79 779 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Tar inte gift på att dessa är de senaste men tvivlar på att definitionen ändrats.J Jansson69 skrev:
https://www.av.se/globalassets/file...sagar-och-rojsagar-foreskrifter-afs2012-1.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast en sån här har ju ingen motor men heter kedjesåg:J Jansson69 skrev:
Det är arbetsmiljöverket som ligger bakom motorsågskörkortet så det krävs bara när det finns någon som kan ses som arbetsgivare. Två grannar som hjälps åt att fälla ett träd omfattas inte av sådana krav. Förutsatt att inte trädägaren anlitar grannen för att såga ner trädet mot betalning.P PHPersson skrev:
Verkar även är vara lite luddigt?L lbgu skrev:
https://www.billerud.se/skog/livet-med-skogen/vem-behover-motorsagskorkort
Jajamen, tuggade ned motsvarande förra veckan men naturen är givmild.och allt är inte nere än. Idag duggar det så imorgon startar vi Hondan på nytt, fy "håndan" vad bra björk, ek och lönn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
när det ser ut så där är det så vackert att det får ligga. När det börjar bli brunt o slajmigt får det åka ner i säck. Jag hade väntat en vecka till.A AndersS skrev:
Jag vill bara nämna mitt alternativ till att räfsa löven från mina stora lönnar. Jag klipper helt enkelt sönder löven med min motorgräsklippare, bjuder maskarna på storkalas och min gräsmattan på näring.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Om folk som sågat av sina grannars rötter hade gjort fel så hade det nog funnits massor med domar.P PHPersson skrev:
Varför skulle folk bli dömda när de inte gjort något fel? Bristen på domar visar väl hur det är?