Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan!
Jag har försökt att sätta upp det här jäkla uttaget men dessvärre så går det inte!
I dosan finns massa trådar och det är väldigt trångt. Jag kan inte riktigt trycka in uttaget då tar den emot direkt! Sen så är det omöjligt att skruva in skruvarna från uttaget i taket då hålet är lite större än eluttaget!
Finns det andra alternativ?
Det där ett takuttag som normalt sitter i nyare takdosor och det är ingen takdosa som det är bild på...om det inte är en med centrumskruv under kablarna...isf finns det takuttag för centrumskruv.
Jag förstod inte riktigt! Uttaget som är på bild 2 är ny ja köpte den för en vecka sen.
Om det där är ingen takdosa vad är det isf? Är inte så kunnig inom det här!
Har inte sett några skruvar under kablarna!
Ska jag fråga efter takuttag för centrumskruv när jag är i butiken??
Om det där är ingen takdosa vad är det isf? Är inte så kunnig inom det här!
Har inte sett några skruvar under kablarna!
Ska jag fråga efter takuttag för centrumskruv när jag är i butiken??
Det ser ut som om det är en apparatdosa från 60/70-talet där någon har tagit bort metallringen med skruvar, det gjordes antagligen när flexslangen skulle monteras.
En apparatdosa är en dosa för tex strömbrytare & vägguttag.
En apparatdosa är en dosa för tex strömbrytare & vägguttag.
Ett sådant här borde funka, om det täcker hålet.
http://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-med-krok-runt-for-takmontage-6a-2?category_id=688
Är det betongtak blir det svårt att byta dosa.
http://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-med-krok-runt-for-takmontage-6a-2?category_id=688
Är det betongtak blir det svårt att byta dosa.
För att kunna byta dosan så måste man antingen öppna upp taket så mycket att det går att komma åt dosan och eventuellt även förstärka upp med reglar, eller så måste man komma åt ovanifrån (oftast enkelt om det är vind över, svårt om det är golv över).
Själva dosan kostar under hundralappen, det är allt jobb runt omkring som kostar.
Själva dosan kostar under hundralappen, det är allt jobb runt omkring som kostar.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det skiljer förvånansvärt lite mellan takuttag som går in i dosan och takuttag som monteras utanpåliggande. Jag skulle definitivt skruvat fast ett utanpåliggande (sånt som Nisse 123 länkade till) över dosan. Ingen kommer att märka skillnaden.
Klicka här för att svara