8 712 läst ·
45 svar
9k läst
45 svar
vad gör man med vatten rör kolla bilden!
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
I mitt fall har jag en 75mm tjock vägg, vad jag vet finns det ingen lösning som inte bygger för mycket förutom att löda en 90-graders böj (Inte reglad vägg utan gasbetong)
Bockfixturerna för rörirör klarar ju 70 mm vägg och i TS fall är det ju reglade väggar så att få in 70 mm fixturer lär ju inte vara så svårt.
Så det är knappast ett skäl för TS att undvika att följa gällande regler. Kommentarer mest för att inte leda in TS på felaktiga vägar bara för att det blir billigt.
Så det är knappast ett skäl för TS att undvika att följa gällande regler. Kommentarer mest för att inte leda in TS på felaktiga vägar bara för att det blir billigt.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Försök att fräsa in den där i 75mm betongvägg så får du se vad som händer
Min poäng var är att det går att avvika från säkert vatten och det är inte dolt fel om det dokumenteras. Dock säger jag inte att TS ska sikta på det
Ja du kan avvika om det dokumenteras och redovisas för en ev framtida köpare precis som jag skrev i inlägget.........
Så vi tar det än en gång
Du kan göra precis vad du vill men om det inte följer branschreglerna så finns det vissa komplikationer såsom att man riskerar att gå miste om ersättning från försäkringsbolag och riskerar att om man inte upplyser en köpare om att man har en icke branschregelmässig installation att bli belastad med ett dolt fel.
Sen får TS göra som TS själv anser vara bäst för honom/henne.
Så vi tar det än en gång
Sen får TS göra som TS själv anser vara bäst för honom/henne.
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Nu är det ju inte TS som ska göra jobbet utan en (förhoppningsvis) certifierad vvs-montör.
Är det då kostnaden giltigt skäl till avvikelse?
Får han göra en sådan avvikelse överhuvudtaget?
Kan inte TS ändå hävda att man inte förstått vad som menas även om avvikelse skrivits?
Är det då kostnaden giltigt skäl till avvikelse?
Får han göra en sådan avvikelse överhuvudtaget?
Kan inte TS ändå hävda att man inte förstått vad som menas även om avvikelse skrivits?
Vad jag menade med att, TS får göra som TS anser bäst, var att om TS väljer ett "lågprisalternativ" med en mindre nogräknad vvs-montör eller diversearbetare så är det fritt för TS att göra det. Men TS måste vara medveten om riskerna med ett sådant val.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har inte hittat någon för infräsning i betong som funkar med säkert vattens regler
Vad är problemet med att följa branschreglerna?
Dessa finns inte bara för att jävlas med folk, utan för att undvika vattenskador.
Jag tror inte att ett försäkringsbolag skulle göra en ersättning om man byggt in en rörskarv. Oavsett om man skrivit om det eller inte.Det är en väldigt dum regel att bryta emot. Än mer om man bor i ett flerbostadshus. Det kan bli så himskans dyrt om det börjar läcka och man har byggt in skarven.
Men en lödskarv är ändå en skarv. Det spelar ingen roll om den är pressad eller lödd. Skarv är det oavsett.
Dessutom så är jag ganska säker på att en korrekt pressad skarv är lika säker som bra utförd lödning.
Ibland måste man inse att vissa regler gör att man inte kan gömma alla rör.
MAn får väl ha 90 böjar till vatten? Det är väl bara avlopp man bör undvika det?
Dessa finns inte bara för att jävlas med folk, utan för att undvika vattenskador.
Jag tror inte att ett försäkringsbolag skulle göra en ersättning om man byggt in en rörskarv. Oavsett om man skrivit om det eller inte.Det är en väldigt dum regel att bryta emot. Än mer om man bor i ett flerbostadshus. Det kan bli så himskans dyrt om det börjar läcka och man har byggt in skarven.
Men en lödskarv är ändå en skarv. Det spelar ingen roll om den är pressad eller lödd. Skarv är det oavsett.
Dessutom så är jag ganska säker på att en korrekt pressad skarv är lika säker som bra utförd lödning.
Ibland måste man inse att vissa regler gör att man inte kan gömma alla rör.
MAn får väl ha 90 böjar till vatten? Det är väl bara avlopp man bör undvika det?
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
klart jag vill följa branschreglerna annars varför man betalar massor. men det som jag inte fattar är om det inte är godkänt som det är nu varför andra har inte sagt något om det?? hade jag inte frågat här och hade den här rörmokaren inte påpekat hade vi inte vetat något! då hade dem installerat den så här?? varför tar hantverkare massör om han inte gör det rätt?? från början vi hade ingen aning om reglarna, men nu har fått lite gran.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har inte hittat någon 90 graders böj som funkar med dagens branschregler och som bygger max 70-75mm och som går att använda i befintlig betongvägg. Och jag vill inte regla en vägg utanpå betongväggen för att lösa problemet. Om ni vet en lösning så är jag tacksam!blackadder skrev:
Sorry att jag kapade din tråd Elisa
edit: Skapade en egen tråd för att inte kapa Elisas
http://www.byggahus.se/forum/vatten...tt-avvika-fran-sakert-vatten.html#post1955449
Redigerat:
Då spårar man in en väggdosa, den kräver ett utrymme på 45mm.
En bit ner på denna sidan hittar du info:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...-Universal/Produktkatalog/Monteringsdetaljer/
En bit ner på denna sidan hittar du info:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...-Universal/Produktkatalog/Monteringsdetaljer/
Hade ingen väggdosa i bilen, lagt bockade bitar gjorda av prisol 12 och 15mm med korrekt bocknyckel. Regeln är 70mm som bitarna ligger på, även lagt dit en såkallad blå "pickadoll" eller väggbockfixtur som den kallas från uponor.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Redigerat: