2 736 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Två apparatdosor i brandklassad vägg?? Finns lösning?
Hej,
Frågan kan vara enkel, men har varit i kontakt med tillverkare (schneider) och jag tycker nu det verkar vara svårt att hitta en "standardlösning".
Om jag har en 95 regelvägg och vill ha två strömbrytare brevid en dörrr på "rätt" höjd så hamnar dessa "rygg mot rygg".
Vad jag har läst mig på gällande dvs. dosor (ABB, Schneider, ELKO (=Schneider)) så klarar man EI30 även med vanliga dosor om de placeras 20cm från varandra. Då går det ju dock inte att sätta strömbrytare på "rätt höjd" och samma sida.....
Finns det någon vettig lösning på detta? Vad jag läser på om branddosor så blir det inte bättre med dessa...(?)
Hjälper det om man gör någon specialkonstruktion, dvs. har en helt obränbar vägg och/eller sätter gips mellan dosor?
Bo?
Frågan kan vara enkel, men har varit i kontakt med tillverkare (schneider) och jag tycker nu det verkar vara svårt att hitta en "standardlösning".
Om jag har en 95 regelvägg och vill ha två strömbrytare brevid en dörrr på "rätt" höjd så hamnar dessa "rygg mot rygg".
Vad jag har läst mig på gällande dvs. dosor (ABB, Schneider, ELKO (=Schneider)) så klarar man EI30 även med vanliga dosor om de placeras 20cm från varandra. Då går det ju dock inte att sätta strömbrytare på "rätt höjd" och samma sida.....
Finns det någon vettig lösning på detta? Vad jag läser på om branddosor så blir det inte bättre med dessa...(?)
Hjälper det om man gör någon specialkonstruktion, dvs. har en helt obränbar vägg och/eller sätter gips mellan dosor?
Bo?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Om det är mig du menar så vet jag tyvärr inte.
Finns det utrymme att ha en cementbaserad skiva emellan dosorna? Man kan limma fast den på baksidan av dosan..S skyisthelimit skrev:Hej,
Bo?![]()
Jo, det är just det jag gjort och det jag då hittade var att dosor måste sitta 20cm ifrån varandra... Men jag har faktiskt svårt att tro att detta är "enda" lösningen.A avh67f skrev:
Jag tror fallet när man har en 95 vägg och vill ha två strömbrytare på varsin sida dörren är ganska vanligt och skulle vilja påstå att jag har sett sådana lösningar I offentliga miljöer, men kan såklart minnas fel...
https://www.elbutik.se/product.html...Z0GT-zApjQt9vx1Hsx3JrTXLDi-f7N3xoC6bkQAvD_BwE Såna har man använt några gånger , ej säker på att dom får användas till det du söker
Såhär står det ex för Elko:s flexi+ branddosa:A avh67f skrev:
"Flexi+ infälld baranddosa, enkel med 4x16/20 stuts, godkänd för brandklassade väggar EI30, EI60 och EI90. Vid montering av dosor på vardera sidan av väggen måste dessa flyttas åt sidan minst 20 cm i sidled, det vill säga att de inte får sättas rygg mot rygg."
Hur ofta har man inte gått igenom en dörr i en brandklassad vägg (behöver ju bara ei30) med strömbrytare på bägge sidor (som INTE är förskjutna 20cm)...?
Det kan absolut vara så att det är fel i många fall "där ute".A avh67f skrev:
En fråga gällande när du byggde den väggen, var det då högre krav än ei30?
Som jag förstått det så räcker det med vanliga dosor för ei30.
Finns det lösningar som skulle göra att man kommer runt detta?
Om man ex tar två grunda dosor och då får plats med dubbla gipps mellan dosorna, är man då I mål eller blir det ändå en bedömning (med oklart utfall) vid inspektion?
Kan uppdatera tråden med info för framtida läsare med "samma problem".
Efter kontakt med ansvarig brandingenjör för projektet så fick jag feedback att detta säkert skulle gå, även med icke branddosa, om man analyserade väggen I sin helhet (samt placering mm) och hade den fullisolerad med stenull.
Vi tog dock beslut om att lägga mindre tid på denna analys och istället köra med både branddosor och fullisolering med stenull, som han då direkt kunde bedöma skulle uppfylla ei30 I mitt fall, även när dosorna sitter rygg mot rygg, även om man de då inte sitter 200mm förskjutna som anvisningarna anger för brandosan.
I mitt fall sitter dosorna helt rygg i rygg I en stålregelvägg som ansluter till betong på alla sidor och har en fibercementskiva på vardera sidan.
Övriga ei30 väggar är träregel och osb+gips, men här gör vi dessutom uttag i osb:n och kan då använda dosa för enkelgips, vilket gör att vi får ca 26mm spalt mellan dosor some Kan fyllas med obränbar skiva eller stenull.
Efter kontakt med ansvarig brandingenjör för projektet så fick jag feedback att detta säkert skulle gå, även med icke branddosa, om man analyserade väggen I sin helhet (samt placering mm) och hade den fullisolerad med stenull.
Vi tog dock beslut om att lägga mindre tid på denna analys och istället köra med både branddosor och fullisolering med stenull, som han då direkt kunde bedöma skulle uppfylla ei30 I mitt fall, även när dosorna sitter rygg mot rygg, även om man de då inte sitter 200mm förskjutna som anvisningarna anger för brandosan.
I mitt fall sitter dosorna helt rygg i rygg I en stålregelvägg som ansluter till betong på alla sidor och har en fibercementskiva på vardera sidan.
Övriga ei30 väggar är träregel och osb+gips, men här gör vi dessutom uttag i osb:n och kan då använda dosa för enkelgips, vilket gör att vi får ca 26mm spalt mellan dosor some Kan fyllas med obränbar skiva eller stenull.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Hur gör man denna analys? Menar de att det inte krävs någon obrännbar skiva mellan dosorna utan att de kan ligga kloss o kloss? Jag försöker lära mig någonting här.
HejS skyisthelimit skrev:Hej,
Bo?![]()
Justeringar av montageanvisningen frångår man leverantör anvisningar så är dom inte godkända, för en besiktning
Gäller även ha stenull i väggen.
Behöver man få en godkänd konstruktion så är det bra med brandkonsult som kan godkänna avvikelsen.