Hos min mamma finns en del apparatdosor som är trasiga. De har gått sönder så att inte vägguttagen kan greppa i dem. Jag funderar på olika lösningar:
1. Byta till utanpåliggande väggutag, och då sätta igen det gamla hålet och montera väggutagen ovanpå.
2. Bryta loss/såga bort den gamla dosan och sätta en ny senildosa i hålet.
3. Ny senildosa bredvid

Bästa vore kanske nr 2, om man lyckas att inte förstöra väggen, men det kanske inte går?

Du kan montera klor på eluttaget så behöver du inte använda skruvarna. Men dom flesta nyare eluttagen har ju så att man kan skruva fast dom i hörnen i väggen.

Nu är det här ett udda uttag men principen är den samma du skruvar alltså vanlig skruv i hålen i hörnen.

exxact-uttag-3v-klass-2-vit.jpeg

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Vad är det för material i väggen.

Om det finns något hyggligt vettigt att skruva i, i väggen närmast dosan, så brukar man kunna fästa uttaget i hörnen på metallramen istället.
Men man brukar behöva hitta skruvar med minimalt små skallar för att det som sen ska monteras ska fungera.
Installation av eluttag med metallram i en vägg där röda pilar pekar på fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Hehe, tvåa.

Men jag ritade i alla fall på min bild ... :p

Ok, det kanske är väldigt enkelt om man kan skruva i hörnen. Det är gipsvägg men då kan det gå med gipsexpander av minsta modell t ex.

Klor är det redan i uttagen, men dosorna har spruckit så det finns dåligt fäste i dem.

Redigerat:
tommib
Om dosorna har spruckit, vilket är rätt anmärkningsvärt i sig, börjar det nog bli dags att byta ut dem.

Mikael_L
Gipsvägg är ju tråkigt i detta fall. Bara skruv drar ju väldigt dåligt och det finns ju liksom ingen plats för någon värre slags infästning.

Har du någon bild på eländet?

Såga upp ett hål i väggen runt dosan, kanske 40x40 cm, ta bort den g:a dosan och sätt dit en ny. Skruva fast lite "trävirke på insidan av väggskivans kanter, skruva tillbaka den bit du sågat ur (och fasat kanten på) spackla samt en tapetvåd.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Ja, det finns kanske inga genvägar om det skall bli bra. Skall ta bild och lägga upp. Tack för tips så länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.