H hablam skrev:
Är man hemma kostar ju barnen i förlorad inkomst.
Barn kostar hur du än gör.
Gör dom ju inte, speciellt om man aldrig haft ett jobb haha. Mannen jobbar ju fortfarande. Vi har fått mer pengar av att skaffa barn än vad vi hade innan.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
B Bopåzoo skrev:
Gör dom ju inte, speciellt om man aldrig haft ett jobb haha. Mannen jobbar ju fortfarande. Vi har fått mer pengar av att skaffa barn än vad vi hade innan.
Jajemän och härligare tillvaro..
barnen är underbara..
När de sover :crysmile:

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jajemän och härligare tillvaro..
barnen är underbara..
När de sover :crysmile:
Känner man så så kanske man skulle skippat att skaffa barn (y) slutar aldrig förvånas över hur dåliga föreldrar alla andra här haha

• Haha
1
  • Laddar…
Mikael_L
F fsn skrev:
Set var nån som sa att för att detta skall lyckas så måste batterier ner på priset av ”dirt” pch då måste det vara gjort av ”dirt”. Av den anledningen är tex sand bra även om det inte är lika effektivt.
Om det räcker med att lagra upp till max 100°C så är vatten betydligt mer effektiv lagring än sand.

Mikael_L
S Sönnarslöv skrev:
Sen längtar vi till valet och hoppas att inte allt är valfläsk från dem blå/bruna som vår miljösadist Bolund kallade dem.
Glöm inte att göra allt för att ställa dem ordentligt mot väggen.
Jag skulle vilja få redovisat en handfast färdplan som de har tänkt sig.
Vilka lagar ser de som måste ändras, hur och när har de tänkte detta. Vad ska de åstadkomma för att få bort stämpeln att kk ska vara borta 2040.
Hur ser de på finansiering, ska de se till att lova ett lägsta pris på kWh eller låta staten vara med och finansiera, eller t.o.m bygga i egen (vattenfalls regi).

A
B Bopåzoo skrev:
Känner man så så kanske man skulle skippat att skaffa barn (y) slutar aldrig förvånas över hur dåliga föreldrar alla andra här haha
Ja jag har ju bara 5 så... Så kan jag inte skämta om det och om att vara förälder så tar någon alldeles för allvarligt på sig själv... ;)

F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det räcker med att lagra upp till max 100°C så är vatten betydligt mer effektiv lagring än sand.
Ja, fast det räcker tydligen inte för annars hade dom kanske inte lagrat det i 600 grader eller?

Det skall lagras och till viss del isoleras nån stans med eller hur?

Maskintok skrev:
Ja jag har ju bara 5 så... Så kan jag inte skämta om det och om att vara förälder så tar någon alldeles för allvarligt på sig själv... ;)
Hur många barn man har säger inget om hur bra förelder man är

A
B Bopåzoo skrev:
Hur många barn man har säger inget om hur bra förelder man är
oj oj. är det tävling i att vara förälder..
märks att vissa tar alldeles för allvarligt på sig själva..

börjar man häva ur sig såna här saker så får man minsann också lägga fram belägg för sina påståenden...

Redigerat:
T Trägen skrev:
Jag gråter en skvätt i januari och februari och blir lite gladare när mars elräkning kommer. Blev lite dyrt med rörligt elavtal i Skåne så jag har nu köpt vindkraftsandelar motsvarande min årsförbrukning och kommer från 1:a februari att betala 47 öre per kWh året om. Skulle man senare ångra sig så kan man sälja andelarna i vindkraftverket. Planerar även en mindre solcellsanläggning framöver.
Var köper man detta?

Mikael_L
H Hammarenmittitummen skrev:
haha, seriöst, är de någon som på allvar tror på att de lyckas bygga bort/ ikapp energiomställningen i fordonsflottan med vindsnurror?
Det är dock en baggis.
Det är inte fordonsflottan på el som är problemet, tvärtom så samsas den väldigt fint med vindkraften, då man gärna laddar på natten, och många kommer vänta med att ladda dagar då energin kostar mer.
5 sådana här vindkraftparker
https://www.wpd.se/aktuella-projekt/vindkraft-till-havs/storgrundet/
försörjer hela Svenska fordonsflottan med el när alla har övergått till eldrift.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
H Husägaren80 skrev:
Var köper man detta?
Var försiktig med att köpa andelar i vindkraftverk.

