Hej
Har påbörjat renovering av ett sovrum i ett hyreshus (bostadsrätt) och när jag kollade närmare på taket så ser det ut så här. Jag har skrapat en del som varit löst och där dessa sprickor finns så är det luft mellan betong och puts. Jag är lite lur på att det är eller har varit fukt som orsakat detta då ett annan rum med bekräftas ha fuktskada från fasaden har områden i taket som ser likn. ut, men det är ett annat kapitel.

Imorgon kommer en för att mäta ev fukt så min fråga är under förutsättning att det är torrt, kan jag fixa detta på egen hand? Dvs skrapa bort allt som är löst och lägga på nytt, men råd i så fall för hur jag gör och vad jag använder för material, putsbruk ? men vilken sort om det finns flera och är det bara att smeta ut, typ som att spackla. Taket är knottrigt så jag vill ju att det ska se likadant ut. Eller använder man någon sorts teknik där man får detta utseende?

Jag vill helst kunna fixa detta själv, har renoverat en del men detta är ett nytt område för mig. Men jag tänker om det är mindre områden och inte hela taket så man kan kanske "lappa" enkelt på egen hand.
 
  • Sprickor och avflagnad puts i ett sovrumstak där understa lagret av betongen är exponerat, tyder på potentiell fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med flagnande puts och sprickor, knottrig yta delvis borta, synlig betong. Möjlig fuktskada övervägs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar av vattenskador på ett tak, med mörka och ljusa områden som visar fuktproblem. Skadad färg påväggen är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser lite tunt ut för att vara putsat, jagbtror mer på att det är spacklat och målat. När är huset byggt?
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Tycker det ser lite tunt ut för att vara putsat, jagbtror mer på att det är spacklat och målat. När är huset byggt?
Ah kan det vara så, ja det är ganska tunt, huset är byggt på 60 talet. Om det räcker att spackla finns det spackel med detta utseende? Det hade ju underlättat för mig iaf :)
 
B Beckett skrev:
Ah kan det vara så, ja det är ganska tunt, huset är byggt på 60 talet. Om det räcker att spackla finns det spackel med detta utseende? Det hade ju underlättat för mig iaf :)
Det är nog bara spackel, är det stora områden skulle jag spackla med vanligt spackel och sätta en fiberduk så håller det "för evigt" Är det mindre områden, vilket det ju inte verkar vara, kan spackla med vanligt spackel och "dutta" med en våt svamp för få fram liknande ytstruktur.
 
B Beckett skrev:
Ah kan det vara så, ja det är ganska tunt, huset är byggt på 60 talet. Om det räcker att spackla finns det spackel med detta utseende? Det hade ju underlättat för mig iaf :)
Färgen/ spacklet är nog sprutat.. Därav utseendet,
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Tack för svaren, men då ska jag försöka mig på detta själv om det nu är torrt där :) Om det nu inte är mer än vad jag tror att det är.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.