Skulle gärna ha putsfasad på huset.
Men vad är det som gör att puts är så dyrt? Är det materialet eller är det själva jobbet som drar iväg?

Kan man lägga puts själv om man inte gjort det tidigare, eller krävs det en fackman för jobbet? ::)

Går man in på Lövskogs bygge (http://husbygget.lovskog.com/bygget.asp), skriver han att putsen gick på 20000 jmfrt med 125000 för "puts ute på stan". Då tillkommer visserligen allt arbete, men ändå...
 
Det är jobbet som kostar, inte materialet. Det är samma sak som med stenhus, själva stenen är billig men kostnaden för att mura huset... ::)

Vi funderar på att putsa ett 2-vånings stenhus själva trots att vi aldrig gjort det förr.

Min enda erfarenhet är att putsa en hög husgrund med spatel och lösvirke. Kladdigt, kladdigt, kladdig men det fungerade.

Det finns många olika sorters puts, vilka tydligen skiljer sig en hel del i konsistens och arbetsinsats. Vi har inte tittat så noga på det än, mer än att konstatera att det är fullt möjligt att göra själv om man är händig nog att bygga ett hus. ;D

 
Det är massor av puts som ska upp. Jag, som annars gör (nästan) allt själv, backar för att putsa om huset själv. Jag har räknat ut att det sitter cirka sex ton puts på mitt lilla, (boyta 92 kvadrat), hus.
 
Det är helt klart jobbet som kostar.
Svärfar jobbar i branschen och ska putsa vårt hus för endast kostnaden för putsen-jobbet gör han gratis och det gör han för max 50 000...
 
Hej.

Det som driver kostnaden är lite beroende på vilken puts du ska ha på huset. Om du väljer en tjockputs kommer du undan med c:a 1/2 priser mot´om du tar en tunnputs a´la STO Nordic. Problemet med tjockputsen är att den tar 3.- ggr så lång tid att putsa med.

mvh,
Martin
 
Det är samma här, svågern är murare och jobar mest med STO, 40mm frigolit och det Putsbruk som behövs kmmer att gå på max 50kkr har han lovat.
 
Kanske dags att skaka liv i den gamla Polenkonsult-tråden under hantverkare?

Ärligt talat så har jag hört att det finns MÅNGA bra och duktiga polska murare.

Mvh Stefan  :)
 
Är det inte så att proffsen sprutar på putsen med speciella putssprutor? Det borde ju göra att det blir mindre tungt. Vad jag vet så går dylika maskiner att hyra.
 
Får se hur mina arbetare fixar putsningen... de verkar kunna den grejen, men får först bevisa det med att putsa innerväggarna nere i källaren. Kolla vår webb om nån vecka så får ni se resultatet...
 
Jag trodde att det var så att man sprutade på putsen och därefter gick på det för hand "på plats" med rivbräda/skånska osv. Att man alltså inte slår på putsen för hand. Men jag är ju inte i branchen...
 
Jodå, visst använder man en brukspruta ala THAB 520 så själva "påläggningen" tar inte så lång tid, men det ska ändå kadeschas/rätas och filtas. Givetvis är det enklare om huset är ett enplans så att man slipper stå och mecka med en tung slang full av bruk på en ranglig ställning..

mvh,
martin
 
Jag skall bygga ett Trivselhus på ungefär 170 kvm (1/2 plans). Trivselhus tar 250 000 för putsad fasad på det huset. Naturligtvis ska jag inte ha putsad fasad med sådana kostnader. Men det hade varit fint.
 
Det är inget helt orimligt pris om man jämför med de offerter jag fått för att putsa om mitt hus. Lite i överkant bara.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.