Behöver lite expertråd. Jag har ärvt en sommarstuga efter min morfar, som själv byggde stugan på 40-talet. När jag och mina systrar tog bort en massa mossa vid stugknuten mot havet, upptäckte vi att vatten som rinner in under stugan uppifrån skogen, sedan samlas vid den lägst liggande knuten/plinten och inte rinner vidare, eftersom klippan ut mot havet där lutar lite uppåt igen.

Som ni ser på en av bilderna "fräter" fukt och is lite på plinten. Så även om stugan i sig är så högt ovan marken att den inte blir fuktskadad av vattnet som rinner under, så skulle jag vilja få bort problemet med vattengropen.

1. Jag kommer att flytta stupröret på ovansidan eller leda bort vattnet från det, men kan jag dessutom göra något för att hindra vatten från att rinna in under stugan från skogsmarken bakom?
2. Hur kan jag leda bort vattnet från gropen vid stugknuten mot havet? Snigeldynamit? Såga i berget? Och hur får jag det någorlunda snyggt efteråt om jag gör åverkan på urberget?

• Hörn av en stuga med fuktig grund stenläggning och vattenansamling mot en klippa, omgiven av skog och solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sommarstuga från sidan med grundplint och stillastående vatten med stenar och gräs vid knuten. Vattennivån täcker delvis plinten.
    Skapa konto
  • Vattensamling vid husgrund med stenmurar och en bäck rinner mot havet i bakgrunden. Området är omgivet av klippor och träd.
    Skapa konto
  • Ramp med trätrall vid stugknut, svart stuprör och en grön plasttunnel på marken för vattenledning.
    Skapa konto
  • Sommarstugans hörn med mossa och en träbrygga, grönt dräneringsrör syns i en grusig och mossbelagd miljö.
    Skapa konto
Det smidigaste är att såga en "slits-kanal" i berget så vattnet kan rinna undan. Motorkap med 350 klinga blir nog bra där.//

• Gilla
Bygg-Kärran
  • Laddar…
P pette skrev:
Det smidigaste är att såga en "slits-kanal" i berget så vattnet kan rinna undan. Motorkap med 350 klinga blir nog bra där.//
Tack för tipset!

• Gilla
pette
  • Laddar…
Ser ut att vara en knapp meter sågning max. Man kan såga 3-4 spår med ~ 3 cm mellan rum, och sedan bryta bort med koben . Med ovan nämnda motorkap kommer man ner ca 12 cm så då får du i princip ner stående vattennivån lika mycket. Behöver man komma djupare så är det lättast att göra ytterligare ett spår i spåret så att säga. ..

• Gilla
Bygg-Kärran
  • Laddar…
S
Gör ett litet dike enligt ovan, och du kan kanske dölja det på något sätt med de stenar som du har där så blir det fint också.

• Gilla
Bygg-Kärran och 1 till
  • Laddar…
P pette skrev:
Ser ut att vara en knapp meter sågning max. Man kan såga 3-4 spår med ~ 3 cm mellan rum, och sedan bryta bort med koben . Med ovan nämnda motorkap kommer man ner ca 12 cm så då får du i princip ner stående vattennivån lika mycket. Behöver man komma djupare så är det lättast att göra ytterligare ett spår i spåret så att säga. ..
Tack för konkreta instruktioner! Jag måste ta reda på vad "koben" är för nåt. Amatörgissning är nån typ av kofot? 😅

• Gilla
pette
  • Laddar…
B Bygg-Kärran skrev:
Tack för konkreta instruktioner! Jag måste ta reda på vad "koben" är för nåt. Amatörgissning är nån typ av kofot? 😅
Kofot, koben, getfot, bräckjärn, huvudnyckel. Kärt barn har många namn.

• Haha
Bygg-Kärran
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.