• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Tar inte gift på att dessa är de senaste men tvivlar på att definitionen ändrats.

[länk]

[bild]
I och med att kedjesåg är medtaget så är det rätt givet tycker jag, då är det inte motortypen som är avgörande utan kedjan i ett svärd..

Så det borde heta kedjesågskort?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det vore egentligen mer rätt fast även en elmotor är en motor. (Om än lite tråkigare…)

Sen omfattas väl även röjsågar…

J
Alfredo Alfredo skrev:
Sen omfattas väl även röjsågar…
Är det inte ett eget kort för att köra röjsåg?

J Jansson69 skrev:
I och med att kedjesåg är medtaget så är det rätt givet tycker jag, då är det inte motortypen som är avgörande utan kedjan i ett svärd..

Fast en sån här har ju ingen motor men heter kedjesåg:

• Handdriven kedjesåg med orange handtag och ett svart fodral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
T TypRätt skrev:
Fast en sån här har ju ingen motor men heter kedjesåg:
Ingett svärd som kedjan löper i, samt ingen maskin..

P PHPersson skrev:
Gissar att han syftar till att man måste ha ”körkort” för att såga på annans mark… men de borde stå på någon av deras mark.
Det är arbetsmiljöverket som ligger bakom motorsågskörkortet så det krävs bara när det finns någon som kan ses som arbetsgivare. Två grannar som hjälps åt att fälla ett träd omfattas inte av sådana krav. Förutsatt att inte trädägaren anlitar grannen för att såga ner trädet mot betalning.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är arbetsmiljöverket som ligger bakom motorsågskörkortet så det krävs bara när det finns någon som kan ses som arbetsgivare. Två grannar som hjälps åt att fälla ett träd omfattas inte av sådana krav. Förutsatt att inte trädägaren anlitar grannen för att såga ner trädet mot betalning.
Verkar även är vara lite luddigt?

https://www.billerud.se/skog/livet-med-skogen/vem-behover-motorsagskorkort

J
P PHPersson skrev:
Verkar även är vara lite luddigt?

[länk]
Nejdå, han skriver om man anlitar en granne så kan körkort behövas men hjälper jag min granne eller vän utan betalning (förutom natura betalning)😉 så gäller inte Arbetsmiljölagen..

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Jajamen, tuggade ned motsvarande förra veckan men naturen är givmild.och allt är inte nere än. Idag duggar det så imorgon startar vi Hondan på nytt, fy "håndan" vad bra björk, ek och lönn.
Löv täcker marken under höstdag i skog med björkar i bakgrunden.
Skapa konto
Höstlöv täcker marken i en skogsdunge med björkar och andra träd, en typisk höstscen i Sverige.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jajamen, tuggade ned motsvarande förra veckan men naturen är givmild.och allt är inte nere än. Idag duggar det så imorgon startar vi Hondan på nytt, fy "håndan" vad bra björk, ek och lönn.
[bild][bild]
när det ser ut så där är det så vackert att det får ligga. När det börjar bli brunt o slajmigt får det åka ner i säck. Jag hade väntat en vecka till.

T TypRätt skrev:
när det ser ut så där är det så vackert att det får ligga. När det börjar bli brunt o slajmigt får det åka ner i säck. Jag hade väntat en vecka till.
Då är det lika igen, blir det för mycket och med lite höstregn så tuggar det sämre och vill klumpa samman sig.

J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Jag vill bara nämna mitt alternativ till att räfsa löven från mina stora lönnar. Jag klipper helt enkelt sönder löven med min motorgräsklippare, bjuder maskarna på storkalas och min gräsmattan på näring.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Och ändå kan ingen påvisa ett enda rättsfall… måste säga att det är häpnadsväckande. Min teori är att det beror på att vi som regel har massa dispyter utan att pröva det rättsligt.
Om folk som sågat av sina grannars rötter hade gjort fel så hade det nog funnits massor med domar.

Varför skulle folk bli dömda när de inte gjort något fel? Bristen på domar visar väl hur det är?

P PHPersson skrev:
Det är din åsikt, flera jurister har en annan, så du måste inte vid varje inlägg indoktrinera att du har rätt?

Även om vi båda tror samma sak.
Nu raljerar du lite som om det vore en åsikt huruvida jorden är rund eller platt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.