Jag är missnöjd med mitt kök, framförallt med köksluckorna. Speciellt luckorna ovanför spisen med frostat glas(plast), dom ser så billiga ut.
Jag tänkte byta ut Stänkskydd och bänkskiva mot sten, samt byta ut ho och blandare. Men luckorna kommer ju att förstöra helheten är jag rädd.
Vad tror ni om att bara byta ut luckorna ovan spisen mot neutrala vita, alternativt byta till luckor i glas. Det står ballinglöv på den, tror ni man kan beställa nya hos ballinglöv till rimligt pris?
Jag tänkte byta ut Stänkskydd och bänkskiva mot sten, samt byta ut ho och blandare. Men luckorna kommer ju att förstöra helheten är jag rädd.
Vad tror ni om att bara byta ut luckorna ovan spisen mot neutrala vita, alternativt byta till luckor i glas. Det står ballinglöv på den, tror ni man kan beställa nya hos ballinglöv till rimligt pris?
Ett alternativ, om Ballingslöv inte har kvar samma luckor, är ju att du beställer ett glas som du tycker mer om från någon glasfirma. Bör inte vara allt för svårt att byta glaset själv. Finns nätfirmor man kan beställa måttskurna glasskivor från.
Ah, så att man kör på rent glas bara. Då skulle man få bort den plastiga känslan!ecb182 skrev:
Ja exakt. Eller med något mönster beroende på preferenser, finns ju med hamrat glas eller andra typer. Du får väl mäta tjockleken på plastskivan, finns väl risk att det behövs någon anpassning om spåret i dörrarna är för tunt för glas.B Bullerdrabbadkille skrev:
G gaia skrev:
Det stämmer. Vi vill också byta färg bakom glaset, det nuvarande är en tapet som även återfinns som fondvägg och gör köket mörkare. Härligt att någon inte tycker lika illa om det som jag själv. Det känns så billigt och plastigt tycker jag. Men en stenskiva+Stänkskydd I samma, eller behålla stänkglaset men byta färg bakom. Jag tänker mig att glaset kor skulle harmonierar bättre med en snygg bänkskiva i natursten.G gaia skrev:
Intressant! På bilderna ser det ut som ett kvalitetskök med träinramade laminatfronter (tål vad som helst!) på luckorna och den tunna bänkskivan är ju smäcker (en stenskiva skulle se klumpigare ut), men det är som sagt baserat på bilderna. Den där stilen är typisk för en del lite dyrare svenska kök från mitten av 00-talet, och de där glasade luckorna är en sådan detalj som var lyxig då men som kan kännas lite udda idag. Antar att kvalitetskänslan som anas på bilderna inte finns i verkligheten eftersom du tycker att det känns billigt och plastigt? Är det materialen i sig eller stilen som gör att det känns dåligt, tycker du? Vad är det för sorts bänkskiva?B Bullerdrabbadkille skrev:
Jag skulle nog också försöka byta färg/tapet bakom glaset men behålla bänkskivan om den är i ett bra material (annars byta till en väldigt ljus stenskiva, gärna tunn). Om ni vill modernisera köket mer så kanske det kan vara en idé att byta till nya luckor utan träinramning så blir det ett lite lugnare intryck (se bara till att byta till något med minst samma kvalitetskänsla), däremot skulle jag behålla övriga trädetaljer som täcksidor etc då de i mina ögon ger just ett ökat kvalitetsintryck.
Ja det är väl materialen som känns billiga/plastiga, främst luckorna med glas(plast) ger den känslan tycker jag. Nuvarande skiva är gjord i trä och den har fula märken som också gör att den behöver bytas. Tanken är en tunnare stenskiva då. Gärna ljus beige eller ljusgrå tänker vi oss. Jag tänkte då passa på att göra en ho i samma sten.T TowaTei skrev:Intressant! På bilderna ser det ut som ett kvalitetskök med träinramade laminatfronter (tål vad som helst!) på luckorna och den tunna bänkskivan är ju smäcker (en stenskiva skulle se klumpigare ut), men det är som sagt baserat på bilderna. Den där stilen är typisk för en del lite dyrare svenska kök från mitten av 00-talet, och de där glasade luckorna är en sådan detalj som var lyxig då men som kan kännas lite udda idag. Antar att kvalitetskänslan som anas på bilderna inte finns i verkligheten eftersom du tycker att det känns billigt och plastigt? Är det materialen i sig eller stilen som gör att det känns dåligt, tycker du? Vad är det för sorts bänkskiva?