"Många nystartade vindkraftsbolag står vid ruinens brant. En del har redan gått i konkurs, och flera kommer att bli beroende av statligt stöd för att överleva."

Källa: https://www.energinyheter.se/202005...n-dras-med-hoga-drift-och-underhallskostnader

En annan:

"Den norska energijätten Equinors investering i Dogger Bank – världens största havsbaserade vindprojekt under uppbyggnad – kommer att bli olönsam. Det avslöjar en färsk norsk statsfinansierad studie....

Equinor har inte ifrågasatt studiens slutsatser, men framhåller att man har tjänat på att sälja ut andelar av projektet."

Källa: https://www.energinyheter.se/202201...torsta-havsbaserade-vindkraftspark-ar-olonsam

Redigerat:
  • Gilla
Husägaren80
  • Laddar…
H Harpgear skrev:
Nu har jag inte läst vad som skrivits, så är kanske sent p bollen?
Jan Blomgren säger iaf att det inte är något tillfälligt som sker nu, utan att det kommer bli värre, så då är väl frågan om inte det måste bli fråga om folkstorm för att det ska hända nånting.
Enligt Jan B så måste det till ny kärnkraft om vi vill stabilisera läget, problemet är bara ca 15år innan den kan stå klar (om vi börjar med tillståndssökning i morgon måndag. regering måste nog omedelbart börja starta upp reaktorer i malpåse.
Varför ska tillståndsökningen och byråkratin få styra vårt och Europas välstånd?miljölagar och dess tolkning måste anpassas till verkligheten om vi ska fortsätta vara ett I-land
O3 hadde en byggtid på ca 5 år och det går att bygga en sån reaktor i Forsmark också om Sthlm och SE3 ska få kraft när Norrland behåller och förädlar sin egen energi.

• Gilla
Harpgear
  • Laddar…
Mikael_L
V vik_tor skrev:
För övrigt så skulle vi aldrig ha varit i den här situationen om svensken var bättre på civil-olydnad istället för att snällt betala och köpa sig ur Sveriges problem, som du tycker man skall göra.
Tack.
Precis när jag bestämt mig för att jag nu hört allt dumt som finns att höra så kommer någon och bjuder på godingen att det är civil olydnad att inte betala sina räkningar.
Själv har jag en kanske något förutfattad mening om vilka det är som inte betalar räkningarna, och i den uppfattningen ryms inte "civil olydnad" som skäl.

Men mitt tips till dig, börja inte med din civila olydnad förrän du har din off-grid-lösning på plats, annars kan livet bli jobbigt.
Och nästa tips är att se till att du har igång alla slags bankkonton och kort och abonnemang som du vill ha för resten av ditt liv klara och up'n'running för en tid, ty efter du påbörjat din civila olydnad kommer många sådana saker bli svåra.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tack.
Precis när jag bestämt mig för att jag nu hört allt dumt som finns att höra så kommer någon och bjuder på godingen att det är civil olydnad att inte betala sina räkningar.
Själv har jag en kanske något förutfattad mening om vilka det är som inte betalar räkningarna, och i den uppfattningen ryms inte "civil olydnad" som skäl.

Men mitt tips till dig, börja inte med din civila olydnad förrän du har din off-grid-lösning på plats, annars kan livet bli jobbigt.
Och nästa tips är att se till att du har igång alla slags bankkonton och kort och abonnemang som du vill ha för resten av ditt liv klara och up'n'running för en tid, ty efter du påbörjat din civila olydnad kommer många sådana saker bli svåra.
Det verkar inte finnas intresse i Sverige för en protest att genom att hålla inne med att betala fakturan där större delen av beloppet faktiskt går till statliga monopolet SvK för transmissionsavgifter genom flaskhalsarna. Jag är inte dummare än att inse att jag inte kan påverka något på egen hand. Så jag kommer gladeligen att betala fakturan, möjligtvis med en viss besvikelse över att Sveriges invånare åter igen kastar bort en möjlighet att göra sin röst hörd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.