Hej på er!

Har tänkt att ersätta ett befintligt fönster med altandörr i köket. Köket skall bytas ut om några veckor och behöver då tyvärr göra bytet i samband med det. Det är enda tillfället jag har hela innerväggen så pass fri att jag kan regla om, sätta skivor med mera. Är ett smalt kök så fönstret går i dagsläget in lite över bänkskivan. Dörren kommer bli smalare än fönstret som sitter där idag.

Hade tänkt täcka hålet i väggen tillfälligt från utsidan och arbeta från insidan och ordna panelen på utsidan sist. Är det något ni tror hade funkat eller tänker jag helt fel och har ni några tips på vad jag kan sätta på utsidan för att hålla den värsta vinterkylan ute?

J
S SimonGustafsson skrev:
Hej på er!

Har tänkt att ersätta ett befintligt fönster med altandörr i köket. Köket skall bytas ut om några veckor och behöver då tyvärr göra bytet i samband med det. Det är enda tillfället jag har hela innerväggen så pass fri att jag kan regla om, sätta skivor med mera. Är ett smalt kök så fönstret går i dagsläget in lite över bänkskivan. Dörren kommer bli smalare än fönstret som sitter där idag.

Hade tänkt täcka hålet i väggen tillfälligt från utsidan och arbeta från insidan och ordna panelen på utsidan sist. Är det något ni tror hade funkat eller tänker jag helt fel och har ni några tips på vad jag kan sätta på utsidan för att hålla den värsta vinterkylan ute?
Hur utsatt är fönsteröppningen ute? Är det i en gavel eller under en takfot?

Det är framsidan på ett radhus så finns inte mycket som skyddar öppningen

• Rött hus med vitt fönster, genom vilket en stjärnformad dekoration och en krukväxt syns inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ok men kan du behålla överblecket ovan fönstret så skyddar man oppningen bra..
Jag skulle satt en byggplywood 21mm för att få godkänt inbrottsskydd och sedan isolerat hålet inifrån tills dörren sätts in, gör inte plywooden bredare än plåten som finns i fasaden så att vatten/fukt inte kan rinna in..

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ok men kan du behålla överblecket ovan fönstret så skyddar man oppningen bra..
Jag skulle satt en byggplywood 21mm för att få godkänt inbrottsskydd och sedan isolerat hålet inifrån tills dörren sätts in, gör inte plywooden bredare än plåten som finns i fasaden så att vatten/fukt inte kan rinna in..
Tack så mycket för hjälpen. Så plocka ut fönster men behålla överbläcket och foder på utsidan för att sätta plywooden i? Sen regla, isolera och sätta skivor från insidan?

J
S SimonGustafsson skrev:
Tack så mycket för hjälpen. Så plocka ut fönster men behålla överbläcket
Ja så långt bra..
S SimonGustafsson skrev:
och foder på utsidan för att sätta plywooden i?
Fodret behöver du ta bort då du ska riva under fönstret så du reglar färdigt för dörren och sedan plywood på utsidan gärna med torx skruv eller liknade för att försvåra för inbrott..
Sedan kan du tillfälligt isolera inifrån..

Tack! Då e jag med. Tänkte man kanske kunde låta foder va kvar och ta ut fönster
J Jansson69 skrev:
Ja så långt bra..

Fodret behöver du ta bort då du ska riva under fönstret så du reglar färdigt för dörren och sedan plywood på utsidan gärna med torx skruv eller liknade för att försvåra för inbrott..
Sedan kan du tillfälligt isolera inifrån..
Tack! Då e jag med. Tänkte man kanske kunde låta foder va kvar och riva ut fönstret inifrån men dom sitter vel antagligen i fönsterkarmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.