Hej

Jag och vår granne bygger en trapp mellan husena våra.
Stuprören har tidigare släppt ut vattnet rak ut längs väggarna (högst upp i bild)

Nu vill jag att stuprören skall gå ned i terassen men lite osäker vad jag ska göra av vattnet.
Tidigare har det blivit en lerflod när det regnat ordentligt. Det vill jag gärna undvika nu som vi bygger trapp över hela.
Kan jag koppla det till ett dreneringsrör och leda ut vattnet så det rinner ut i mitten här. Det är 240 mellan husen.

En annen lösning jag tänker på är att koppla ett dreneringsrör från det övre stupröret. Leda det i mitten under trappen, koppla det på ett dreneringsrör från det nedre stupröret så leda det bort från husen .

Vi har stöpt ned stolpar om det har någon betydning.
Det är även ett stuprör helt nederst av trappen å som jag försöker hitta en smart lösning på. Syns längst ned i höger av bilden.
Tacksam för tips
 
  • Person arbetar med stolpar och bjälkar mellan byggnader. Konstruktion för däck eller altan. Byggmaterial och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det ser ut som du har rum innanför ytterväggen, så då skulle jag leda vattnet under trallen och släppa det nedanför. En stenkista gör att det sjunker undan snabbare.
 
P Plutus skrev:
Det ser ut som du har rum innanför ytterväggen, så då skulle jag leda vattnet under trallen och släppa det nedanför. En stenkista gör att det sjunker undan snabbare.
Tack för svar. Lite osäker vad du menar med innanfør ytterväggen.
Stenkista för du gärna också förklara:)
 
Eftersom det finns fönster så antar jag att det finns ett rum innanför, och om man låter vattnet sjunka ner mellan husen så kommer väggarna att bli fuktigare. nu ska ju normal husets dränering ta hand om det. Men det är ju enkelt att låta vattnet rinna i rör hela vägen ner och släppa det nedanför huset. En stenkista är ett hål i marken som man kantar med markduk och fyller med stenar. den stor ytan mot jord gör att den kan dränera bort större mängder vatten utan att det blir blött på marken
 
P Plutus skrev:
Eftersom det finns fönster så antar jag att det finns ett rum innanför, och om man låter vattnet sjunka ner mellan husen så kommer väggarna att bli fuktigare. nu ska ju normal husets dränering ta hand om det. Men det är ju enkelt att låta vattnet rinna i rör hela vägen ner och släppa det nedanför huset. En stenkista är ett hål i marken som man kantar med markduk och fyller med stenar. den stor ytan mot jord gör att den kan dränera bort större mängder vatten utan att det blir blött på marken
ahh du menar så.

Ja. Precis nedanfør husen är det trall vid båda husen så inte så myket plats att gräva direkt.

Funderar nu om man bara ska flytta stupröret så det går ned på andra sidan av huset och placera en regntunna där. Slipper man hela problemert kanske.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.