och blev ett helt ordentligt takbyte efter att företaget "upptäckte" i vilket dåligt skick taket var när det skulle målas.)
Redigerat:
Inga seriösa håller på med målning av takpannor.
Det låter väl verkligen inte som att 130k kommer vara slutsumman. Det är väl lockpriset. Sen ska de ha för tillägg på tillägg.
Det här var en billig lärpeng. Eftersom det inte kommer kosta något. Avbryt arbetet och lev med att de kanske skriker lite i telefonen. En bra övning! Det måste man tåla om man ska kunna hantera köp av tjänster som husägare.
De kanske är en jätteärlig och kompetent firma. Men alla tecken ni fått tyder på motsatsen. Ni MÅSTE inte låta dem slutföra.
Det här var en billig lärpeng. Eftersom det inte kommer kosta något. Avbryt arbetet och lev med att de kanske skriker lite i telefonen. En bra övning! Det måste man tåla om man ska kunna hantera köp av tjänster som husägare.
De kanske är en jätteärlig och kompetent firma. Men alla tecken ni fått tyder på motsatsen. Ni MÅSTE inte låta dem slutföra.
Jag kan inte så mycket om tak. Hur resonerar du ts, om att måla taket för att kunna skjuta upp takbyte 5 år? Läcker taket och läckorna tätas med hjälp av färgsprutan? Håller takpannorna på att fullständigt vittra sönder och blåsa iväg som grus i nästa höststorm men att färgen kommer hålla ihop dem? Jag fattar inte hur färg på takpannor skulle göra att man "ökar livslängden" 5 år? Förstår inte heller vad för problem du hade med taket från början, mer än att du är entusiastisk att renovera hela huset du köpt, och där ingår taket.
Klart det kan förlänga livslängden man får ju en "ny" skyddande hinna över betongen som bonus ser det ju snyggt ut också..V varpan1 skrev:Jag kan inte så mycket om tak. Hur resonerar du ts, om att måla taket för att kunna skjuta upp takbyte 5 år? Läcker taket och läckorna tätas med hjälp av färgsprutan? Håller takpannorna på att fullständigt vittra sönder och blåsa iväg som grus i nästa höststorm men att färgen kommer hålla ihop dem? Jag fattar inte hur färg på takpannor skulle göra att man "ökar livslängden" 5 år? Förstår inte heller vad för problem du hade med taket från början, mer än att du är entusiastisk att renovera hela huset du köpt, och där ingår taket.