Jag menade i allmänhet. I detta fall kanske det går att lösa smidigt

Nu var det tydligen ett annat badrum under, så helt enkelt är det ju inte att fixa fram nya oskarvade rör.

hempularen skrev:
Nu var det tydligen ett annat badrum under, så helt enkelt är det ju inte att fixa fram nya oskarvade rör.
Då använder man RiR och låter dom komma ner i en slits i det nedre badrummet och där har man inspektionsluckan. Då kan man också få upp anslutningarna i detta duschrum så att dom kommer där blandaren skall sitta till duschen. Verkar ju inte vara ett så speciellt komplicerat jobb precis.

andra sida vägen är tomt och andra sida trappor under är en annan badrum.

jag tror han menade att göra som oceanis skriv. men jag tänkte på att dem andra har inte sagt något om rör utan jag tror dem skulle ha kört så! men tycker ni att han gör det bästa? jag tror faktiskt att han var mer kunnigt än dem andra. hoppas bara att han / dem inte begär för mycket.

Skulle letat väg för två nya matningar rör i rör till kommoden och monterat fördelarna för kv och vv inne i kommoden sedan dragit rör i rör därifrån till de andra tappställena dusch och wc. Matningen kan man koppla på i undervåningen i schaktet som oceanis skrev och montera ventiler innanför inspektionsluckan. Släpper man ut rören ur väggen 50mm cc stående inne i kommoden så passar vatette 22mm fördelare med 15mm ansl som en box på läppen.

mvh

Redigerat:
den där hantverkare tar väldigt mycket och det var bara han som påpekade på rör.

annars hur tänker dem andra gör? om dem gör så här som dem är nu fast inbyggda blir dem godkända?

Det finns antagligen en enkel orsak till att den hantverkaren som vill göra arbetet riktigt kostar mer.
Han/hon vill göra arbetet riktigt och enligt gällande regler vilket naturligtvis tar längre tid och kostar mer än att ta in en rumänsk gästarbetare som bara tror att han vet hur det skall göras och som gör ett felaktigt och snabbt fuskjobb.

Du kan göra precis som du vill och välja de billiga hantverkarna det är inte förbjudet.....MEN......
1. din försäkring kommer inte att betala något till dig om det händer något med en felaktig installation.
2. om du vill sälja huset och du inte upplyser köparen om att det är felaktigt byggt så kan dr drabbas av att få betala för så kallat dolt fel och då i princip få betala för hela ombyggnaden.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
men om det räknas som dolt fel bör vi också inte söka det !!?? varför vi åter gärdas och bekosta själv annars?? vi har haft huset i 2 månader och badrummet var med vattenskada då underbrunnen var släppt. försäkringen skulle åtgärdas felet eller betalas 21 000 kr och säljare tog 21 000 kr och dragit av priset , men det var bara underbrunnen som var räknat vara felet. hur gör man nu då??

Om du bygger om eller renoverar så skall du följa de regler som gäller vid det tillfälle du gör din ombyggnad, dvs i ert fall så är det dagens regler som gäller. Den gamla installationen är byggd enligt gamla regler som inte alls var desamma som de som finns idag. Idag får du inte ha skarvar/kopplingar inbyggda i väggen.
Därför är det skillnad på det som du har haft i din vägg och det som du kommer att bygga.
Nytt bygge = nya regler.

I ditt fall har du fått 21000 avdrag på huset för ett fel som ni visste om. Då har alla parter varit medvetna om felet med brunnen och det är då inget dolt fel. Och det skulle aldrig varit ett dolt fel oavsett, eftersom det var möjligt att se det vid en besiktning.

Så du måste skilja på de olika sakerna och inte blanda ihop dom.

Redigerat:
Ett råd till dig är att billiga lösningar och billiga hantverkare brukar också vara kopplat till olika problem.
Antingen gör man då en billig och felaktig lösning, man fuskar med materialet eller man gör inte enligt gällande regler, så är livet.
Man kan sällan få något som är värt mycket för ett litet pris, det gäller också för hantverk. Det kan skilja i pris men hos dom seriösa så brukar priserna vara ganska lika och i samma härad.

Bara för att en seriös hantverkare kostar mer per timme behöver detta inte medföra att det i längden blir dyrare utan kanske t.o.m tvärtom.

Som exempel utnyttjar jag själv alltid en rörmockare som har 4 mils körning och betalar med glädje hans körersättning för jag vet att jobbet görs snyggt, snabbt, rätt och han behöver aldrig slösa tid på att hämta saker för han har aldrig missat att ha med sig det han behöver. Och hans buss är med råge full av delar så att oavsett om jag ibland får mina infall och vill ha gjort lite annat "när han ändå är på plats" så löser det sig alltid för han har tillräckligt med saker med sig. Och han är inte billig men han gör jobbet snabbt och tar betalt för de timmar han jobbar inget annat så slutresultatet blir inte dyrt, åtminstone inte vad jag tycker i alla fall.

Så gå inte bara på att du ska få ett så billigt pris som möjligt utan se vad du får för pengarna i slutänden.

Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
oceanis skrev:
Om du bygger om eller renoverar så skall du följa de regler som gäller vid det tillfälle du gör din ombyggnad, dvs i ert fall så är det dagens regler som gäller. Den gamla installationen är byggd enligt gamla regler som inte alls var desamma som de som finns idag. Idag får du inte ha skarvar/kopplingar inbyggda i väggen.
Därför är det skillnad på det som du har haft i din vägg och det som du kommer att bygga.
Nytt bygge = nya regler.

ok nu fattar jag. även om vi väljer utanpåliggande rör gäller samma regler som inbyggda? så att vi måste bytta systemet?
annars varför dem andra har inte sagt något om rör. igår var en här och dem bara påpekade på att ändra underbrunnen flytta den i mitten men jag tyckte att det är bäst att vara där den är nu.

Det är inga problem att göra avvikelse från säkert vatten. En varmlödd skarv läcker inte

AndersMalmgren skrev:
Det är inga problem att göra avvikelse från säkert vatten. En varmlödd skarv läcker inte
Precis som jag skrev så kan man göra precis vad som helst, man kan ha gummislangar om man vill det men det följer inte branschreglerna vilket innebär att med största sannolikhet så kommer ett försäkringsbolag inte att ge ersättning vid fel. På samma sätt så kommer det att anses som ett dolt fel vid senare försäljning av huset.

Du kan löda eller pressa kopplingar och skriva en avvikelse samtidigt som du som entreprenör måste informera kunden om att denna installation inte följer dagens branschregler.

Det står mycket tydligt i reglerna att "installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara skall utföras utan fogar" en löd koppling är en fog i allra högsta grad.

Det är ju ganska viktigt att TS inser vad det hela betyder och att om man inte följer branschreglerna så innebär det också risker. Dessa får naturligtvis TS själv bedöma om han/hon vill ta.

Likaså måste TS förstå att det kostar mer att göra det på ett fackmannamässigt vis så att vi slipper få denna diskussion i en annan tråd där många börjar skrika sig hesa om att jobbet inte är bra och fackmannamässigt utfört.

Redigerat:
Självklart måste det dokumenteras

Ibland går det ju inte att undvika btw, tex 90 graders böj för duschblandare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.