60 832 läst ·
471 svar
61k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Sluta och tramsa nu.O Steamboy skrev:Här har du fel.
Låt oss titta på fakta.
Elproduktion är ett återkopplat dynamiskt realtidssystem. Det innebär att energi produceras och konsumeras samtidigt. Vi måste alltså producera exakt så mycket energi som behövs just nu. Vi kan inte producera mer och lägga det på hög för att använda senare.
Momentant innebär det att vi måste ha möjlighet att snabbt anpassa oss till en ökning eller minskning. Det kan t.ex. göras genom att koppla till eller ifrån enskilda turbiner, öpnna och stänga dammluckor, osv. I England finns t.ex. stor konstgjord reservoar på toppen av ett berg. När hela England kommer hem och slår på tekokaren för kvällsfikat öppnar luckorna maxmalt och alla turbiner kör för högtryck. Att åstakomma samma effekttop med något annat energislag går inte ihop. Sen går engelskmännen och lägger sig och kraftverken puttrar vidare i lugn och ro medan energi används för att pumpa upp vatten i reservoaren igen så att reservkraften är reda för nästa dag.
Sett över längre tid och i ett större perspektiv innebär att varje gång du tillför ny produktion på ett ställe måste du minska produktionen någon annanstans. Den gradvisa nedstägningen av kärnkraften har alltså pågått kontinuerligt ända sedan det första vindkraftverket togs i drift. Så över tid minskas produktionen gissningsvis utspritt över flera producenter. När minskningen sedan totalt uppgår till summan den producent du vill fasa ut kan den stängas ned. Då görs den "slutspurt" som du beskrivit ovan och sedan stänger man av helt, och skruvar då samtidigt upp de andra producenterna som gått på halvfart till normal nivå igen så att jämvikt bibehålls. Det finns inget annat sätt att göra det på. Det är denna komplexitet som alltid går förlorad i debatten när blåögda obildade politiker enbart tittar på totalproduktion och fördelning mellan energislagen. De missar helt att i varje enskilt ögonblick måste vi kunna producera exakt så mycket energi som behövs. Varken mer eller mindre. Annars går det inte ihop.
Har man bara regelbundet kollat in dagsaktuell produktion för kärnkraftverken så ser man att samtliga går alltid 100% ända fram till möjligen någon vecka innan nedstängning. Vill du hålla på och hitta på saker får du gärna göra det någon annanstans.
Du har helt rätt. Jag får ta på mig dumstruten och ställa mig i skamvrån tillsammans med Agnes Vold. Lite det jag gillar med det här forumet, och en av de saker jag tycker är viktigast: När någon påpekar att du trilalt av pottkanten så är det läge att stanna upp och tänka efter. Det är så man lär sig något!Mikael_L skrev:
Jag läste dock för en tid sedan en något aningens bättre skriven artikel än vanlig dagstidningsjournalistik, dvs inte något med forskningsrapportkvalitet, men åtminstone något bättre än vad vanliga dagstidningar brukar kunna producera vad gäller fakta och kvalitet.
Och nu har jag faktiskt glömt de mesta detaljerna, även om det handlade om R1 eller R2.
Men i vilket fall, nedstängningens datum var ju klart och bestämt sedan lång tid tillbaka, det handlar ju om något år här. Så under de sista årens drift så planerades bränsleladdningen noggrant för att lyckas bränna ur bränslehärden så bra som möjligt, dvs inget nyinsatt bränsle vid sista sommarrevisonen, och att allt bränsle i härden ska vara relativt väl uppanvänt när blocket väl stänger ned.
Men så var det något som störde planerna, det är här minnet sviker, det var en annan reaktors revision som drog ut på tiden så denna blev tvungen att starta tidigare eller nåt sånt.
Detta innebar ju då att då kunde inte verket köras riktigt som man planerat i slutet, utan var tvungen att börja gå ner i effekt några veckor tidigare.
Men av den artikeln så förstod jag rätt mycket hur man planerar själva stoppet i en avveckling av en kärnreaktor, fullkomligt logiskt att man vill bränna ur bränslet i härden ordentligt mot slutet, bara man tänker på det. Under vanlig drift så har jag fått för mig att man istället planerar för att härden alltid ska bestå av en blandning av nytt bränsle till nästan utbränt, i en blandning av alla "åldrar" där mellan.
edit:
Jag tror det var det här, att R1 som skulle haft en ovanlig lång sommarrevision (för att bränslet i härden skulle räcka i mål) blev ombedda att köra under sommaren.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2020/ringhals-1-stottar-elnatet-i-sommar
https://www.hn.se/nyheter/varberg/ringhals-1-startas-tidigare-än-beräknat-1.29913359
Men tanken var nog först att R1 skulle gå med full effekt in i kaklet (under vintern, med bättre elpriser), kanske börja trappa ner bara sista veckan typ. Men nu började R1 gå med reducerad effekt flera veckor innan.