Jag skulle nog också försöka byta färg/tapet bakom glaset men behålla bänkskivan om den är i ett bra material (annars byta till en väldigt ljus stenskiva, gärna tunn). Om ni vill modernisera köket mer så kanske det kan vara en idé att byta till nya luckor utan träinramning så blir det ett lite lugnare intryck (se bara till att byta till något med minst samma kvalitetskänsla), däremot skulle jag behålla övriga trädetaljer som täcksidor etc då de i mina ögon ger just ett ökat kvalitetsintryck.
din bänkskiva är nog av hårdpressad laminat och har ytan av stryktålig melamin . Rätt dyr skiva faktisk, kan köpas mönstrat ifall du vill byta till samma tjocklek. . Håller med Towa Tei att köket andas kvalitet.
Det enda jag skulle byta är kanske bänkskivor men bara på grund av att dom är vita.... ej på grund av material. Hade vita bänkskivor och 3-4 valmöfrön på den vita skivan kunde skapa känslan av att det är smutsigt i köket. Varje dammkorn var mycket synligt och mycket irriterande.
Det enda jag skulle byta är kanske bänkskivor men bara på grund av att dom är vita.... ej på grund av material. Hade vita bänkskivor och 3-4 valmöfrön på den vita skivan kunde skapa känslan av att det är smutsigt i köket. Varje dammkorn var mycket synligt och mycket irriterande.
Redigerat:
Här ser man lite tydligare. Den sista bilden illustrerar lite vad vi tänkte oss. Dock undrar jag ibland om det är värt pengarna, eller om det är som att försöka sminka en ful person snygg
Ja det där ser ut att vara kvalitetsluckor, massivt trä (åtminstone i kanterna) och melaninfront. De håller förmodligen långt bättre och är mer lättskötta än samtliga ikealuckor o dyl av idag. Men det innebär förstås inte att ni måste gilla dem!
Det är ert kök, och det är ni som ska trivas. Om ni inte vill ha 2005-eleganza så ska ni inte ha det.
Det kan säkert fungera fint med en stenskiva, jag skulle tro att en ljusbeige passar bäst ihop med träet - se om ni kan ta loss nån lucka eller så och ta med till butiken.
Det kan säkert fungera fint med en stenskiva, jag skulle tro att en ljusbeige passar bäst ihop med träet - se om ni kan ta loss nån lucka eller så och ta med till butiken.
Jag kan också hålla med tidigare inlägg att det ser ut att vara ett kvalitativt kök men det blir väl ”platt” med bänkskiva i vitt, de rätt fula stänkskydden och luckorna med ”glas” i.
Hade det varit mitt kök skulle jag gjort lite enkla tester för att se vad som skulle kunna lyfta köket. En svart bänkskiva i sten, nytt stänkskydd, nya glas och eventuellt nya handtag tror jag kan få köket att se riktigt bra ut.
Hade det varit mitt kök skulle jag gjort lite enkla tester för att se vad som skulle kunna lyfta köket. En svart bänkskiva i sten, nytt stänkskydd, nya glas och eventuellt nya handtag tror jag kan få köket att se riktigt bra ut.
Tack för alla råd. Jo jag tror på beige sten. När jag ändå är igång, vad tror ni om vägmärken. Den nuvarande är äggskal och drar lite i grått. Nu ska jag måla om fönstet och fönsternish, ska jag välja en klarhet då så att läget matchar luckor?
Klicka här för att svara