Kompisen har sett vildsvin satsa för fullt och braka igenom elstängsel. Jag har sett många som drivit ner 45x45 stående och så 50% täckning med 45x45 liggande. Och så elstängsel utanpå det. Verkar hålla. En granne har drivit stående 95x95 och satt armeringsnät på det, verkar hålla. Han har stängslet mot trottoaren så elstängsel kan ju vara jobbigt.

pacman42 pacman42 skrev:
Vildsvin stoppas ju inte av elstaket som vi sett i andra trådar. Det bästa är nog att inte ha något de gillar. Steg ett, inga ekar eller bokar...
När de bökar är det snarare insekterslarver i gräsmattan som lockar så det är mer korrekt att säga inga gräsmattor.

Z z_bumbi skrev:
När de bökar är det snarare insekterslarver i gräsmattan som lockar så det är mer korrekt att säga inga gräsmattor.
Eller man kanske skall säga inga bökvänliga gräsmattor. De älskar golfbanor, medan den håra ler-basen som mina gräsmattor har, den gillar varken vildsvin eller grävling (eller jag). Mina odlingar råkar dock illa ut till och från...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
"Våra" har låtit bli att böka upp i trädgården så länge det finns fågelfrö att äta. Att försöka skrämma dem har funkat dåligt och jägarna vill inte skjuta pga brist på kulfång. Alternativet är väl att göra en "Runar" och skjuta från sovrumsfönstret och rakt ner, men i vinter har vi inte haft några besök (vad jag vet) så vi har inte behövt utveckla tanken.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Rätt övertygad om att du kommer märka skillnad i åverkan mellan grävling och vildsvin...

20-30cm högt stängsel hjälper mot båda.
Grusväg, grönt fält, stängsel, landsbygdssfär, ingen synlig bebyggelse, dagtid, molnigt, lugn scen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Rätt övertygad om att du kommer märka skillnad i åverkan mellan grävling och vildsvin...

20-30cm högt stängsel hjälper mot båda.
[bild]
Stängsel hjälper bara om de inte är tillräckligt intresserade. Vill de igenom så tar de sig igenom rätt kraftiga saker (vilket omnämnts tidigare i tråden). Bäst att inte ha något de verkligen vill åt.

• Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Att skrämma tillfälligt hjälper inte, även med lyse lär dom sig, OJ vad bra nu ser vi. Det enda som kan hjälpa är ett elstängsel och det ska vara ca 40 cm högt och nedersta tråden 20 cm från mark och andra tråden ca 40 cm från mark, annars kryper under eller emellan trådarna, Det finns till häststängsel som ger stötar och då blir det stopp på dom. I dag när jorden är mjuk och på sommaren så fräser dom upp en gräsmatta på flera hundra m2 på en natt, så det ser ut som att en Bobcat har snurrat runt.
Nja, jag höll dem borta hela förra säsongen med radion på P1 på nätterna i trädgården. Det fungerade bra. De gick in i grannarnas trädgårdar istället…

Pratade nyss med frugan om vildsvin. Det hon hört av någon som hade problem, var att pinka i en hink och skvätta ut här och där. Efter det så kom dom inte in på tomten. Har inga problem med gris och har inte provat. Men kanske någon annan vill och kan göra det.

J jonaserik skrev:
Pratade nyss med frugan om vildsvin. Det hon hört av någon som hade problem, var att pinka i en hink och skvätta ut här och där. Efter det så kom dom inte in på tomten. Har inga problem med gris och har inte provat. Men kanske någon annan vill och kan göra det.
Med tanke på hur svårt det är att träffa toastolen så torde det vara lika svårt att träffa hinken. Bättre att gå ut i naturen direkt då, gör det efter mörkrets inbrott bara så slipper grannarna se dig kissa.

• Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på hur svårt det är att träffa toastolen så torde det vara lika svårt att träffa hinken. Bättre att gå ut i naturen direkt då, gör det efter mörkrets inbrott bara så slipper grannarna se dig kissa.
Beror på vilken veckodag/kväll det är och framför allt vad som ska komma ut 😉

F
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag höll dem borta hela förra säsongen med radion på P1 på nätterna i trädgården. Det fungerade bra. De gick in i grannarnas trädgårdar istället…
MAn skall inte underskatta den extrema uttråkning och ångest man faktiskt kan få av P1 Karlavagnen, gäller tydligen vildsvin också.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
MAn skall inte underskatta den extrema uttråkning och ångest man faktiskt kan få av P1 Karlavagnen, gäller tydligen vildsvin också.
Eller också är det så enkelt att de ogillar människoröster… överskatta inte svinen.. 😊

Skämt åsido, att plocka bort all fallfrukt morgon och kväll och ha radio igång på natten i trädgården fungerade bra en säsong för mig. Tänker köra det i år också. 😊

F
Nissens Nissens skrev:
Eller också är det så enkelt att de ogillar människoröster… överskatta inte svinen.. 😊

Skämt åsido, att plocka bort all fallfrukt morgon och kväll och ha radio igång på natten i trädgården fungerade bra en säsong för mig. Tänker köra det i år också. 😊
Jag tänkte spela Motörhead på nätterna i sommar. Vi har förvisso inga vildsvin men man vill liksom inte vara FÖR populär hos grannarna. 😜

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Jag tänkte spela Motörhead på nätterna i sommar. Vi har förvisso inga vildsvin men man vill liksom inte vara FÖR populär hos grannarna. 😜
Då kanske du får en helt annan typ av svin i trädgården… 😂😂

• Gilla
  • Haha
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
P
Nakna långhåriga drufs😂

• Haha
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.