Och nu har jag faktiskt glömt de mesta detaljerna, även om det handlade om R1 eller R2.
Men i vilket fall, nedstängningens datum var ju klart och bestämt sedan lång tid tillbaka, det handlar ju om något år här. Så under de sista årens drift så planerades bränsleladdningen noggrant för att lyckas bränna ur bränslehärden så bra som möjligt, dvs inget nyinsatt bränsle vid sista sommarrevisonen, och att allt bränsle i härden ska vara relativt väl uppanvänt när blocket väl stänger ned.
Men så var det något som störde planerna, det är här minnet sviker, det var en annan reaktors revision som drog ut på tiden så denna blev tvungen att starta tidigare eller nåt sånt.
Detta innebar ju då att då kunde inte verket köras riktigt som man planerat i slutet, utan var tvungen att börja gå ner i effekt några veckor tidigare.
Men av den artikeln så förstod jag rätt mycket hur man planerar själva stoppet i en avveckling av en kärnreaktor, fullkomligt logiskt att man vill bränna ur bränslet i härden ordentligt mot slutet, bara man tänker på det. Under vanlig drift så har jag fått för mig att man istället planerar för att härden alltid ska bestå av en blandning av nytt bränsle till nästan utbränt, i en blandning av alla "åldrar" där mellan.
edit:
Jag tror det var det här, att R1 som skulle haft en ovanlig lång sommarrevision (för att bränslet i härden skulle räcka i mål) blev ombedda att köra under sommaren.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2020/ringhals-1-stottar-elnatet-i-sommar
https://www.hn.se/nyheter/varberg/ringhals-1-startas-tidigare-än-beräknat-1.29913359
Men tanken var nog först att R1 skulle gå med full effekt in i kaklet (under vintern, med bättre elpriser), kanske börja trappa ner bara sista veckan typ. Men nu började R1 gå med reducerad effekt flera veckor innan.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Ja, och det är (naturligtvis!) betydligt mer komplicerat än så. Hur man laddar en PWR är naturligtvis en hel vetenskap det med. Men typiskt så byter man 1/4-1/3 av bränslet vid laddning (18-24) månader, samt flyttar runt resten för att få så bra (neutron och annan)ekonomi, prestanda, (drift)säkerhet, osv. osv.Mikael_L skrev:
Det forskas fortfarande en del på hur man bäst laddar en reaktor för att uppnå alla de, delvis motstridiga, mål man satt upp. Här är exv. en (inte alltför bra...) artikel från 2019. Det finns många mer.
Så all kunskap är inte från 50-talet när vi talar om kärnkraft.
Det var väl aldrig direkt läge att binda... Jag har fortfarande rörligt och årets elräkning var på samma nivå som i fjol, samtidigt som jag sänkt förbrukningen med ungefär 30%.Nyfniken skrev:
Vår LVP vi satte in för 25.000 inkl installation efter ROT kommer ha betalt sig efter denna vintern. Om den inte redan nu har betalat av sigpacman42 skrev:
Min granne tog ''vintertrygg'', 6 månader bundet. Oktober-Mars. 550 jävla öre.....Jonatan79 skrev:
Han rådfrågade mig och jag sa att bind för fan inte. Det KANSKE kommer hamna på 500 i December men inte en chans i hela helvetet att det är över 300 öre resterande 5 månaderna.
Han lyssnade inte men man fattar sina egna beslut. Har inte sett honom på 1 månad heller... Kanske ska knacka på och se så att han inte super ner sig i sorg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag hade 433 kWh i dec kontra 504 i dec 2021. Betalade 2200 för det.
Redigerat:
Kanske drog till spanien för att spara pengar?Z Zlatje skrev:Min granne tog ''vintertrygg'', 6 månader bundet. Oktober-Mars. 550 jävla öre.....
Han rådfrågade mig och jag sa att bind för fan inte. Det KANSKE kommer hamna på 500 i December men inte en chans i hela helvetet att det är över 300 öre resterande 5 månaderna.
Han lyssnade inte men man fattar sina egna beslut. Har inte sett honom på 1 månad heller... Kanske ska knacka på och se så att han inte super ner sig i sorg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg