60 832 läst ·
471 svar
61k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Att det varit stabila priser i Sverige är kopplat till att vi tidigare haft en stabil försörjning då vi inte varit beroende av ryska gaspriser. Historiskt har vi exporterat mer el då vi haft planerbar energi med en överkapacitet. Det är solklart att de höga priserna är resultat av politiska beslut. Därav kommer jag rösta för regeringsskifte.Maskintok skrev:
Det är ju väldigt svårt att sänka förbrukningen med mer än 50% och i synnerhet på kort tid. Jag skippar planerat elbilsköp som vid stabila elpriser hade varit bra för miljön.
https://www.vansterpartiet.se/nyheter/35465/useless skrev:
"Regeringen måste omedelbart stoppa utbyggnadsplanerna av elkablar till Europa och skrota planerna på ett enhetligt pris i EU."
Oavsett vad man har för politisk övertygelse borde alla ha den intellektuella hederligheten att erkänna detta faktum. Vi har idag ett skenande elpris pågrund av stigande priser på olja och gas. Anledningen är inte att tillgången på dessa fossila bränslen helt plötsligt förändrats och därmed drivit upp priset. Däremot har efterfrågan på fossila bränslen ökat kraftigt till följd av att både Sverige och Tyskland avvecklat kärnkraft. Denna kärnkraft stod för en tillförlitlig och planerbar energiproduktion som inte går att ersätta med varken sol- eller vindkraft, vilket lämnar de fossila bränslena som enda utväg.M Martysmart skrev:
Redigerat:
Precis. Och ett regeringsskifte lär knappast ge V mer inflytande...O Steamboy skrev:
Det är lätt att skylla alla problem på sittande regering och tro att 'andra sidan' hade löst allt mycket bättre. Den situation vi har idag har vuxit fram i flera decennier med en massa olika regeringar vid makten.
Det är inte problemet. Det hade varit lätt att säkra kostnadseffektiv el till Sverige och fått intäkter på export av överflödet. Problemet är att S Mp och V tagit beslut att lägga ned kärnkraft och inte säkrat alternativ i planerbar energi som substitut.useless skrev:
Kan du visa ett enda politiskt beslut från Alliansregeringen, eller regeringen Bildt, som du anser bidragit till att avveckla kärnkraften? Mig veterligen existerar inga sådana beslut. Tvärt om lyckades Alliansen driva igenom en uppgörelse, först intern 2009 och sedan med oppositionen 2016, som rev upp det tidigare beslutet att avveckla kärnkraften. Kompromissen var att det maximalt fick finnas 10 kärnkraftverk i Sverige och att nybyggnad endast fick ske på befintliga platser. Detta fick som resultat att Vattenfall började planera för ny kärnkraft vilket den senste S/Mp-regeringen omedelbart satte stop för när de tillträdde.useless skrev:
M Martysmart skrev:
Vi får se. En sak är säker och det är att så länge Mp får vara med och bestämma, och så länge S är beredda att göra vad som helst för att behålla makten, så kommer det inte att ske. Å andra sidan skulle jag inte alls bli förvånad om S gör en riktig kovändning och gör upp med högerpartierna om kärnkraften i konflikt med Mp om opinionen blir tillräckligt stark och det ökar deras chanser att klamra sig fast vid makten.useless skrev:
Redigerat:
Det handlar om att ha beslutsfattare som fattar vettiga beslut för folket och som kan se konsekvensen av besluten. Hade man gjort det hade vi inte varit i denna situation. Istället har man fokuserat på att behålla makten kosta vad det vill. Det bör straffa sig i nästa val.useless skrev:
Med tanke på hur stora elbehov vi kommer att ha är jag övertygad om att det finns intresse av att bygga nya säkra kärnkraftverk om spelreglerna var klara. Det skulle startats innan man lade ner reaktorer då det tar 8-10 år att projektera och bygga. Då jämför jag inte med Finland.
useless skrev:
Lösningen kan ju inte vara att låsa in sig likt NordKorea även om vänstern förmodligen tyckt det var bra. Alla länder där vänsterpolitik förs är fattiga och miserabla. Det är väl inte dit vi vill i Sverige. Hade vi haft elproduktionen kunde vi istället sålt dyrare el utomlands som gett oss lägre priser i Sverige. Lite exportskatter/avgifter exempelvis.useless skrev:
Vi är ju fortfarande fast i EU's inre energimarknad och nordpool. Ska vi kunna styra över exportrn och priset måste vi i princip lämna EU. Vilken regering är för det?M Martysmart skrev: