Golvet var superfint i huset som är byggt -71. Det låg heltäckningsmatta och ovanpå det ett laminatgolv. Asbestprover togs innan vi rev ut.
Villan används som fritidshus när vi är klar.
Ideer;
1. Skrapa bort värsta limmet och måla med rätt färg och en stor ikeamatta som andas? Billigast alternativ kanske
2. Heltäckningsmatta som andas, gärna plattor man kan byta ut om det blir fläckar (tonåring som lär fika, smink mm) Hittar inget när jag söker på nätet… beige med lite längre lugg, ngn som kan tipsa vart jag kan finna?
Lilla hallen som är en del får skiffergolv men orkar inte lägga det i hela. Hela huset är renoveringsobjekt och nu vill jag helst bara göra ngt enkelt och vila över sommaren…
Funkar mina ideer eller annat förslag?
Villan används som fritidshus när vi är klar.
Ideer;
1. Skrapa bort värsta limmet och måla med rätt färg och en stor ikeamatta som andas? Billigast alternativ kanske
2. Heltäckningsmatta som andas, gärna plattor man kan byta ut om det blir fläckar (tonåring som lär fika, smink mm) Hittar inget när jag söker på nätet… beige med lite längre lugg, ngn som kan tipsa vart jag kan finna?
Lilla hallen som är en del får skiffergolv men orkar inte lägga det i hela. Hela huset är renoveringsobjekt och nu vill jag helst bara göra ngt enkelt och vila över sommaren…
Funkar mina ideer eller annat förslag?
Redigerat:
Börja med att undersöka om golvet är isolerat utan tillskjutande fukt (enklast kanske genom en fuktmätning, ett oisolerat golv är konstant fuktmättat). I så fall behöver du inte avgränsa dig till alternativ som tål tillskjutande fukt.
Produkter som diskuteras: "fuktmättat"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hm, vet inte om det är isolerat. I nästa rum som är megastort ligger en vinylmatta som ser ut som korkgolv (tarkett) och den har inte bubblat eller släppt. Källaren är ovanligt fin och torr. Men kanske säkrast med ngt som andas?C cpalm skrev:
Hittade några billiga på bauhaus. Om jag väljer längre lugg så kanske inte limresterna känns av ens.O ollo skrev:
Bilden ger magkänslan att det är isolerat och byggt för att inredas. Tänker att nu är ett bra tillfälle att ta reda på hur det är utfört. Visst, det skadar så klart aldrig att välja material som "andas", även om ett oisolerat golv mot mark kräver mer än så.L LeSnow skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden